Krakowska AGH będzie pełniła nadzór naukowy przy budowie tunelu na S19 Lutcza – Domaradz
PODKARPACKIE. Wykonawcą samych robót jest firma Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret, a wartość umowy to 1 416 239 220 zł.
Wizualizacja GDDKiA
Doradztwo naukowo-techniczne, nazywane również nadzorem naukowym, realizowane będzie podczas projektowania oraz realizacji robót w zakresie tunelu T-3 i zabezpieczenia osuwisk na odcinku S19 od miejscowości Lutcza do węzła Domaradz. Tunel T-3 pod górą Hyb będzie miał prawie kilometr długości i drążony będzie w trudnym terenie o skomplikowanej budowie geologicznej.
Nadzór naukowy będzie polegał w szczególności na weryfikacji opracowanych przez wykonawcę robót rozwiązań projektowych, z uwzględnieniem prawnych i kontraktowych wymogów formalnych oraz najlepszej obecnie dostępnej wiedzy technicznej. Weryfikowane będą także założenia do obliczeń w zakresie projektów zabezpieczenia osuwisk i terenów predysponowanych osuwiskowo oraz projektów/programów monitoringu na etapie drążenia oraz eksploatacji tunelu (konstrukcji, obudowy wstępnej oraz ostatecznej, portali oraz przejść poprzecznych) i osuwisk.
Doradztwo naukowe obejmie również weryfikację obliczeń wykonawcy w zakresie projektów zabezpieczenia osuwisk i terenów predysponowanych osuwiskowo na kolejnych etapach prac. Analizie poddane zostaną także parametry masywu skalnego na etapie prac projektowych oraz czoła przodka podczas drążenia tunelu, z możliwością wystąpienia węglowodorów, np. metanu.
Nadzór naukowy będzie trwał przez 6 lat. Wartość podpisanej umowy z AGH to 4,2 mln zł.
Odcinek drogi ekspresowej S19 od miejscowości Lutcza do węzła Domaradz - o długości około 6,43 km - charakteryzuje się zdecydowanie większym stopniem skomplikowania, niż dotychczas prowadzone inwestycje. Wynika to z lokalizacji inwestycji na terenie wschodniej części polskich Karpat Zewnętrznych (zwanych też Karpatami fliszowymi), które zbudowane są głównie z serii zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych nazywanych fliszem karpackim.
Dużym wyzwaniem są też główne założenia przyjęte dla realizowanego tunelu. Ten blisko kilometrowy, dwunawowy tunel projektowany jest dla klasy ADR (klasyfikacja towarów niebezpiecznych) „A” co oznacza, że tunelem będą mogły poruszać się pojazdy bez jakichkolwiek ograniczeń ilościowych i rodzajowych. Tunel projektowany jest także dla maksymalnej mocy pożaru wynoszącej 100 MW, przez co charakteryzuje się wysokim stopniem skomplikowania. Budowa S19 Lutcza – Domaradz.
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy.
W ramach zadania wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb, o długości około 990 m. Ponadto w ciągu trasy głównej powstaną: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Wybudowany zostanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące wszystkie tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.