Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko powiatu rzeszowskiego
Zespół Zamkowo-Parkowy w Baranowie Sandomierskim. Zamek Muzeum Hotel
Pożyczki dla firm z Podkarpacia/ Atrakcyjne oprocentowanie
Masz POWER, masz wszystko

Krajowa „czwórka” po przebudowie

Opublikowano: 2011-08-07 22:12:10, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

PODKARPACKIE. Zakończyła się przebudowa ponad 54-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 4 od Machowej do Łańcuta. Była to największa inwestycja w historii rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Krajowa „czwórka” po przebudowie

Wartość całej inwestycji wraz z etapem opracowania dokumentacji, wykupem gruntów i etapem realizacji, to ponad 594 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z Funduszu Spójności. Wartość dofinansowania to 533,9 mln ZŁ.

Przebudowa DK4 na odcinku Machowa-Łańcut jest ważną inwestycją zarówno dla Podkarpacia, jak też Polski. “Czwórka” stanowi bowiem zasadniczy element układu komunikacyjnego kraju. Łączy ona zachodnią i wschodnią część Polski, wiodąc od granicy z Niemcami do granicy z Ukrainą. Jest także częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W niedalekiej przyszłości stanowić będzie również alternatywną drogę dla autostrady A4. Odcinek drogi krajowej nr 4 od Machowej do Łańcuta przebiega przez teren powiatu dębickiego, ropczycko-sędziszowskiego, rzeszowskiego i łańcuckiego Długość całego odcinka objętego projektem wynosi 86,3 km, w tym gruntownej przebudowie poddano 54,8 km.

Zadanie podzielone zostało na cztery odcinki realizowane przez różnych wykonawców, co pomogło w ich przygotowaniu i samej budowie:

1.Machowa-Pilzno (7,5 km) Wykonawca: konsorcjum: Rejon Budowy Dróg i Mostów z Krosna, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych “Mosty-Łódź” S.A., Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych Sp. z o.o Jasła. Wartość robót: 55,7 mln zł

2. Pilzno-Ropczyce (23,1 km) Wykonawca: Skanska SA. Wartość robót: 107,5 mln zł

3. Ropczyce-Klęczany (12,9 km) Wykonawca: konsorcjum firm: Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Rzeszowa i Strabag Sp. z o.o. Wartość: 302 mln zł

4. Rzeszów-Łańcut (11,4 km) Wykonawca: konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów, Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów w Leżajsku S.A., Lubaczowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Sp. z o.o. oraz INTOP Tarnobrzeg Sp. z o.o. Wartość: 93 mln zł

Przebudowa rozpoczęła się w 2008 roku. Trwające ponad dwa lata intensywne roboty na całym odcinku utrudniały kierowcom płynny przejazd.

- Za to teraz można zauważyć, iż po remoncie trasa jest wygodna, zapewniająca sprawny przejazd, ale przede wszystkim bezpieczna oraz spełniająca unijne wymogi w zakresie standardów, jakim muszą odpowiadać szlaki komunikacyjne o charakterze ponadregionalnym i międzynarodowym – mówi Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA w Rzeszowie.

Główne cele projektu to:

- likwidacja wąskiego gardła, jaki stanowiła ta droga dla pojazdów ciężkich. Niedostateczna nośność nawierzchni i obiektów inżynierskich nie spełniała potrzeb tego rodzaju transportu. Dostosowanie polegało więc na wzmocnieniu nawierzchni do przenoszenia obciążeń o nacisku do 115kN/oś oraz na wzmocnieniu obiektów inżynierskich do przenoszenia obciążeń klasy A (przystosowanie nośności nawierzchni dróg i obiektów inżynierskich do wymagań przepisów UE).

- poprawa warunków ruchu (lokalne zwiększenie średniej prędkości ruchu i wzrost przepustowości) poprzez wydzielenie dodatkowych pasów do wyprzedzania, przebudowę skrzyżowań i zmiany w oznakowaniu drogi

- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez wprowadzenie zmian w organizacji ruchu, a w szczególności przebudowę skrzyżowań, budowę azyli dla pieszych, przebudowę zatok autobusowych, remont, przebudowę i budowę chodników ciągów pieszo-jezdnych, lokalną korektę niwelety oraz wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu

- wykonanie urządzeń służących ochronie środowiska

Przebudowanych zostało 10 mostów i wiaduktów oraz 78 przepustów (w tym 2 przeznaczono do likwidacji), wybudowano ponad 30 km chodników i 17,1 km ekranów akustycznych.

Jako ostatni oddany do użytku został najdłuższy i jednocześnie najtrudniejszy technologicznie odcinek pomiędzy Pilznem i Ropczycami.

- Powierzona do realizacji naszej firmie inwestycja była sporym wyzwaniem, ze względu na długość odcinka, ogromny zakres prac budowlanych i konieczność utrzymania ciągłości ruchu w obu kierunkach na najbardziej uczęszczanej krajówce w województwie Podkarpackim - mówi Wiesław Sitarz, menadżer projektu ze Skanska.

Prace tylko na tym odcinku to prawie 34 miesiące prac drogowo-mostowych realizowanych “pod ruchem”, 23 km przebudowanej trasy, 7 obiektów mostowych, 5 km ekranów akustycznych, 34 przepusty, 2 ronda, 34 skrzyżowania z drogami wojewódzkimi i gminnymi, ponad 160 wysepek kanalizujących ruch, niemal 10 km barier ochronnych, 16 km chodników, 5,5 km dróg serwisowych, 1150 nowych znaków drogowych i ponad 10 tys. punktowych elementów odblaskowych, 20 zatok autobusowych, 5,7 tys. zasadzonych drzew i krzewów.

W ramach tylko tego odcinka wymieniono niemal 400 okien w budynkach zlokalizowanych w niewielkiej odległości od drogi krajowej, zamontowano 5 separatorów do oczyszczania wód opadowych z substancji ropopochodnych, ustawiono dwie tablice świetlne ze zmienną treścią, które służą do przekazywania aktualnych warunków pogodowych kierowcom. W szczytowym momencie inwestycji – latem 2009 roku prace budowlane realizowało niemal 430 osób oraz 160 maszyn i samochodów transportowych. Wykonawcę nie ominęły też dwie wiosenne powodzie w 2009 i 2010 roku. Ulewne deszcze i żywioł wstrzymały prace na wiele tygodni oraz dokonały sporych zniszczeń w już zrealizowanych pracach.

Istotną częścią tej inwestycji była przebudowa 4 mostów, 1 wiaduktu oraz rozbudowa 1 mostu przez potok Zawadka. Najtrudniejszą technologicznie częścią robót inżynierskich była budowa nowej 187-metrowej przeprawy przez rzekę Wisłokę w miejscowości Łabuzie (k/Pilzna). Do realizacji dwóch równoległych mostów wykorzystano – po raz pierwszy na Podkarpaciu – technologię nawisową. W metodzie tej najpierw powstaje zalążek mostu, czyli tzw. segment startowy. Od niego, w obie strony równocześnie, budowany jest most.

ra

fot. Skanska

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij