Kolin İnsaat zbuduje odcinek S19 między Jawornikiem a Lutczą
PODKARPACKIE, POWIAT STRZYŻOWSKI. Inwestycja pochłonie 1 849 563 300 zł i potrwa 59 miesięcy.
Przypomnijmy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęło postępowanie jeszcze 2 czerwcu 2022 r. Oferty otwarto we wrześniu. O kontrakt walczyło siedmiu wykonawców: Koli̇n İnşaat Turi̇zm Sanayi̇ ve Ti̇caret - 1 849 563 300 zł, Gülermak/Budimex - 1 909 653 720 zł, Stecol - 1 930 397 201 zł, PORR - 2 160 236 700 zł, NDI/NDI Sopot/Doğuş İnşaat ve Ticaret - 2 700 832 938 zł, Nurol İnşaat ve Ticaret - 2 772 879 697 zł i Mostostal Warszawa/Acciona Construccion - 2 863 008 747 zł.
Czemu postępowanie trwało tak długo? Cóż, „po drodze” sporo się działo. Zmuszone były zainteresować się nim i Krajowa Izba Odwoławcza, i Sąd Okręgowy w Warszawie. Ostatecznie wybór GDDKiA padł na ofertę Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret. To firma y kapitałem tureckim, część Koloğlu Holding z Elazığ, kontrolowana przez rodzinę Koloğlu. Firma jest dużym przedsiębiorstwem budowlanym, zajmuje się budownictwem drogowym, kubaturowym, energetycznym, przemysłowym, portowym. Prowadziła inwestycje nie tylko w Turcji, ale i w krajach arabskich, Azerbejdżanie czy Ugandzie.
Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Odcinek szlaku Via Carpatia pomiędzy Jawornikiem i Lutczą, o długości ok. 5,2 km, poprowadzony będzie m.in. estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Długość tego obiektu to około 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19.
Zakres prac obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 5,2 km, o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ciągu trasy głównej wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym wspomniana wcześniej estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt. W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka. Zostaną także wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi kolidujące z inwestycją a także infrastruktura techniczna.