Zakończył się I etap odbudowy „rządcówki” w Żurawicy Górnej
ŻURAWICA. Inwestycja realizowana jest od wiosny ubiegłego roku. Prace zrealizowała firma MK-Budowy i kosztowały ponad 4,2 mln zł.
Fot. Agata Godos (zurawica.pl)
Dokumentację projektową opracowała jarosławska pracownia „Pro-Art”. Umowa z wykonawcą została podpisana w marcu 2022 r. Obejmowała ona realizację pierwszego etapu przedsięwzięcia. Dodajmy jeszcze, że na inwestycję gmina otrzymała 2,5 mln zł dofinansowania z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
Przed rozpoczęciem robót obiekt znajdował się w opłakanym stanie technicznym. Zachowały się jedynie „fragmenty ścian zewnętrznych drewnianych i fragmenty murów ceglanych wewnętrznych oraz trzony kominów”.
Zakres całej inwestycji jest jednak znacznie większy, niż tylko odtworzenie zabytkowego budynku. Dobudowany do niej zostanie kolejny obiekt. W efekcie, po odbudowie „rządcówka” będzie miała trzy kondygnacje - w tym jedną podziemną. To w sumie ponad 1440 m2 powierzchni użytkowej, która według wstępnych planów ma być wykorzystana jako miejsce dla czterooddziałowego gminnego przedszkola oraz salę konferencyjno-bankietową na ok. 100-120 osób. W obiekcie znajdzie się też kuchnia, co pozwoli na ulokowanie tam któregoś z działających na terenie gminy stowarzyszeń.
Docelowo, prace nie obejmą jednak wyłącznie budynku - zagospodarowany zostanie cały, przyległy do niego teren, na którym powstaną m.in. alejki spacerowe, nowe oświetlenie, altana, plac zabaw, parking i siłownia zewnętrzna.
Pierwsze informacje o żurawickiej „rządcówce” pochodzą jeszcze z XVI w. Jednak w obecnym kształcie obiekt wzniesiony został u schyłku XVIII w. W 1997 r. dworek wraz z całą działką został wpisany do rejestru zabytków.