Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Kiedy pracodawca powinien wypłacić pieniądze za niewykorzystany urlop wypoczynkowy?

Opublikowano: 2021-11-13 19:50:03, przez: admin, w kategorii: Prawo

W przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny. Państwowa Inspekcja Pracy wyjaśnia, kiedy pracodawca powinien go wypłacić.

Fot. Adam Cyło

Fot. Adam Cyło

 

Jak wynika art. 171 § 1 Kodeksu pracy, w przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny.

 

PIP zwraca uwagę, że ustawodawca w samym Kodeksie pracy, jak również w innych regulacjach zakresu prawa pracy nie sprecyzował, w jakim terminie należy wypłacić ekwiwalent.

 

Według Inspekcji, uznaje się, że ekwiwalent za niewykorzystany urlop powinien być wypłacony w ostatnim dniu zatrudnienia, gdyż z tym dniem pracownik nabywa do niego prawo.

 

„Powyższy, ukształtowany w doktrynie prawa pracy, pogląd potwierdził również Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 5 grudnia 1996 r. (sygnatura akt: I PKN 34/96) gdzie stwierdził, że roszczenie o ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop, bez względu na to, czy chodzi o urlop bieżący, czy też zaległy, staje się wymagalne w dniu rozwiązania stosunku pracy” – wskazuje PIP.

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij