Kraków testuje wodorowy autobus Autosana
SANOK. Testy mają potrwać kilka tygodni. Autobus obsługuje jedną z regionalnych linii.
Fot. MPK Kraków
A konkretnie, linię „Zajezdnia Płaszów - Prądnik Czerwony”. Na terenie tej właśnie zajezdni znajduje się pierwsza w Polsce mobilna stacja do tankowania wodoru ORLEN Południe.
Wodorowy Autosan ma 12 metrów i jednocześnie może nim podróżować ponad 80 osób. Autobus jest wyposażony w ogniowo wodorowe o mocy 70 kW oraz cztery butle, w których w sumie może się zmieścić do 31 kg wodoru. To daje możliwość przejechania na jednym ładowaniu do ok. 400 km. Wodór jest magazynowany na dachu autobusu w nowoczesnych zbiornikach kompozytowych, które charakteryzują się bardzo dużą wytrzymałością i szczelnością. Autobus jest całkowicie bezemisyjny, a jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest woda lub para wodna. Oczywiście pojazd jest niskopodłogowy, dostosowany do przewozu osób poruszających się na wózkach. Posiada klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej.
Krakowski przewoźnik w najbliższych latach planuje zakup nowych autobusów zasilanych wodorem z wykorzystaniem środków unijnych. Wodorowy autobus z sanockiej fabryki konkuruje obecnie z pojazdem Solarisa. On również jest testowany na tej samej linii.