Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Połączenie lotnicze cargo Rzeszów-Jasionka - Miami już w 2015 roku

Opublikowano: 2014-05-07 11:03:50, przez: admin, w kategorii: Firmy

RZESZÓW, MIAMI. Podkarpackie lotnisko posiada możliwości do uruchomienia połączeń towarowych, a infrastruktura może być rozbudowana.

Od lewej Chester Paradowski i Peter Parton (działacze izb gospodarczych), marszałek  Władysław Ortyl, Ernesto Rodriguez i Zbigniew Halat

Od lewej Chester Paradowski i Peter Parton (działacze izb gospodarczych), marszałek Władysław Ortyl, Ernesto Rodriguez i Zbigniew Halat

 

Trwają przygotowania do uruchomienia stałego połączenie lotniczego Rzeszów Miami. Z propozycją nawiązania kontaktów zwróciła się do Jasionki strona amerykańska. Dla lotniska Miami Dade, specjalizującego się w ruchu towarowym, byłoby to kolejne połączenie zaś

dla Jasionki pierwsze. Jednak Miami, hub cargo o znaczeniu międzykontynentalnym cały czas poszukuje partnerów.

W poniedziałek odbyły się rozmowy robocze z Ernesto Rodriguezem, dyrektor\em marketingu lotniska Miami-Dade. We wtorek goście z Miami (poza przedstawicielami lotniska, także reprezentanci izb gospodarczych) wzieli udział w Expo Day Doliny Lotniczej i w konferencji na temat rozwoju połączeń lotniczych.

- Przygotowujemy się do opracowania master planu tego przedsięwzięcia – mówi Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego. - Prowadzimy wstepne rozeznanie ilości towarów eksportowanych między USA Kanady.

W najbliższym czasie (2-5 czerwca 2014) przedstawiciele województwa wezmą udział w targach Hemisperic Conference Camacol w Miami, gdzie spotyka się branża logistyczna i transportowa.

Zaczęły się już starania o utworzenie punktu odpraw fitosanitarnych na lotnisku. liczymy nad

utworzenie strefy cargo sprżet obiekty, nagazyn wysokiego składowania, chłodnie rampy.

Kolejnym etapem byłaby budowa obiektów do odpraw cargo.

- W tej chwili połączenia cargo z Miami możemy już obsłużyć – mówi Zbigniew Halat, wiceprezes portu lotniczego. - Nowy terminal cargo miałby 3 tys. mkw, a powstałby przy płycie nr 2. Budowę możemy rozpocząć nawet w przyszłym roku. Kolejną inwestycja będzie droga równoległa. Chcemy dopracować wszystkie szczegóły, by projekt miał dobry start.

Finansowanie mogłoby być z unijnych programów, np. w przypadku infrastruktury drogowej i transportowej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, dalej z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, czy Regionalnego Programu Operacyjnego czy budżetu samorządu. Zarząd województwa „jest też w kontakcie” z Polskimi Inwestycjami Rozwojowymi, gdzie liczy na inwestycję w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Bez prywatnego kapitału, regionalnego i zewnętrznego to się nie uda – mówi Władysław Ortyl.

Marszałek Ortyl dodaje, że w tym wypadku potrzeba dużej wiarygodności procedur i służb (podatki ubezpieczenia itd.), by korporacje przekonały się do tego. Liczy też, że firmy lotnicze przekonają się jako pierwsze

Ernesto Rodriguez jest z kolei pełen optymizmu.

- Ten projekt ruszy szybciej niż wszyscy przewidujemy – mówi dyrektor marketingu portu lotniczego Miami Dade. - To dobra przyszłośc dla obydwu lotnisk.

Jego zdaniem mogłoby temu towarzyszyć, albo nawet poprzedzać uruchomienie pasażerskich połączeń czarterowych.

Co można przewozić?

Jak mówi dr dr Aldona Migała-Warchoł z Politechniki Rzeszowskiej, domena transportu lotniczego to towary łatwo psujące się, szybko tracące wartośś, części motoryzacyjne, rzadziej zwierzęta i rośliny. W transporcie lotniczym towar może być wieziony w mniej odpornych na uszkodzenia opakowaniach

W ruchu towarowym często mówi się o RFS (Road Feeder Service) – w skrócie mówiąc transport najpierw odbywa się drogą lądową do najbliższego lotniska typu cargo. Dominują tu porty lotnicze jak Frankfurt nad Menem, Paryż Amsterdam, Londyn czy Wiedeń. To wynika z wysokich cen obsługi cargo i braku infrastruktury do prowadzenia takich operacji.

- Jasionka mogłaby omijać RFS bo ma infrastrukturę – uważa dr Aldona Migała-Warchoł. - Części lotnicze można przewozić samolotami, nie tak jak palki czy telewizory.

ac

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij