Kolejny odcinek S19 na Podkarpaciu oddany do ruchu: Lasy Janowskie-Zdziary.
PODKARPACKIE. To w sumie 9,5 km odcinek tej trasy. Z odcinkiem od Lasów Janowskich do Zdziar, na terenie Polski, kierowcy będą mieli do dyspozycji już ok. 93 km S19.\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\n\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\n
Odcinek rozpoczyna się za węzłem Lasy Janowskie w granicach województwa lubelskiego. Początkowo droga ekspresowa S19 przebiega równolegle do istniejącej DK19. Następnie, po przekroczeniu rzeki Bukowa i granicy z województwem podkarpackim, droga kieruje się w lewo i przecina obszary leśne, gdzie zlokalizowano po obu stronach drogi Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Bukowa.
Po wschodniej stronie, za cmentarzem, droga omija miejscowość Domostawa. Dalej przecina kompleks leśny i krzyżuje się z obecną DK19, kierując się przez obszary polno-leśne w stronę miejscowości Kutyły, którą omija od zachodu. Następnie kieruje się na wschód i w okolicy miejscowości Zdziary poprzez łącznik dochodzi do DK19 na węźle Zdziary.
Wykonawcą inwestycji, której wartość to 236 328 298 zł, było konsorcjum firm Strabag (lider) i Strabag Infrastruktura Południe (partner).
W ramach umowy wybudowano dwa mosty, dziesięć wiaduktów, jedną kładkę dla pieszych, piętnaście przepustów, jedną parę MOP Bukowa (kat. I) oraz węzeł Zdziary łączący S19 z DK19.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego północną i południową część Europy. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji w wojewótwie podkarpackim: 39,6 km - oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe oraz odcinek Lasy Janowskie – Zdziary); 75,1 km - w realizacji (w systemie buduj oraz projektuj i buduj); 54,1 km - w przygotowaniu (jeden odcinek na etapie przetargu, trzy odcinki na etapie realizacji koncepcji programowej).
Udział w otwarciu nowego odcinka wzięli marszałek Władysław Ortyl, Andrzej Adamczyk – minister infrastruktury, Przemysław Czarnek – minister edukacji i nauki, Rafał Weber – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Małgorzata Jarosińska-Jedynak – sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy Polityki Regionalnej, Ewa Leniart – wojewoda podkarpacka, Jarosław Stawiarski - marszałek województwa lubelskiego, a także przedstawiciele podkarpackiego i lubelskiego oddziału GDDKiA oraz przedstawiciel STRABAG – wykonawcy inwestycji.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zwrócił uwagę, że jest potrzeba budowy tej drogi, bo poprzednikom kazała realizować inwestycje w pobliżu nowoczesnych zindustrializowanych ośrodków, a tereny wschodnie miały czekać.
- Rząd Prawa i Sprawiedliwości po raz kolejny udowadnia, że dotrzymuje słowa szczególnie w tym miejscu, gdzie łączy się województwo podkarpackie z województwem lubelskim, jedne z najbardziej komunikacyjnie wykluczonych województw. Każdy z Polaków mieszkających w każdym regionie naszego kraju ma prawo do tego, żeby korzystać z bezpiecznych, przewidywalnych, komfortowych dróg. Dzisiaj to wydarzenie daje nadzieję, że Via Carpatia zostanie w terminie deklarowanym wybudowana – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Minister edukacji i nauki oraz lubelski poseł Przemysław Czarnek stwierdził, że polska jest i będzie w Unii Europejskiej, a polexitu nie będzie.
- Droga nie będzie zwijana, jak chciałby pewien przybysz z Brukseli – komentował minister Czarnek.
- Inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budżet tego przedsięwzięcia to 917 mln złotych z tego 460 mln złotych to środki europejskie. Te inwestycje dają przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa, tym co z tych dróg korzystają, ale i mieszkańcom, bo wyprowadzają one ruch z miast, poprawiają jakość życia każdej okolicznej miejscowości, poprawiają też jakość powietrza i środowiska, ale też wpływają na rozwój przedsiębiorczości, bo przedsiębiorczość rozwija się tam gdzie można łatwo dojechać – mówiła Małgorzata Jarosińska-Jedynak wiceministerstwie funduszy polityki regionalnej.
- Rząd Prawa i Sprawiedliwości w roku 2017 podjął decyzję i zabezpieczył środki finansowe na budowę Via Carpathii w naszym kraju – mówił wiceminister infrastruktury Rafał Weber. - Budujemy Via Carpatię bo widzimy w tym projekcie dużą szansę na szybszy i zdecydowanie bardziej dynamiczny rozwój naszych regionów. Ten szlak ma usprawnić transport, poprawić komunikację, ma sprawić, że przejazd pomiędzy Rzeszowem a Lublinem będzie szybszy, wygodniejszy i bardziej komfortowy, ale też ma być tym magnesem, który będzie przyciągał inwestorów.
- Tę drogę Via Carpatia możemy określić drogą życia, po łacinie via vita – mówił Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego. - Ta droga ma dla województwa podkarpackiego i lubelskiego olbrzymie znaczenie gospodarcze. Ona nas łączy można powiedzieć w takim kręgosłupie Polski Wschodniej. My na tę drogę naprawdę liczymy, jeśli chodzi o rozwój gospodarczy, ta droga jest nam niezmiernie potrzebna – powiedział.
- To moment niezwykle ważny z punktu widzenia cywilizacyjnego dla naszego województwa – województwa Podkarpackiego. Moment, do którego możemy się dziś odnieść to moment, jakim było otwarcie województwa podkarpackiego na województwo małopolskie w związku z połączeniem autostradą A4. Dzisiaj zyskujemy otwarcie na Lubelszczyznę, ale i na stolicę państwa. To ważny moment dla mieszkańców Podkarpacia, moment, który sprawia, że zaczynamy wierzyć, że chcieć to móc – stwierdziła wojewoda Ewa Leniart.