Amerykański Boeing E-3A Sentry na polskim niebie
PODKARPACKIE, KRAJ.
Fot. NATO
Dziś (środa, 27 kwietnia 2022 r.) w godzinach popołudniowych pojawił się nad polskim niebiem Boeing E-3A Sentry AWACS w barwach NATO (w ramach NATO 3A Component). Maszyna porusza się w pobliżu granicy polsko-ukraińskiej, krążąc w rejonie Zamość-Chełm-Lublin.
AWACS to skrót od Airborne Warning And Control System - system ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrzne. Wyposażony w stacje radiolokalizacyjną samolot może wykrywać inne samoloty z odległości ok. 500 km, a także prowadzić naprowadzania innych samolotów.
Zadania, które może wykonywać Boeing E-3A Sentry
Wczesne ostrzeganie i kontrola w powietrzu
Nadzór przestrzeni powietrznej i wczesne wykrywanie zagrożeń powietrznych.
Dowodzenie i kierowanie wojskowymi jednostkami lotniczymi podczas operacji i ćwiczeń.
Sterowanie samolotami bojowymi podczas operacji i ćwiczeń.
Koordynacja akcji poszukiwawczo-ratowniczych.
Kontrola i koordynacja przestrzeni powietrznej i znajdującego się w niej statku powietrznego.
Kontrola naziemnych jednostek obrony przestrzeni powietrznej.
Wsparcie operacji morskich
Tworzenie i udostępnianie obrazu radarowego bieżącej działalności na obszarze morskim.
Zasięg radaru: Jeden E-3A lecący na wysokości 9150 m ma w polu widzenia ponad 312 000 km². Trzy E-3A na zachodzących na siebie orbitach mogą zapewnić pełne pokrycie Europy Środkowej. E-3A może wykryć nisko latające cele w promieniu 400 km lub 215 mil morskich; oraz cele na średniej wysokości w promieniu 520 km lub 280 mil morskich.
Załoga- 4 osoby, załoga misji- 12-19 osób. W samolocie jest czternaście stanowisk dla operatorów-nawigatorów naprowadzania samolotów myśliwskich.
Wyposażenie: radiolokator Westinghouse AN/APY-1, wymieniony na Westinghouse APY-2 (dane techniczne: zasięg wykrywania celów niskolecących- 400 km, zasięg wykrywania celów lecących na średnich wysokościach- 520 km, liczba śledzonych celów- ok. 600), system do prowadzenia pasywnego rozpoznania radioelektronicznego Boeing/UTL AN/AYR-1, terminal systemu wymiany informacji taktycznej JTIDS typu TADIL-J (zwanego w NATO Link-16), radiostacje UKF z przystawkami utajniającymi Have Quick.
Napęd- 4 turbowentylatorowe silniki odrzutowe Pratt and Whitney TF33-PW-100A o ciągu 93 kN każdy.
Dane techniczne E-3A :
Rozpiętość- 44,4 m, długość- 46,6 m, wysokość- 12,6 m.
Masa własna- 73 480 kg, masa startowa normalna- 147 400 kg, masa startowa max- 156 000 kg.
Prędkość max- 855 km/h, zasięg bez tankowania- 7400 km, pułap praktyczny- 12 500 m, czas lotu bez tankowania- 8 h.