Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Będzie jeszcze jedna analiza planowanego połączenia ulic Hoffmanowej i Wyspiańskiego. Radni zdecydowali

Opublikowano: 2024-02-27 13:43:51, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

RZESZÓW. Innymi słowy, mimo zaawansowanych już prac koncepcyjnych, raz jeszcze powraca pytanie: wiadukt, czy tunel?

Fot. Mosty Katowice

Fot. Mosty Katowice

  

Kilka dni temu prezydent Konrad Fijołek, prezydent miasta zapowiedział:

- W odpowiedzi na postulaty mieszkańców zdecydowałem o tym, że wykonana zostanie dodatkowa, specjalistyczna analiza dotycząca możliwości połączenia ulic Wyspiańskiego i Hoffmanowej tunelem pod torami.

Na wykonawcę owej analizy wskazał też firmę Mosty Katowice, która zresztą opracowuje dokumentację koncepcyjną i projektową planowanego wiaduktu. Umowa (2,5 mln zł) została podpisana w maju 2022 r.

I koncepcja jest już gotowa. Miasto poddało ją konsultacjom z mieszkańcami. Trudno się też dziwić, że nie obyło się bez protestów. Zwłaszcza mieszkańców osiedla Pułaskiego. Mówiąc w skrócie - perspektywa posiadania jezdni wiaduktu na wysokości okien, nie bardzo przypada im do gustu.

Zapowiedź zapowiedzią, ale za darmo nikt zapowiadanej przez prezydenta analizy przecież nie zrobi. Dlatego na lutową sesję Rady Miasta do dokumentów budżetowych wpisano kwotę 492 tys. zł (forma aneksu do umowy z Mostami Katowice).

Pomysł zlecania nowej analizy wariantów przedsięwzięcia nie spodobał się Andrzejowi Decowi, przewodniczącemu Rady Miasta.

-Jestem przeciw wydawaniu tych pieniędzy. O tym, że wiadukt ma być w tym miejscu budowany, wiemy od dawna. Od dawna także wiemy, że konieczność połączenia zachodniej części miasta z centrum jest oczywista. - mówił na sesji Andrzej Dec i dodawał - Jak wiadomo, mieszkańcy i niektórzy aktywiści postulują, żebyśmy zamiast tego wiaduktu zbudowali tam tunel...

Przewodniczący Dec poinformował, że w tej sprawie skontaktował się ze specjalistą od budowy dróg i mostów z Politechniki Rzeszowskiej oraz prezesem firmy, która zaprojektowała tunel na S19, na południe od Rzeszowa.

- I on twierdzi w sposób jednoznaczny, że koszt budowy takiej przeprawy będzie trzy, czterokrotnie wyższy od budowy wiaduktu. To oznacza, że chcemy wydać pieniądze na analizę, której wynik jest oczywisty. Ulegamy naciskom mieszkańców, których interes ja oczywiście rozumiem, ale nie możemy zapominać o tym, że rzecz dotyczy znacznie większej liczby mieszkańców, mieszkającej po drugiej stronie miasta, po drugiej stronie torów.

Andrzej Dec zwrócił też uwagę na kolejny poślizg czasowy, jaki spowoduje zlecenie takiej analizy. Przypomniał również, że jakiś czas temu miasto podpisało umowę z Politechniką Rzeszowską, a której zakres obejmuje właśnie wsparcie przy podejmowaniu podobnych decyzji. Dec zasugerował, aby odgrzebać ową umowę. Zdaniem przewodniczącego, wpisana do WPF-u kwota powinna zostać wykreślona, a jeśli nie, to przeznaczona raczej na opracowanie koncepcji rozbudowy szkoły podstawowej w Budziwoju.

-Czas już skończyć z analizami, debatami, tylko podjąć decyzję o budowie tego wiaduktu. - powiedział Andrzej Dec, podkreślając jednak, że koncepcję wiaduktu trzeba zmodyfikować tak, aby zminimalizować uciążliwości dla mieszkańców osiedla Pułaskiego.

Co zrozumiałe, przeciwko wykreślaniu kwoty z budżetu był sam prezydent Konrad Fijołek. Jak doprecyzował, jej połowa miałaby być przeznaczona na analizę możliwości budowy tunelu, ale pozostała część ma być rezerwą - właśnie - na opracowanie niezbędnych projektowych modyfikacji.

Jak przekonywał prezydent, przeprowadzenie analizy miałoby ostatecznie rozwiać wszelkie wątpliwości przed podjęciem ostatecznej decyzji. Dostarczyć też argumentów władzom miasta (a i samym radnym) w dyskusjach z mieszkańcami, dlaczego takie a nie inne rozwiązanie zostanie wybrane. Mieszkańcy powinni poznać te „twarde” argumenty.

Nie przesądził wreszcie i tego, czy analiza zostanie zlecona firmie opracowującej dokumentację, czy jednak np. specjalistom z Politechniki Rzeszowskiej. O jakimkolwiek poślizgu czasowym też trudno mówić, bo miasto i tak nie dysponuje jeszcze funduszami na realizację inwestycji. Nie ma więc presji, że musi np. dysponować gotową dokumentacją do pozyskania zewnętrznego współfinansowania w określonym terminie.

W toczącej się później dyskusji głosy radnych były nieco podzielone. Znów niektórzy optowali za wiaduktem, inni za tunelem. A przynajmniej za sprawdzeniem, czy budowa tego ostatniego w ogóle dla miasta w dłuższej perspektywie się kalkuluje. Jak zwrócił też uwagę radny Robert Kultys (PiS), analiza pozwoli też być może uniknąć sytuacji z protestami mieszkańców, takimi z jakimi miasto boryka się w przypadku tzw. obwodnicy południowej, gdzie przedsięwzięcie w zasadzie ugrzęzło w prawnych przepychankach. Niektórzy radni zastanawiali się również, dlaczego i jak to się stało, że miasto takiej analizy nie zleciło już lata temu. Dziś może nie byłoby żadnego problemu.

Ostatecznie przewodniczący Dec wycofał swój wniosek o wykreślenie z WPF-u kwoty na zlecenie analizy. Bardziej jednak z powodu swojej intuicji, że i tak nie zyska on poparcia radnych.

Autopoprawka miasta do dokumentów budżetowych miasta (WPF i budżet) została przegłosowana. Za było 26 radnych.

 

Zobacz materiały już opracowane przez planistów i projektantów

Zbiorczy Plan Sytuacyjny - W1.1B-02.01

Zbiorczy Plan Sytuacyjny - W1.1B-02.02

Profil podłużny - W1.1B-03.01

Wizualizacja_01

Wizualizacja_02

Wizualizacja_03

Wizualizacja_04

Wizualizacja_05

Wizualizacja_06

Wizualizacja_07

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij