Pięciu chętnych na opracowanie koncepcji przebudowy drogowego przejścia w Korczowej
PODKARPACKIE. Koncepcję planowanej inwestycji zamawia Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie. Zarezerwował na to zadanie 290 tys. zł.
Fot. ilustracyjne (BiOSG)
Kolejnym krokiem, po opracowaniu koncepcji, będzie zamówienie dokumentacji projektowej wraz ze wszystkimi niezbędnymi pozwoleniami.
Na ogłoszony przetarg wpłynęło pięć ofert. W przyjętym przez urząd limicie kosztów zmieścił się tylko jeden oferent. To pracownia LA Projekt z Wrocławia. Cena jej oferty wynosi 182 040 zł. Kolejna oferta, konsorcjum pracowni Paulina Bondarczuk „Prosta” i T10 „Prosta” z Murowanej Gośliny, wyceniona już jest na 313 131 zł. Pierwszą trójkę najtańszych propozycji zamyka oferta katowickiej firmy LPW Engineering. Tu cena wynosi jednak już 576 870 zł. I jeszcze dwie ostatnie oferty: pracownia S.T. Architekci z Rzeszowa - 664 200 zł oraz Studio O2 Pracownia Architektoniczna z Wrocławia - 859 838 zł.
Celem przyszłej inwestycji ma być rozdzielenie ruchu towarowego (samochody ciężarowe) od ruchu osobowego (samochody osobowe i autobusy), co wpłynąć ma na poprawienie przepustowości przejścia. „Przebudowa i rozbudowa dotychczasowej infrastruktury przejścia granicznego umożliwi zmianę technologii odpraw samochodów ciężarowych z potokowej na terminalową (skoncentrowanie głównych czynności kontrolnych przy wyznaczonych stanowiskach) oraz zintegrowanie systemu terminalowego z istniejącymi parkingami buforowymi zlokalizowanymi na drogach dojazdowych do przejścia granicznego” (za treścią zamowienia).
Główne wstępne założenia przebudowy DPG w Korczowej - przepustowość przejścia ma wynosić do 500 TIR-ów na zmianę, na każdym kierunku w trybie pracy wszystkich służb granicznych 24/7. Do tego - powstać mają „dodatkowe miejsca do ważenia pojazdów ciężarowych - docelowo po 5 wag dynamicznych na kierunku wjazdowym i wyjazdowym wraz z pawilonami do obsługi oraz 2 wagi statyczne w obrębie terminala (po jednej na każdy kierunek - wjazd/wyjazd z RP); 2 oddzielne skanery RTG na wjeździe do Polski oraz 1 urządzenie RTG na kierunku wyjazdowym z Polski; rozbudowany budynek kontroli szczegółowej samochodów ciężarowych o dodatkowe stanowisko kontrolne przejezdne, z rampą i możliwością rozładowania towaru w budynku (w Budynku Kontroli Szczegółowej powinny znajdować się łącznie 2 stanowiska na wjeździe do RP oraz 1 stanowisko na wyjeździe z RP); przebudowane lub zbudowane nowe pawilony kontrolerskie wykorzystywane przez Straż Graniczną - po min. 5 stanowisk kontrolnych na każdym kierunku; zbudowany parking na samochody funkcjonariuszy, pracowników przejścia granicznego, interesantów, gości - ok. 175 miejsc postojowych wraz z drogą dojazdową; zbudowane garaże na pojazdy służbowe - ok. 22 miejsc.
Powstać również mają ogólnodostępne toalety oraz natryski dla kierowców - w okolicach miejsc postojowych dla samochodów ciężarowych na kierunku wyjazdowym z RP i wjazdowym do RP. Zmodernizowane mają zostać istniejące obiekty przejścia, w celu zapewnienia odpowiedniej ilości pomieszczeń służbowych, sal szkoleniowych, zaplecza socjalnego oraz odpowiednich warunków higieny pracy (lub zaprojektowanie nowych, spełniających wymogi).
Poza tym przyszła inwestycja będzie wymagać m.in. integracji infrastruktury przejścia z siecią drogową i parkingami buforowymi, wykonania niezbędnych przekładek infrastruktury podziemnej oraz wykonania pozostałej niezbędnej infrastruktury technicznej (oznakowania poziomego i pionowego, oświetlenia terenu, sygnalizacji świetlnej, monitoringu i zabezpieczenie terenu).
Koncepcja ma obejmować również założenia dotyczące istniejącej infrastruktury do odpraw w ruchu osobowym samochody osobowe i autokary) na terenie przylegającym bezpośrednio do odcinka autostrady A4 (po obu stronach autostrady), w tym: modernizacji platformy osobowej (dodatkowe pasy odpraw, stanowiska kontroli, w tym w budynku odpraw autokarowych (BOA) oraz miejsce do obsługi podróżnych w ramach kontroli szczegółowej), budowę skanera RTG do kontroli samochodów osobowych i autobusów na kierunku wjazdowym do RP (na autostradowej platformie północnej); przebudowę infrastruktury doprowadzonej do aktualnego przejścia granicznego na obu kierunkach przekraczania granicy (np. drogowej, kanalizacyjnej, wodociągowej, energetycznej, teletechnicznej, itp.); budowę systemu zabezpieczeń fizycznych przeciwdziałająca próbom siłowego przekroczenie granicy przy użyciu pojazdu.
Koncepcja miałaby być gotowa po 170 dniach od podpisania umowy z jej wykonawcą.