Spółka Polregio kupuje 200 nowych składów elektrycznych
KRAJ, PODKARPACKIE. Przewoźnik podpisał 25 stycznia umowy ramowe z czterema producentami - FPS H.Cegielski, Pesa Bydgoszcz SA, Newag SA oraz Stadler Polska.
Wartość umów to ponad 7 mld zł. Finansowanie będzie pochodzić z grantów i pożyczek unijnych, innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika. Pozyskanie tak dużej liczby pociągów jest możliwe dzięki stabilnej sytuacji finansowej spółki. W ostatnich dwóch latach spółka Polregio zabezpieczyła blisko 10 mld zł po stronie przychodów do 2030 r. w wieloletnich umowach z urzędami marszałkowskimi.
Nowe pociągi zostaną zamówione w dwóch wersjach - krótszej, 2-członowej (maksymalnie 60 sztuk, co najmniej 130 miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-członowej (maksymalnie 140 sztuk, minimum 210 miejsc siedzących). Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Składy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego internetu oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością - pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej także miejsce do przewijania niemowląt.
Zgodnie z harmonogramem pierwszy pociąg zostanie dostarczony w 2025 r., zaś koniec dostaw nastąpi w lipcu 2026 r. Nowe składy EZT będą się sukcesywnie pojawiać we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie.