Jest zezwolenie na budowę S19 Krosno - Miejsce Piastowe. Można zaczynać prace
PODKARPACKIE. Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart wydała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między węzłami Krosno i Miejsce Piastowe. Decyzja ta ma rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwia niezwłoczne rozpoczęcie robót budowlanych.
Fot. GDDKiA
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Krosno do Miejsca Piastowego powstanie w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca, konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, opracował dokumentację techniczną, która była niezbędna do złożenia wniosku o ZRID. Teraz, kiedy decyzja ZRID została wydana, można rozpoczynać roboty budowlane.
Plac budowy zostanie niezwłocznie przekazany wykonawcy. W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone rozpoznanie saperskie terenu, niezbędna inwentaryzacja i wytyczenie geodezyjne. Wybudowane zostaną drogi technologiczne wzdłuż trasy i zaplecze wykonawcy oraz składy materiałów. Rozpocznie się wycinka terenów zadrzewionych i zakrzaczonych, usuwanie korzeni i karpin oraz prace archeologiczne. Ruszą pierwsze roboty ziemne czyli odhumusowanie terenu. Wykonawca będzie realizował również prace związane z wyburzeniami budynków oraz z usuwaniem kolizji m.in. z sieciami gazowymi i elektrycznymi. Zasadnicze roboty budowlane rozpoczną się w kwietniu, po zakończeniu przerwy zimowej.
Nabywanie nieruchomości i odszkodowanie
Decyzja ZRID zatwierdza m.in. podziały nieruchomości oraz określa działki, które przechodzą z mocy prawa na własność Skarbu Państwa. Wysokość odszkodowania za nieruchomości ustali Wojewoda Podkarpacki w postępowaniu administracyjnym, po uzyskaniu opinii niezależnego rzeczoznawcy majątkowego (w formie operatu szacunkowego), określającej wartość nieruchomości. Postępowanie kończy się wydaniem decyzji o ustaleniu odszkodowania.
Zakres prac i terminy
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Powstaną dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe. Węzeł Krosno połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28.
Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, czterech przejść dla zwierząt oraz jeden przepust pod trasą główną. W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże - Krościenko. Droga zostanie wyposażona również w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. W celu realizacji zadań związanych z bieżącym utrzymaniem drogi, wybudowany zostanie Obwód Drogowy zlokalizowany w miejscowości Miejsce Piastowe.
Roboty budowlane potrwają 19 miesięcy. Do tego należy doliczyć trzy okresy zimowe, tj. 12 miesięcy. Zakończenie prac zaplanowano w III kwartale 2025 roku.
Charakterystyka terenu
Odcinek drogi ekspresowej S19 Krosno - Miejsce Piastowe przebiega przez tereny płaskie, wykorzystywane w dużej mierze rolniczo. Na południowej części odcinka występują tereny bardziej zróżnicowane morfologicznie, gdzie trasa przecina liczne kotliny i doliny rzeczne. Pod względem geologicznym, obszar inwestycji charakteryzuje się skomplikowaną budową związaną z występowaniem utworów fliszu karpackiego (naprzemianlegle ułożone warstwy skał osadowych). W rejonie projektowanej inwestycji występuje teren predysponowany osuwiskowo, na którym może dochodzić do zjawisk i procesów geodynamicznych. W związku z tym, na etapie prac przygotowawczych, wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. W ramach tych prac wykonano 1262 otwory badawcze o łącznym metrażu wierceń wynoszącym 9,5 km oraz 467 sondowań sprawdzających o łącznym metrażu wynoszącym 1,4 km.
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km, a tak przedstawia się stan jej realizacji w naszym województwie:
- 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),
- 72,9 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Domaradz - Krosno, Krosno - Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe - Dukla, Dukla - Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka),
- 11,6 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik - Lutcza, Lutcza – Domaradz).