Wyniki ZM Ropczyce w trzecim kwartale 2024 r.
ROPCZYCE, WARSZAWA. Grupa Kapitałowa Zakładów Magnezytowych Ropczyce zakończyła trzy kwartały 2024 roku z przychodami ze sprzedaży na poziomie 321,11 mln zł, z czego eksport stanowił 60%. Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej w Europie i konkurencji z Azji, zarówno w hutnictwie jak i w samej branży materiałów ogniotrwałych, spółka konsekwentnie realizuje swoją strategię.
Fot. ropczyce.com.pl
W trzecim kwartale 2024 roku Spółka wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 90,87mln zł, co oznacza wzrost o 8,2% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Zysk operacyjny na sprzedaży w trzecim kwartale 2024 roku wyniósł 7,92 mln zł. Spółka wygenerowała w tym okresie wynik EBITDA na poziomie 12,14 mln zł i zysk netto na poziomie 3,73 mln zł wobec straty w analogicznym okresie ub.r.
Narastająco po trzech kwartałach br. zysk operacyjny wynosi 1,4 mln zł, EBITDA 13,9 mln zł, a wynik netto pozostaje na poziomie minus 6,52 mln zł.
- Gospodarka europejska, a szczególnie europejskie hutnictwo żelaza i stali od dłuższego czasu borykają się z głębokim regresem, a sytuacja na rynku producentów materiałów ogniotrwałych pogarsza się jeszcze na skutek napływu tanich produktów z Chin i z krajów Azji Południowo-Wschodniej. Mimo bardzo trudnej sytuacji rynkowej, dzięki naszej determinacji udaje się nam utrzymać pozycję konkurencyjną. Koncentrujemy się na dywersyfikacji geograficznej sprzedaży i poszukiwaniu nowych rynków zbytu poza Europą – powiedział Józef Siwiec, prezes ZM Ropczyce.
Segmenty działalności w trzecim kwartale:
Hutnictwo żelaza i stali, pomimo głębokiego kryzysu w tej branży, szczególnie w Europie, nadal pozostaje kluczowym segmentem spółki, generując w trzecim kwartale br. przychody na poziomie blisko 170 mln zł, co stanowi wzrost o 1% w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku. W kraju kontynuowana była współpraca z podmiotami objętymi przez Spółkę stałą obsługą materiałową i serwisową. Dynamika sprzedaży na rynku krajowym pozostawała w trendzie dodatnim. W eksporcie ujemna dynamika w stosunku do realizacji w roku 2023 wynikała w znacznej mierze ze stałych trendów spadkowych kursów podstawowych walut sprzedaży.
Hutnictwo metali nieżelaznych - przychody ze sprzedaży na rzecz klientów w tym segmencie rynku w okresie trzech kwartałów 2024 roku wyniosły ok. 72 mln zł. Oznacza to spadek w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Realizacja kontraktów na rynku krajowym przebiegała zgodnie z planem, a niższa wartość przychodów wynika głównie z niekorzystnych różnic kursowych. Natomiast niższa sprzedaż eksportowa wynika przede wszystkim z przesunięcia terminów realizacji projektów.
Sprzedaż do odbiorców z segmentu cementowo-wapienniczego w okresie trzech kwartałów 2024 roku ukształtowała się na poziomie 42 mln zł, co oznacza zmniejszenie w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. W tym segmencie rynku spółka koncentrowała swoją aktywność głównie na globalnych uzgodnieniach kontraktowych z grupami cementowymi oraz na aktywności na rynkach poza Europą, zwłaszcza w Ameryce Północnej oraz na Bliskim Wschodzie.
- Niekorzystne warunki gospodarcze nie sprzyjają rozwojowi przemysłu materiałów ogniotrwałych, jednakże nasze działania przynoszą efekty. Osiągnięcie stabilnych wyników sprzedaży po trzech kwartałach tego roku to zasługa elastyczności operacyjnej i skutecznej polityki w zakresie eksportu, którego rozwój jest dla nas priorytetem, a także prawie 50% udziału sprzedaży generowanej w ramach projektów kompleksowych. Niestety perspektywy na kolejne miesiące i kwartały nie są optymistyczne, dlatego jeszcze bardziej musimy intensyfikować działania w kierunku poszukiwania nowych rynków zbytu oraz optymalizacji oferty produktowej– dodaje Józef Siwiec.