Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko powiatu rzeszowskiego
Oferta wakacyjna Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka
Pożyczki obrotowe w Podkarpackim Funduszu Rozwoju

Budowa S19 Babica – Jawornik: osiem firm chętnych do budowy

Opublikowano: 2021-09-08 20:10:16, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

RZESZÓW, POWIAT STRZYŻOWSKI. W przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica - Jawornik wpłynęło osiem ofert. Długość tego odcinka to 11,6 km.

Fot. GDDKiA

Fot. GDDKiA

 

Ośmiu wykonawców zainteresowanych jest zaprojektowaniem i budową kolejnego odcinka drogi S19 Via Carpathia w woj. podkarpackim. Najniższą ofertę na kwotę ponad 1,25 mld zł złożyła firma Intercor.

Pozostałe oferty:

- Budimex - 1 460 674 864,74 zł

- konsorcjum firm Metrostav Infrastructure (lider), Metrostav Polska (partner) - 1 476 646 621,06 zł

- PORR SA - 1 510 230 940,41 zł

- konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider), Acciona Construcción (partner) - 1 680 595 176,29 zł

- konsorcjum firm Stecol Corporation (lider), Skabud i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych KBI (partnerzy) - 1 771 675 968,68 zł

- Polaqua - 1 844 134 183,32 zł

- Strabag - 1 885 979 502,87 zł

 

Zakres prac

 

W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 11,6 km, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie.

 

Będzie to siedem estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,15 km rozpięta nad doliną na filarach o wysokości ok. 100 m od poziomu terenu. Powstanie również sześć wiaduktów, trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.

 

Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica - Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik - Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.

 

Charakterystyka terenu

Odcinek drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych.

 

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 13 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Wykonano ich 765, o łącznym długości 12 081 mb i głębokości od 3 do 50 m. Wykonano również 319 sondowań badawczych o łącznej długości 2 272 mb i głębokości od 1,8 do 35 m.

 

Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

 

Obecnie w budowie są takie odcinki:

Lasy Janowskie - Zdziary

Zdziary - Rudnik

Rudnik - Nisko

Nisko - Podgórze

Podgórze - Kamień

Kamień - Sokołów Małopolski

Rzeszów Południe - Babica

Miejsce Piastowe - Dukla

 

Na etapie przetargu są dwa odcinki:

Babica - Jawornik (po otwarciu ofert)

Iskrzynia - Miejsce Piastowe (po kontroli Prezesa Urzędu zamówień publicznych)

 

W przygotowaniu są odcinki:

Jawornik - Domaradz

Domaradz - Iskrzynia

Dukla - Barwinek

 

Kalendarium projektu:

- 15 czerwca 2020 r. - wydanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

- 31 marca 2021 r. - zatwierdzenie Koncepcji programowej na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych

- 30 czerwca 2021 r. - ogłoszenie przetargu

- 8 września 2021 r. - otwarcie ofert

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij