Ekologiczne paliwo lotniczego na lotniskach - do 2050 musi być go 70 procent
Dziś (w środę, 13 września 2023 r.) posłowie do Parlamentu Europejskiego zatwierdzili nowe prawo mające na celu zwiększenie wykorzystania zrównoważonych paliw, takich jak zaawansowane biopaliwa lub wodór, w sektorze lotniczym.
Fot. Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka
W środę posłowie zatwierdzili nowe prawo mające na celu zwiększenie wykorzystania zrównoważonych paliw, takich jak zaawansowane biopaliwa lub wodór, w sektorze lotniczym.
Przepisy dotyczące lotnictwa RefuelEU są częścią pakietu „Gotowi na 55” (Fit fot 55), planu UE mającego na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku, w porównaniu z poziomami z 1990 roku oraz zapewnienie, że UE stanie się neutralna dla klimatu do 2050 roku. Mają one na celu zachęcenie sektora lotniczego do korzystania ze zrównoważonych paliw lotniczych w celu ograniczenia emisji.
Posłowie zapewnili ambitny harmonogram dostarczania mieszanki paliwa lotniczego, zobowiązując unijne lotniska i dostawców paliwa do zapewnienia, że od 2025 roku, co najmniej 2% paliw lotniczych będzie ekologicznych, a udział ten będzie wzrastał co pięć lat: 6% w 2030 roku, 20% w 2035 roku, 34% w 2040 roku, 42% w 2045 roku i 70% w 2050 roku. Ponadto określona część mieszanki paliwowej (1,2% w 2030., 2% w 2032., 5% w 2035. i stopniowo osiągając 35% w 2050.) musi obejmować paliwa syntetyczne, takie jak e-kerosen.
Co jest zielone?
Zgodnie z nowymi przepisami, termin "zrównoważone paliwa lotnicze" będzie obejmował paliwa syntetyczne, niektóre biopaliwa produkowane z pozostałości rolnych lub leśnych, alg, bioodpadów, zużytego oleju spożywczego lub niektórych tłuszczów zwierzęcych. Paliwa lotnicze z recyklingu produkowane z gazów odlotowych i odpadów tworzyw sztucznych są również uważane za „ekologiczne”.
Posłowie zapewnili, że paliwa oparte na paszach i roślinach spożywczych oraz paliwa pochodzące z materiałów palmowych i sojowych nie będą klasyfikowane jako ekologiczne, ponieważ nie spełniają kryteriów zrównoważonego rozwoju. Udało im się również włączyć odnawialny wodór jako część zrównoważonej mieszanki paliwowej, obiecującej technologii, która może stopniowo przyczyniać się do dekarbonizacji transportu lotniczego
Nowe oznakowanie lotu
Aby promować dekarbonizację w sektorze lotniczym i lepiej informować opinię publiczną, posłowie zapewnili, że od 2025 roku będzie istnieć unijne oznakowanie efektywności środowiskowej lotów. Linie lotnicze będą mogły sprzedawać swoje loty z etykietą wskazującą oczekiwany ślad węglowy na pasażera i oczekiwaną wydajność CO2 na kilometr. Pozwoli to pasażerom na porównanie efektywności środowiskowej lotów obsługiwanych przez różne firmy na tej samej trasie.
- To ogromny krok w kierunku dekarbonizacji lotnictwa - powiedział sprawozdawca Parlamentu José Ramón Bauzá Díaz (Renew, ES). - Nadszedł czas, aby rządy UE wdrożyły nowe przepisy i wsparły przemysł w celu zapewnienia opłacalnego wdrożenia zrównoważonych paliw lotniczych (SAF)w całej Europie, a także osiągnięcia celów UE. Nie ma czasu do stracenia. W złożonym i konkurencyjnym świecie, jestem w pełni przekonany, że ReFuelEU jest świetną okazją do pozycjonowania Unii Europejskiej jako globalnego lidera w produkcji i stosowaniu zrównoważonych paliw.
Nowe przepisy dotyczące zrównoważonych paliw lotniczych zostały przyjęte 518 głosami do 97, przy 8 wstrzymujących się. Po zatwierdzeniu przez Radę nowe przepisy będą obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku, a niektóre przepisy od 1 stycznia 2025 roku.
.