Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Festiwal Fredrowski w Rzeszowie

Opublikowano: 2024-01-17 14:18:21, przez: admin, w kategorii: Kultura

Pełnokrwiści bohaterowie, magnetyzm serc, spory sąsiedzkie i misterne knowania. To wszystko i jeszcze więcej na Festiwalu Fredrowskim Teatru Klasyki Polskiej, który będzie trwał od 1 do 3 marca w Instytucie Teologiczno-Pastoralnym w Rzeszowie.

Festiwal Fredrowski w Rzeszowie

 

Wystawione zostaną trzy najwybitniejsze sztuki Aleksandra Fredry. Muzykę do wszystkich skomponował Marcin Pospieszalski.

Pierwszego dnia zaprezentowana zostanie „Zemsta” w reżyserii Michała Chorosińkiego. Od prawie dwustu lat sztuka ta cieszy się niesłabnącym scenicznym powodzeniem, a Fredro za jej pomocą bawi i zachwyca kolejne pokolenia Polaków. Wpływa na to niezwykła intryga oraz miłość Wacława i Klary. Pojawia się także nieszczęśliwie zakochany i wykorzystywany przez głównych bohaterów Papkin. Interesująca jest geneza komedii. W swoim zamku Kamieniec w Odrzykoniu Fredro odnalazł dokument, opisujący burzliwe spory dwóch rodów – poprzednich, siedemnastowiecznych właścicieli Kamieńca – co zainspirowało go do napisania „Zemsty” i stworzenia tak wyrazistych, pełnokrwistych, niejednoznacznych charakterów. Cóż, historia Cześnika i Rejenta, przeniesiona z XVII do XIX wieku może powtórzyć się i w XXI wieku w brawurowej inscenizacji Teatru Klasyki Polskiej. Misterne intrygi i dialogi na tyle charakterystyczne, że znane nawet literackim dyletantom („Jeśli nie chcesz mojej zguby krokodyla kup mi luby”, „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba!” czy „Hej Gerwazy, daj gwintówkę! Niechaj sprzątnę tę makówkę!”).

Obsada: Joanna Kwiatkowska-Zduń, Karolina Piwosz, Jarosław Gajewski, Henryk Gołębiewski, Dariusz Kowalski, Łukasz Lewandowski, Paweł Lipnicki, Tomasz Osica, Leszek Zduń.

 

W drugim dniu Festiwalu Fredrowskiego wystawione zostaną „Śluby panieńskie” w reżyserii Lidii Sadowej. To ponadczasowa komedia Aleksandra Fredry, napisana prawie dwieście lat temu, a jakby dzisiaj, najpóźniej wczoraj. Swoją aktualność zawdzięcza uniwersalnemu tematowi, który podejmuje – miłości. Fredro wzbija się ponad schematy narzucane przez epokę i opowiada o miłości po swojemu, czyli serio, nie stroniąc od dowcipu i uszczypliwości, a jednak ostatecznie głosząc pochwałę magnetyzmu i „bliskości serc”. Fredro wykorzystuje elementy „Strajku miłosnego”, figury obecnej już w starożytności w „Lizystracie” Arystofanesa, a także w polskiej XVII-wiecznej literaturze sowizdrzalskiej – w „Sejmie panieńskim”.

Dajmy się porwać historii „Ślubów Panieńskich”, która w klasycznej adaptacji Lidii. Sadowej zachwyciła już dziesiątki widzów Teatru, ujmując lekkością formy i bogactwem języka.

 

Obsada: Marta Dylewska, Andżelika Kurowska, Joanna Węgrzynowska, Ksawery Szlenkier, Maciej Wyczański, Przemysław Wyszyński, Leszek Zduń.

 

Z kolei w trzecim dniu Festiwalu zaprezentowane zostanie ,,Dożywocie’’ w reżyserii Michała Chorosińskiego. To klasyka polskiej komedii w tradycyjnym wykonaniu. Łatka – główny bohater dramatu, chciwy, przebiegły skąpiec – kupuje dożywocie młodego panicza Leona Birbanckiego i dzięki temu może czerpać dochód z procentów jego majątku – dopóki Birbancki żyje. Ten nie dba jednak ani o majątek, ani o zdrowie, a korzysta z młodości pełnymi garściami, prowadząc hulaszczy tryb życia… ku rozpaczy swojego protektora. Łatka chciałby wycofać się z nieudanej inwestycji. Równocześnie robi wszystko, aby chronić zdrowie Birbanckiego, ponieważ boi się utraty dożywocia.

Sztuka pisana w latach 1834-1835 należy obok „Ślubów Panieńskich”, „Pana Jowialskiego” i „Zemsty” do kwartetu najwybitniejszych komedii Aleksandra Fredry. W sposób arcy komiczny ukazuje pozbawiony skrupułów, pełen chciwości świat, w którym, aby pozbyć się długów, ojciec jest w stanie sprzedać nawet własną córkę… Utwór mimo XIX-wiecznego anturażu pozostaje komedią żywą. Niezależnie od zmian, które przynosi upływający czas, problemy głównych bohaterów pozostają aktualne dla współczesnego odbiorcy.

Obsada: Karolina Piwosz, Jarosław Gajewski, Henryk Gołębiewski, Mateusz Grydlik, Dariusz Kowalski, Paweł Lipnicki, Cezary Łukaszewicz, Radosław Osypiuk, Ksawery Szlenkier, Leszek Zduń.

