Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko powiatu rzeszowskiego
Pożyczki obrotowe w Podkarpackim Funduszu Rozwoju

Prace projektowe na linii Rzeszów-Medyka z dofinansowaniem z instrumentu Łącząc Europę

Opublikowano: 2021-07-16 13:27:08, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

PODKARPACKIE, KRAJ. To jeden z pięciu polskich projektów kolejowych, które zyskały uznanie w konkursie CEF Transport 2020.

Prace projektowe na linii Rzeszów-Medyka z dofinansowaniem z instrumentu Łącząc Europę

 

O wsparcie w konkursie ubiegało się około stu projektów z całej Unii Europejskiej. Polska znalazła się na pierwszym miejscu według wartości pozyskanego dofinansowania wśród wszystkich krajów. Na realizację zgłoszonych projektów kolejowych nasz kraj otrzyma ponad 47 mln euro.

 

Dofinansowanie z instrumentu Łącząc Europę przyznano pięciu polskim projektom. Kolejne dwa znalazły się na liście rezerwowej i otrzymają dofinansowanie pod warunkiem pozyskania brakujących środków krajowych.

 

Projekt PKP PLK „Prace na linii kolejowej E59, odcinek Kędzierzyn-Koźle - Chałupki - dokumentacja projektowa” uzyskał środki z puli kohezyjnej CEF (85 proc. dofinansowania) w wysokości 18,2 mln euro.

 

Cztery kolejne projekty uzyskały środki z puli ogólnej CEF (50 proc. dofinansowania) w wysokości 26,1 mln euro:

- Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy Tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla budowy nowej linii kolejowej na odcinku Warszawa – Łódź Niciarniana oraz Sieradz Północny – Poznań na terenie województw mazowieckiego, łódzkiego i wielkopolskiego. Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Prace na linii kolejowej E30 odcinek Rzeszów-Medyka – dokumentacja przedprojektowa. Projekt PKP PLK. 

- Prace przygotowawcze dla zadania inwestycyjnego „Rozbudowa infrastruktury dostępu w Porcie Gdynia”. Projekt Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

 

Dwa projekt PKP PLK znalazły się na pierwszych miejscach listy rezerwowej. Otrzymanie wsparcia dla tych projektów możliwe jest pod warunkiem pozyskania zgody Ministerstwa Infrastruktury i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dla obniżonego przez Komisję Europejską, w związku z brakiem środków w puli kohezyjnej CEF, dofinansowania dla tych projektów do 50 proc. kosztów (z pierwotnie wnioskowanego 85 proc.), i uzupełnienia wkładu krajowego:

- Dostosowanie stacji Krzyż do parametrów sieci bazowej TEN-T (dokumentacja projektowa).

- Prace na linii kolejowej C-E30 na odcinku Opole Groszowice-Jelcz – Wrocław Brochów (dokumentacja projektowa).

 

Szacunkowy budżet konkursu wynosił początkowo 200 milionów euro. Został jednak zwiększony do 307 milionów euro.

 

CEF to instrument finansowy zarządzany centralnie przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania w wyniku ogłaszanych przez siebie konkursów CEF wspiera trzy obszary: sieć transportową, energetyczną oraz telekomunikacyjną.

 

Polska otrzymała dotychczas 4,3 miliarda euro dofinansowania z CEF na realizację łącznie 59 projektów w obszarze transportu.

  

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij