Powstał klaster „Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury”
Umowa współpracy w ramach klastra Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury podpisana została 22 kwietnia 2013 r. w siedzibie Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Fot. Lotos Asfalt
Inicjatorem i koordynatorem klastra jest Fundacja Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych wspierająca rozwój sektora B+R oraz wdrażanie nowoczesnych interdyscyplinarnych rozwiązań w transporcie i infrastrukturze. Dzięki tej współpracy możliwe będzie także pozyskanie funduszy unijnych i krajowych, które członkowie klastra przeznaczą m.in. na badania.
Grupę założycielską klastra tworzą przedsiębiorstwa sektora transportowego oraz instytucje naukowe: Akademia Leona Koźmińskiego, Instytut Logistyki i Magazynowania, Politechnika Śląska, spółki takie jak Lotos Asfalt (posiadająca zakład w Jaśle), Kapsch Telematic Services, Sigma Games Manufacture, Lineal, Instytut Innowacji Logistycznych.
- Należy wspierać inicjatywę współpracy w zakresie B+R - mówił Piotr Przyborowski, prezes Lotos Asfalt. - Chcemy wyznaczać trendy w branży drogowej, a także budować korzystne relacje biznesowe w zakresie wdrażania innowacji w drogownictwie.
Obecny na spotkaniu inauguracyjnym klastra, dr hab. Jacek Guliński, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego, podkreślił że konsolidacja potencjału naukowo-badawczego w ramach centrów naukowo-przemysłowych, jakim jest klaster Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury, jest jednym z priorytetowych zadań ministerstwa na lata 2014-2020.
W ramach klastra działają grupy tematyczne dotyczące między innymi zarządzania systemami transportowymi, innowacyjnych technologii w transporcie szynowym i drogowym, nowoczesnego zarządzania mobilnością (tym zajmie się firma Kapsch), nowoczesnego transportu intermodalnego i logistyki, technologii IT i ITS, finansowania i oceny ryzyka projektów, a także rozwoju proinnowacyjnych kompetencji i dobrych praktyk w transporcie i infrastrukturze.
– Firma, niezależnie od wprowadzania innowacji, chce się tą wiedzą dzielić, by ona stała się powszechna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services. – Jesteśmy bardzo zadowoleni, że zostaliśmy zaproszeni do tego Klastra.
Jak wyjaśnia, wiąże się to z filozofią działania firmy, która chce prowadzić działania edukacyjne, zarówno pośród tych, którzy będą wdrażać rozwiązania w zakresie inteligentnych rozwiązań transportowych, jaki i ich przyszłych użytkowników. Dyrektor generalny podkreśla, że innowacyjność Kapscha polega na rozwoju w oparciu o własne badania, jak i wymianę wiedzy oraz doświadczeń ze wszystkimi, którzy chcą na tym polu współpracować. Klaster będzie umożliwiał taką współpracę.
– To możliwość wprowadzenia innowacji nie tylko w zakresie technicznym, ale i organizacyjnym, finansowym, a także w zakresie poprawy życia mieszkańców miast. Chodzi tu np. o rozwój Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) będącego sztandarowym programem, który chcemy w Polsce realizować – mówi dyrektor generalny firmy.
Wiąże się to z szerszą ideą tzw. smart city, czyli projektem inteligentnych miast. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, m.in. z zakresu infrastruktury, miasta mają się stać przyjazne, bezpieczne, o wysokich standardach ochrony środowiska.
Powstały Klaster „Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury” jest otwarty na nowych członków. Niewykluczone więc, że w jego działanie włączą się wkrótce kolejne podmioty.
Pomysłodawcami tej inicjatywy są prof. Adam K. Prokopowicz, dyrektor Centrum Innowacji Transportowych i Infrastrukturalnych oraz Anna Dąbrowska, prezes zarządu Fundacji Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych, która pełni funkcję koordynatora Klastra.
kar, Newseria