Kolejne podkarpackie odcinki S19 oddane do użytku
Prawie 30 kilometrowy odcinek drogi S19 Rudnik nad Sanem - Kamień, będącej elementem międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową, został 6 grudnia 2021 r. oddany do użytku.
Fot. Anna Magda
- Dziś oddajemy trzydziestokilometrowy odcinek drogi, za klika dni, będzie to następne kilkadziesiąt kilometrów, a do kwietnia przyszłego roku pojedziemy Via Carpatią z Rzeszowa do Lublina. To zmieni wiele na logistycznej mapie Polski i Europy – podkreślał mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Tak, Via Carpatia jest drogą o charakterze cywilizacyjnym – mówił Rafał Weber, wiceminister infrastruktury. - Nasze województwo dołącza w końcu do tych regionów, które spełniają wymogi i warunki komunikacji rodem z XXI wieku. Ta droga zapewni dostępność transportową i komunikacyjną.
- Ten odcinek, ta droga wiele wnosi do rozwoju gospodarczego Podkarpacia i rozwoju naszego kraju. Rozbudowywać drogi, infrastrukturę drogową to jedno, ale zaplanować tę rozbudowę i być potem konsekwentnym, żeby doprowadzić do tego stanu realizacji, jest naprawdę trudno. I takim okresem trudnym był właśnie czas, kiedy ta droga została skreślona przez ówczesnych rządzących. Została skreślona bo, jak twierdzili nie była potrzebna i nie dawała szans rozwojowych, a to było przecież fałszywe stwierdzenie. Dziś Podkarpacie dobrze się rozwija, podobnie jak pozostałe województwa Polski Wschodniej. Panie ministrze dziękujemy za konsekwentne zabieganie o tę drogę – mówił marszałek Władysław Ortyl.
Budowa oddanej do użytku drogi powstawała w trzech etapach. Pierwszy prowadzi z Rudnika nad Sanem do Niska i liczy 6,4 km długości. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. W ramach tego zadania wybudowano dwa węzły drogowe, sześć wiaduktów, w tym przejścia dla zwierząt oraz sześć przepustów. Koszt tego odcinka wyniósł ponad 971 mln złotych, a wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wyniosła ponad 468 mln złotych.
Kolejny etap drogi to odcinek prowadzący z Niska do Jeżowego (dotychczasowa nazwa Podgórze), liczący 11,5 km długości. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcciones. W ramach zadania wybudowano trzy wiadukty, sześć przejść dla zwierząt, dziewięć przepustów, a także Miejsca Obsługi Podróżnych. Z kolei trzeci etap to odcinek Jeżowe - Łowisko (dotychczasowa nazwa Kamień), liczący 10,3 km długości. Wykonawcą prac był Budimex. W ramach inwestycji powstały dwa węzły drogowe, a także siedem wiaduktów, pięć mostów, przejście dla zwierząt oraz pięć przepustów.
Całkowity koszt dwóch ostatnich odcinków wyniósł ponad 1 mld 132 mln złotych, a wysokość dofinansowania z UE ponad 587 mln złotych.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie liczyła ponad 700 km długości i będzie przebiegać przez województwa - podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
67,5 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Łowisko, Sokołów Małopolski - Rzeszów Południe);
47,1 km - w realizacji (w systemie Buduj: Zdziary - Rudnik nad Sanem i Łowisko - Sokołów Małopolski Północ oraz Projektuj i buduj: Rzeszów Południe - Babica, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla);
53,9 km - w przygotowaniu (odcinek Babica - Jawornik na etapie przetargu, a odcinki Jawornik - Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia i Dukla - Barwinek na etapie realizacji koncepcji programowej).
.