 

Bilety na wydarzenie dostępne są na: https://biletyna.pl/festiwal/Teatr-Klasyki-Polskiej-Festiwal-Fredrowski

Wystawione zostaną trzy najwybitniejsze sztuki Aleksandra Fredry. Muzykę do wszystkich skomponował Marcin Pospieszalski.

Pierwszego dnia zaprezentowana zostanie „Zemsta” w reżyserii Michała Chorosińkiego. Od prawie dwustu lat sztuka ta cieszy się niesłabnącym scenicznym powodzeniem, a Fredro za jej pomocą bawi i zachwyca kolejne pokolenia Polaków. Wpływa na to niezwykła intryga oraz miłość Wacława i Klary. Pojawia się także nieszczęśliwie zakochany i wykorzystywany przez głównych bohaterów Papkin. Interesująca jest geneza komedii. W swoim zamku Kamieniec w Odrzykoniu Fredro odnalazł dokument, opisujący burzliwe spory dwóch rodów – poprzednich, siedemnastowiecznych właścicieli Kamieńca – co zainspirowało go do napisania „Zemsty” i stworzenia tak wyrazistych, pełnokrwistych, niejednoznacznych charakterów. Cóż, historia Cześnika i Rejenta, przeniesiona z XVII do XIX wieku może powtórzyć się i w XXI wieku w brawurowej inscenizacji Teatru Klasyki Polskiej. Misterne intrygi i dialogi na tyle charakterystyczne, że znane nawet literackim dyletantom („Jeśli nie chcesz mojej zguby krokodyla kup mi luby”, „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba!” czy „Hej Gerwazy, daj gwintówkę! Niechaj sprzątnę tę makówkę!”)

Obsada: Joanna Kwiatkowska-Zduń, Karolina Piwosz, Jarosław Gajewski, Henryk Gołębiewski, Dariusz Kowalski, Łukasz Lewandowski, Paweł Lipnicki, Tomasz Osica, Leszek Zduń.

W drugim dniu Festiwalu Fredrowskiego wystawione zostaną „Śluby panieńskie” w reżyserii Lidii Sadowej. To ponadczasowa komedia Aleksandra Fredry, napisana prawie dwieście lat temu, a jakby dzisiaj, najpóźniej wczoraj. Swoją aktualność zawdzięcza uniwersalnemu tematowi, który podejmuje – miłości. Fredro wzbija się ponad schematy narzucane przez epokę i opowiada o miłości po swojemu, czyli serio, nie stroniąc od dowcipu i uszczypliwości, a jednak ostatecznie głosząc pochwałę magnetyzmu i „bliskości serc”. Fredro wykorzystuje elementy „Strajku miłosnego”, figury obecnej już w starożytności w „Lizystracie” Arystofanesa, a także w polskiej XVII-wiecznej literaturze sowizdrzalskiej – w „Sejmie panieńskim”.
Dajmy się porwać historii „Ślubów Panieńskich”, która w klasycznej adaptacji Lidii. Sadowej zachwyciła już dziesiątki widzów Teatru, ujmując lekkością formy i bogactwem języka.

 

Obsada: Marta Dylewska, Andżelika Kurowska, Joanna Węgrzynowska, Ksawery Szlenkier, Maciej Wyczański, Przemysław Wyszyński, Leszek Zduń.





Z kolei w trzecim dniu Festiwalu zaprezentowane zostanie ,,Dożywocie’’ w reżyserii Michała Chorosińskiego. To wybitna klasyka polskiej komedii w tradycyjnym wykonaniu. Łatka – główny bohater dramatu, chciwy, przebiegły skąpiec – kupuje dożywocie młodego panicza Leona Birbanckiego i dzięki temu może czerpać dochód z procentów jego majątku – dopóki Birbancki żyje. Ten nie dba jednak ani o majątek, ani o zdrowie, a korzysta z młodości pełnymi garściami, prowadząc hulaszczy tryb życia… ku rozpaczy swojego protektora. Łatka chciałby wycofać się z nieudanej inwestycji. Równocześnie robi wszystko, aby chronić zdrowie Birbanckiego, ponieważ boi się utraty dożywocia.

Sztuka pisana w latach 1834-1835 należy obok „Ślubów Panieńskich”, „Pana Jowialskiego” i „Zemsty” do kwartetu najwybitniejszych komedii Aleksandra Fredry. W sposób arcy komiczny ukazuje pozbawiony skrupułów, pełen chciwości świat, w którym, aby pozbyć się długów, ojciec jest w stanie sprzedać nawet własną córkę… Utwór mimo XIX-wiecznego anturażu pozostaje komedią żywą. Niezależnie od zmian, które przynosi upływający czas, problemy głównych bohaterów pozostają aktualne dla współczesnego odbiorcy.

Obsada: Karolina Piwosz, Jarosław Gajewski, Henryk Gołębiewski, Mateusz Grydlik, Dariusz Kowalski, Paweł Lipnicki, Cezary Łukaszewicz, Radosław Osypiuk, Ksawery Szlenkier, Leszek Zduń.

 

Bilety na wydarzenie dostępne są na: Teatr Klasyki Polskiej - Festiwal Fredrowski | Bilety Online, Opis, Recenzje | 2024, 2025 - biletyna.pl

 

Więcej o: teatr, sztuka, spektakle

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij