Podkarpackie: Pracownicy Poczty Polskiej zapobiegli oszustwu na 51 tys. zł
STALOWA WOLA. Pracownicy Urzędu Pocztowego Stalowa Wola 1 wraz z pracownicą Banku Pocztowego udaremnili oszustwo metodą „na maklera”. Ten rodzaj wyłudzenia polega na zachęcaniu do szybkiego zakupu atrakcyjnych cenowo akcji.
Pod koniec maja przy drzwiach do placówki Banku Pocztowego zlokalizowanej przy Urzędzie Pocztowym Stalowa Wola 1, pracownica tego oddziału usłyszała niepokojącą rozmowę telefoniczną prowadzoną przez starszego mężczyznę. Natychmiast ostrzegła i ukierunkowała pracownika obsługi Klienta w placówce pocztowej o możliwości wystąpienia próby oszustwa.
Chwilę później do Urzędu Pocztowego Stalowa Wola 1 zgłosił się klient chcący dokonać wpłaty w kwocie 43 tys. zł, za pośrednictwem ekspresu pieniężnego. Obsługująca seniora, a ostrzeżona wcześniej pracownica placówki, zapytała czy na pewno chce dokonać takiej wpłaty. Klient potwierdził i wyjaśnił, że wpłaca gotówkę znajomemu, a ma ona być jedynie formą pożyczki.
- Pomimo tego poprosiłam Naczelnika o wsparcie, ale rozmowa przełożonego z klientem i próby wyjaśnienia mu, że jest to próba wyłudzenia również nie przyniosła efektu. Wpłatę w systemie odznaczyłam jednak jako podejrzaną i ostatecznie została zablokowana – mówi Klaudia Krawiec, pracownik obsługi Klienta.
Kolejnego dnia do Urzędu ponownie zgłosił się ten sam Klient, który chciał dokonać kolejnej wpłaty, tym razem na kwotę 8 tys. zł.
- Klient nie chciał złożyć reklamacji na wpłatę z dnia poprzedniego, ponieważ sądził, że usługa została zrealizowana. Wpłata miała być dokonana również na tę samą osobę, co poprzedniego dnia. Pani Klaudia, mając uzasadnione podejrzenie, że jest to kolejna próba wyłudzenia wyjaśniła Klientowi, że jest chwilowa awaria systemu i musi poczekać około 10 minut i wówczas przyjmie od niego wpłatę. W tym samy czasie poinformowała mnie, że klient ponownie chce dokonać wpłaty za pośrednictwem ekspresu pieniężnego – mówi Marek Pasieka, naczelnik UP Stalowa Wola 1.
Naczelnik wraz z pracownikiem Biura Kontroli i Zarządzania Bezpieczeństwem wezwali Policję, która była na miejscu już po 10 minutach. Funkcjonariusze z Pionu Kryminalnego ustalili w rozmowie z Seniorem, że ten jest przekonany, iż rozpoczął współpracę z pracownikami giełdy, a wpłacane środki mają być niezbędne do rozpoczęcia transakcji zakupu ropy naftowej w Szwajcarii. Ostatecznie klient złożył zawiadomienie o próbie popełnienia przestępstwa.
Poczta Polska od dawna popularyzuje działania na rzecz ochrony zdrowia i mienia starszych Klientów. Spółka wspiera ogólnopolską kampanię „#ZnamTeNumery”, mającą na celu ochronę seniorów przed oszustwami. Dzięki kampanii Spółka edukuje osoby starsze i ich bliskich oraz podkreśla znaczenie bezpieczeństwa seniorów w społeczeństwie. Działania obejmują również praktyczne wskazówki, jak uchronić się przed oszustwami. Z kolei Bank Pocztowy prowadzi własny program edukacyjno-społeczny „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta”, którego celem jest szerzenie świadomości o tym, jak działają współcześni oszuści, jak rozpoznawać przestępcze praktyki oraz jak się zachować, by nie dać się oszukać.
W 2022 roku ponad 3,5 tys. osób powyżej 65. roku życia padło ofiarą oszustów, tracąc ponad 141 mln zł.