Przetarg na budowę Wisłokostrady nie rozpoczął się jeszcze na dobre, a już są kłopoty
RZESZÓW. Samo postępowanie, owszem, zostało już ogłoszone, ale... niedługo po nim do miasta i Krajowej Izby Odwoławczej trafiło odwołanie jednego z potencjalnych wykonawców.

A złożyła je firma Mostostal Warszawa, która dokładnie wczytała się w treść miejskiego zamówienia - przeanalizowała oczekiwania i warunki - i dopatrzyła się w nim wielu nieścisłości.
Po lekturze odwołania (dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej Rzeszowa) można dojść do wniosku, że wszystkiemu po trosze winna tzw. inżynieria finansowa całego przedsięwzięcia. Miasto bowiem póki co zabezpieczyło na tę inwestycję 95 mln zł. Jeszcze w ubiegłym roku otrzymało z Programu „Polski Ład” - 65 mln zł, zaś kilka tygodni temu z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg - 30 mln zł.
Zdaniem Mostostalu Warszawa ów stan zagwarantowanego finansowania nie do końca odzwierciedlony został w zapisach zamówienia. Chodzi głównie o etapowanie inwestycji i skonkretyzowanie zrealizowanych prac. To zaś - zdaniem firmy - miałoby się przekładać na wypłatę wynagrodzenia dla wykonawcy, ale i w ogóle na przygotowanie prawidłowej oferty (ta zaś musi się przecież opierać na konkretnych wyliczeniach i zaplanowaniu prac). Poza tym, zapisy w zamówieniu miałyby być na tyle niedookreślone, że powodowałoby to, że różni wykonawcy odczytają je w różny sposób i na tej podstawie opracują swoje oferty. Te zaś będą - koniec końców - nie do porównania.
Dalsze zastrzeżenia to już po części konsekwencja tych głównych. Jeśli ktoś się orientuje w zagmatwanych przepisach, artykułach i paragrafach, to odsyłamy do lektury.
Mostostal oczywiście prosi o zmianę zapisów w treści zamówienia.
Otwarcie ofert w przetargu zaplanowano na 3 marca, odwołanie trafiło do KIO kilka dni temu, innymi słowy, można się spodziewać sporych opóźnień w całej przetargowej procedurze.
Co zaś do samej inwestycji...
Miasto ma już oczywiście dokumentacje projektową i wszystkie niezbędne pozwolenia na realizację tej olbrzymiej inwestycji drogowej. Olbrzymiej, bo w zasadzie chodzi o realizację dwóch zadań. Pierwsze dotyczy połączenia al. Rejtana z ul. Ciepłowniczą (etap II) oraz rozbudowę ul. Ciepłowniczej z mostem Załęskim od ul. Maczka do skrzyżowania z projektowaną drogą do targowiska.
Połączenie al. Rejtana z ul. Ciepłowniczą (etap II).
„Przedmiotem inwestycji jest budowa drugiej jezdni drogi do targowiska oraz dwujezdniowe połączenie do ul. Ciepłowniczej z budową estakady nad linią kolejową Kraków-Medyka i mostem na rzece Młynówka, wraz z budową odwodnienia i oświetlenia ulicznego oraz przebudowy kolidującej infrastruktury technicznej
Zakres robót obejmuje:
- budowę drugiej jezdni na odcinku od al. Rejtana do targowiska,
- budowę dwóch jezdni od targowiska do ul. Ciepłowniczej,
- budowę obustronnych chodników i ścieżek rowerowych
- budowę skrzyżowania z ul. Ciepłowniczą (skrzyżowanie typu rondo)
- budowę zatok autobusowych,
- budowę mostu na rzece Młynówka,
- budowę dwujezdniowej estakady nad linią kolejową Kraków-Medyka,
- w obszarze nowopowstałych zatok autobusowych budowę urządzeń systemu informacji pasażerskiej (ITS),
- budowę zabezpieczeń wynikających z potrzeb ochrony środowiska,
- usunięcie drzew i krzewów,
- budowę odwodnienia ulicznego wraz z urządzeniami oczyszczającymi,
- budowę oświetlenia ulicznego,
- przebudowę lub zabezpieczenie kolidujących urządzeń obcych
- rozbiórkę obiektów kubaturowych,
- zabezpieczenie linii brzegowej rzeki Wisłok,
- projekt zabezpieczenia osuwiska w rejonie ul. Konfederatów Barskich i ul. Chłędowskiego”.
Rozbudowa ul. Ciepłowniczej z mostem Załęskim od ul. Maczka do skrzyżowania z projektowaną drogą do targowiska
Tu z kolei przedmiotem inwestycji jest „rozbudowa do dwóch jezdni ul. Gen. Maczka/ul. Ciepłowniczej na odcinku od skrzyżowania z projektowaną drogą do targowiska do skrzyżowania ulic Siemieńskiego i Gen. Maczka z rozbiórką istniejącego i budową projektowanego mostu na rzece Wisłok oraz przebudową odwodnienia i oświetlenia ulicznego, akomodacyjnej sygnalizacji świetlnej i kolidującej infrastruktury technicznej.
Zakres robót obejmuje:
- rozbudowę ul. Gen. Maczka,
- budowę obustronnych chodników i ścieżek rowerowych,
- przebudowę istniejącego skrzyżowania ul. Siemieńskiego i Gen. Maczka
- przebudowę i budowę zjazdów,
- na skrzyżowaniu ul. Siemieńskiego i Gen. Maczka przebudowę akomodacyjnej sygnalizacji świetlnej,
- budowę mostu na rzece Wisłok,
- przebudowę odwodnienia ulicznego,
- przebudowę oświetlenia ulicznego,
- przebudowę lub zabezpieczenie kolidujących urządzeń obcych: sieci wodno-kanalizacyjnej, sieci gazowej, sieci C.O. (wraz z przebudową komory cieplnej), urządzeń energetycznych i teletechnicznych nadziemnych i podziemnych,
- ustawienie dwóch tablic o zmiennej treści wraz ze stacjami meteorologicznymi w pełni zintegrowane z Systemem Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym (SOSRD),
- w obszarze nowopowstałych zatok autobusowych budowa urządzeń systemu informacji pasażerskiej (ITS),
Inwestycja miałaby potrwać 32 miesiące.