Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko powiatu rzeszowskiego
Program Czyste Powietrze - zobacz zasady naboru
Przystanek Czas na podkarpacką młodzież

Trwa budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego i przebudowa dworca kolejowego

Opublikowano: 2022-09-07 18:24:48, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

Budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego jest największą z trwających obecnie w Rzeszowie inwestycji.

Trwa budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego i przebudowa dworca kolejowegoTrwa budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego i przebudowa dworca kolejowegoTrwa budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego i przebudowa dworca kolejowegoTrwa budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego i przebudowa dworca kolejowego
Trwa budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego i przebudowa dworca kolejowegoTrwa budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego i przebudowa dworca kolejowego
Trwa budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego i przebudowa dworca kolejowego

 

Centrum uporządkuje ważną przestrzeń w rzeszowskim śródmieściu, czyniąc ją przyjaźniejszą dla mieszkańców a także dla tych, którzy miasto odwiedzają.

- Dla nich dworzec oraz tereny przy nim są pierwszym miejscem kontaktu z Rzeszowem. Ten pierwszy kontakt jest bardzo ważny – podkreśla Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.

RCK jest zadaniem realizowanym w formule zaprojektuj i wybuduj, co oznacza, że wybrana w przetargu firma, w tym konkretnym przypadku Budimex, w pierwszej kolejności musiała opracować dokumentację projektową tego ogromnego przedsięwzięcia. Drugi etap to sama budowa. Ta wystartowała wiosną tego roku. Dziś plac przed głównym dworcem kolejowym w Rzeszowie i działki z nim sąsiadujące są jednym wielkim placem budowy. Na terenie pomiędzy ul. Grottgera, placem przed dworcem PKS a wejściem do tunelu pod torami powstał ogromny wykop, w którym pracuje ciężki sprzęt. – To tak naprawdę dopiero połowa terenu, którym będziemy się zajmować przed dworcem . Trwa tu m.in. palowanie, będziemy rozpoczynać zbrojenie. Plan jest taki, oczywiście mówiąc w pewnym uproszczeniu, że wylejemy tutaj płytę fundamentową i płytę stropową i będziemy przenosić się na drugą część placu. Zakładamy, że będzie to może już na przełomie października i listopada. Po wylaniu płyt będzie można na tę część terenu przed dworcem, na której obecnie pracujemy, wpuścić ludzi, by mogli korzystać z dworca tymczasowego. Będzie on znajdował się w kontenerach. Dzięki temu my będziemy mogli rozpocząć intensywne prace w kolejnych pomieszczeniach dworca kolejowego – mówią przedstawiciele wykonawcy.

RCK powstaje w centrum miasta. I w związku z tym oczywistym było, że podczas prac odkrywane będą pozostałości po dawnej zabudowie. Stanowiska archeologiczne pojawiły się m.in. w rejonie skrzyżowania ulic Grottgera i Asnyka, kolejne są w rejonie nieczynnego obecnie przystanku, z którego w podróż po mieście wyruszały elektryczne autobusy obsługujące linię 0A. Najnowsze jest przy ulicy Bardowskiego, gdzie odkryto fundamenty starych budynków.

RCK to tak naprawdę kilka inwestycyjnych działań. Pierwsze z nich to przebudowa placu Dworcowego oraz terenów z nim sąsiadujących i budowa pod nimi parkingu podziemnego dla ponad 100 samochodów oraz miejsc postojowych dla taksówek, rowerów. Parking będzie połączony z budynkiem dworca podziemnym przejściem. Drugim elementem jest przebudowa układu drogowego w rejonie głównego dworca kolejowego oraz znajdującego się przed nim placu. Obejmie ona ul. Grottgera na odcinku od skrzyżowania z ul. Asnyka do ul. Bardowskiego (na skrzyżowaniu Grottgera i Asnyka powstanie rondo), trzecim przebudowa budynku głównego dworca kolejowego w Rzeszowie. Inwestycja obejmuje także przebudowę terenu przy ul. Bardowskiego, skąd odjeżdżały autobusy komunikacji miejskiej. - Teren przy Bardowskiego będzie po przebudowie pełnił taką samą funkcję – niewielkiego dworca autobusowego komunikacji lokalnej, z tym, że oczywiście będzie zupełnie inaczej niż dotychczas się prezentował – podkreśla prezydent Rzeszowa.

Budowa RCK jest dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej. Koszt tego zadania to ponad 74 mln zł. Zakończenie tej potężnej inwestycji planowane jest na drugą połowę przyszłego roku.

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij