Ruszyły odprawy samochodów ciężarowych na przejściu granicznym z Ukrainą w Malhowicach-Niżankowicach
POWIAT PRZEMYSKI. Samo przejście graniczne co prawda jeszcze powstaje, ale odprawy ciężarówek zapewni na razie tymczasowa infrastruktura.
Uruchomiona o godz. 7.00 rano odprawa dotyczy pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony, przemieszczających się bez ładunku. Odprawa będzie prowadzona całodobowo na obydwu kierunkach w oparciu o tymczasową infrastrukturę zlokalizowaną zarówno po stronie polskiej, jak i ukraińskiej. Możliwość przekraczania granicy w tym miejscu nie obejmuje pustych, nieoczyszczonych cystern, przeznaczonych do przewozu materiałów niebezpiecznych.
- W tym trudnym dla Ukrainy i dla świata czasie, otwieramy porozumieniem między premierami Polski i Ukrainy i decyzjami ministra spraw wewnętrznych i administracji i wojewody, kolejne przejście graniczne, od tak wielu lat oczekiwane. Mam nadzieję, że przejście graniczne Malhowice-Niżankowice będzie służyło nie tylko rozwojowi współpracy gospodarczej i szybkiemu przepływowi towarów, ale także integracji i współpracy Polski i Ukrainy - powiedział minister Marek Kuchciński, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Z kolei Bartosz Grodecki, podsekretarz stanu w MSWiA, powiedział, że otwarcie tymczasowej infrastruktury w Malhowicach jest również wynikiem owocnej współpracy służb po obu stronach granicy.
- Ma ona na celu zwiększenie przepustowości obecnie funkcjonujących przejść granicznych, ale także zwiększenie płynności wymiany towarów pomiędzy naszymi krajami. Za wykonanie tego projektu w ekspresowym tempie bardzo dziękuję wojewodzie podkarpackiemu Ewie Leniart i jej służbom, naszym służbom granicznym i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, która zapewniła wykonanie infrastrukturalne przejścia - mówił wiceminister Grodecki.
Wojewoda Ewa Leniart przypomniała, że w połowie stycznia w Przemyślu podpisano aneks do umowy, który gwarantuje skrócenie czasu budowy i wcześniejsze oddanie do użytku pełnej infrastruktury przejścia. Uruchomienie przejścia Malhowice-Niżankowice nastąpi w pierwszym kwartale 2024 r. Stan zaawansowania robót wynosi na dziś 30 proc.
Prace przy budowie pełnej infrastruktury przyspieszyły
Budowane przejście graniczne przeznaczone jest dla międzynarodowego ruchu osobowego i towarowego, środkami transportu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, z wyłączeniem ruchu pieszego.
Porozumienie międzyrządowe o utworzeniu drogowego przejścia granicznego Malhowice - Niżankowice zostało zawarte w drodze wymiany not dyplomatycznych w 2012 r. W latach 2017-2018 opracowana została dokumentacja projektowa budowlana oraz wykonawcza. Pod koniec 2019 r. Minister Finansów zapewnił o zabezpieczeniu środków na finansowanie zadania. W postępowaniu przetargowym ogłoszonym w grudniu 2020 r. na wykonawcę robót budowlanych wybrano firmę Strabag, z którą podpisano umowę w sierpniu 2021 r.. Koszt inwestycji opiewał na kwotę 98 mln zł, a czas jej realizacji miał wynieść 45 miesięcy. Jednak prace archeologiczne, z uwagi na znaczne poszerzanie stanowisk archeologicznych przez Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków spowodowały wzrost wartości umowy do kwoty 100 895 346 zł.
W grudniu 2022 r. rząd zwiększył limit środków budżetowych, umożliwiający korektę harmonogramu rzeczowo-finansowego zadania i przyśpieszenie terminu jego realizacji oraz oddania przejścia do użytkowania.
To ważne, że na terenie województwa podkarpackiego, między Polską a Ukrainą uruchamiamy kolejną odprawę samochodów ciężarowych. To odpowiedź na rosnące potrzeby w zakresie transportu ciężarowego do i z Ukrainy, które mają związek z trudną sytuacją u naszych wschodnich sąsiadów. Musimy reagować szybko na zmieniające się wyzwania, stąd decyzja o przyspieszeniu realizacji inwestycji i wcześniejszym uruchomieniu odpraw – tłumaczył marszałek Władysław Ortyl.
Polsko-ukraińskie przejście graniczne Malhowice – Niżankowice miało być gotowe w 2025 roku i przeznaczone do ruchu lokalnego ludzi i pojazdów osobowych o ładowności do 3,5 tony oraz autobusów. Jednak w związku z sytuacją w Ukrainie, w połowie stycznia podpisano aneks do umowy z wykonawcą, dzięki któremu skróci się czas realizacji inwestycji. Podpisanie aneksu było możliwe dzięki decyzji ministra finansów z 28 grudnia ubiegłego roku, zwiększającego limit pieniędzy z budżetu państwa na tę inwestycję.