Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Operator CNC w JPB Systeme - oferta pracy
Studiuj w Rzeszowie! Wybierz WSPiA!

Naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej opracowują urządzenie pochłaniające energię ze zderzeń np. samochodów

Opublikowano: 2023-01-30 16:46:51, przez: admin, w kategorii: Biznes

RZESZÓW. Nad innowacyjnym absorberem energii kinetycznej pracują naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej. Urządzenie będzie mogło być stosowane m.in.: w motoryzacji (np. jako komponent zderzaków, amortyzator bezpieczeństwa, komponent barier drogowych) i w budownictwie (np. spadającej windy)). Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach III naboru do Programu grantowego Podkarpackiego Centrum Innowacji.

Naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej opracowują urządzenie pochłaniające energię ze zderzeń np. samochodów

 

Naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej pracują nad absorberem, który umożliwi przejmowanie energii kinetycznej i jej dyssypację podczas zderzeń i uderzeń z dużą siłą i prędkością – zwłaszcza w przypadku prędkości powyżej 20m/s. – Naszym celem jest opracowanie absorbera, który posłuży do ochrony użytkowników pojazdów i obiektów budowlanych. Urządzenie może być stosowane łącznie z innymi środkami ochrony m.in. strefami kontrolowanego zgniotu, służącymi do ochrony pasażerów i pojazdów podczas zderzeń – wyjaśnia dr inż. Igor Labuda, lider zespołu naukowego.

 

Projekt naukowców z Politechniki Rzeszowskiej jest innowacyjny w skali świata. Opracowana technologia dyssypacji energii kinetycznej nie była bowiem dotychczas stosowana w technice. Z przeprowadzonych badań wynika, że obecnie nie są znane technologie umożliwiające uzyskanie stałego poziomu dyssypacji energii kinetycznej na całej drodze hamowania, przy prędkości uderzenia przekraczającej 20m/s.

 

- Optymalne wykorzystanie dostępnej drogi hamowania jest szczególnie istotne podczas wypadków, ponieważ zbyt duże przeciążenia lub niedociążenia są głównym powodem obrażeń organów wewnętrznych u użytkowników. Niejednokrotnie prowadzą one do ich zgonu – dodaje dr inż. Igor Labuda.

 

Nowe pożyczki unijne w BGK

Pośród różnych typów znanych absorberów, jedynie przemysłowe absorbery hydrauliczne charakteryzują się zbliżonym do stałego poziomem dyssypacji energii kinetycznej na całej drodze hamowania. Jednak podczas dyssypacji energii zderzeń z dużą siłą (4,6705 e+005 N) i prędkością (27,78m/s = 100km/h) tego typu absorbery aktualnie nie mają zastosowania (ciśnienie cieczy, które powstaje w środku amortyzatora hydraulicznego może zniszczyć najpierw jego delikatniejsze elementy tj. uszczelnienia i zawory, a następnie jego korpus). W związku z tym, w ramach projektu, podjęto próbę rozszerza obszaru zastosowania absorberów hydraulicznych. W jednym z opracowanych wariantów absorbera około 70% energii kinetycznej pochłaniają absorbery hydrauliczne, a pozostałe 30% rozpraszane jest głównie przez tarcie.

 

Opracowane urządzenie również obniża ryzyko uszkodzenia absorberów hydraulicznych wynikające z uderzeń nie osiowych (przekraczających dopuszczalne odchylenia od osi absorbera) i chroni je przed zgnieceniem (absorbery nie są ustawione na osi uderzenia).

Rozwiązanie naukowców z Politechniki Rzeszowskiej może zatem wypełnić niszę na rynku absorberów energii kinetycznej.

 

Innowacyjna technologia naukowców z Politechniki Rzeszowskiej będzie mogła być zaimplementowana w wielu gałęziach techniki. W motoryzacji, oprócz dyssypacji energii kinetycznej pojazdów, może być wykorzystana do ochrony ich zawieszenia w sytuacjach awaryjnych. Może mieć zastosowanie w drogowych barierach energochłonnych. Wynalazek ten może być przydatny również w budownictwie do ochrony konstrukcji budynków wyposażonych w lądowiska wyniesione dla helikopterów i dronów (szczególnie podczas lądowania awaryjnego) i architekturze do ochrony użytkowników wind podczas awarii. Takie dodatkowe zabezpieczenie (instalowane w podszybiu windy) może amortyzować uderzenie spadającej windy podnosząc bezpieczeństwo jej użytkowników. W lotnictwie do ochrony zawieszenia statków powietrznych i dronów w trakcie awaryjnego lądowania. W kosmonautyce z kolei może być stosowany w lądownikach do ochrony zawieszenia podczas lądowania, zwłaszcza przy niskim ciśnieniu atmosferycznym lub braku atmosfery.

 

- Praca badawcza naukowców z Politechniki Rzeszowskiej odznacza się wysokim potencjałem wdrożeniowym. Jest ona odpowiedzią środowiska naukowego na ważny technicznie, gospodarczo i społecznie problem, jakim jest kwestia bezpieczeństwa pasażerów, zwłaszcza w obliczu kolizji lub wypadku. Opracowana w ramach programu grantowego koncepcja ma liczne przewagi konkurencje względem aktualnie stosowanych technologii ponieważ jest łatwo skalowana, co umożliwia jej implementację w urządzeniach, w których absorbery hydrauliczne nie mają zastosowania. Kooperacja pomiędzy działem Rozwoju Technologii PCI a twórcami rozwiązania dotyczy przede wszystkim nawiązania współpracy z inwestorem strategicznym. Celem tej współpracy będzie przeprowadzenie eksperymentalnych prób w warunkach zbliżonych do rzeczywistych – mówi Sławomir Chrobak, specjalista ds. rozwoju technologii PCI.

 

Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach III naboru do Programu grantowego Podkarpackiego Centrum Innowacji. Nabór ten cieszył się rekordowym zainteresowaniem. Do konkursu wpłynęło aż 178 wniosków, a w efekcie dofinansowanie otrzymało 63 projekty z pięciu uczelni w regionie. Łączna pula przyznanych środków wyniosła ponad 17 mln zł.

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij