Inwestycja Lotosu w asfalty modyfikowane
JASŁO. We wrześniu spółka Lotos Asfalt (dawna Rafineria Jasło) uruchomi w Jaśle trzeci po Gdańsku i Czechowicach-Dziedzicach, zakład produkcji asfaltów modyfikowanych. Ta inwestycja to odpowiedź na rosnące zamówienia związane z realizacją programu budowy dróg.
Zakres finansowy rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na Podkarpaciu to prawie 10 mld zł. W ciągu ostatnich 3 lat podpisano umowy na budowę lub przebudowę 250 km dróg. Dotychczas w Jaśle produkowano tylko klasyczne asfalty mineralne
- Po zakończeniu inwestycji regionalny system drogowy będzie przede wszystkim spełniał wyższe niż obecnie parametry użytkowe i techniczne.
- Poprawiona zostanie płynność ruchu tranzytowego – mówi Leszek Stokłosa, prezes Lotos Asfalt. - A to oznacza, że wyprodukowane w Jaśle asfalty będziemy mogli zdecydowanie łatwiej niż obecnie ekspediować. Warto zaznaczyć, że podkarpackie inwestycje drogowe to nie tylko budowa ponad 160-kilometrowego odcinka autostrady A4, ale także przebudowa drogi ekspresowej S19 Stobierna-Rzeszów i Rzeszów – Świlcza, budowa obwodnicy Ropczyc, obwodnicy Jarosławia i Leżajska. Ale także przebudowa drogi krajowej nr 4 Machowa – Łańcut.
Spółka Lotos Asfalt produkuje m.in. asfalty modyfikowane MODBIT. Przez siedem lat wyprodukowała i sprzedała 5,42 mln ton asfaltów, w tym około 778 tysięcy ton asfaltów modyfikowanych.
- Będzie rosnąć zapotrzebowanie na ten rodzaj asfaltów - uważa Adam Wojczuk, dyrektor ds. handlu Lotos Asfalt. - Asfalty modyfikowane zwiększają odporność na powstawanie kolein na nawierzchni i przedłużają jej trwałość zmęczeniową. Ich wysoka lepkość gwarantuje zwiększoną odporność na rozciąganie przy zginaniu, co wpływa na odpowiednią nośność oraz odporność w ekstremalnych warunkach atmosferycznych.
Asfalty modyfikowane wykazują zdolność przedłużania żywotności mieszanek mineralno-asfaltowych. Ponadto, gwarantują grubszą otoczkę wokół ziarna kruszywa mineralnego, co zmniejsza efekt starzenia spowodowany przez utlenianie i promienie słoneczne. Jednocześnie zaś zwiększa odporność mechaniczną błonki asfaltu na czynniki zewnętrzne, takie jak zanieczyszczenia, ruch koła pojazdu oraz oddziaływanie wody i mrozu.
ra