Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Rozpoczyna się budowa zaplecza technicznego dla pociągów Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej

Opublikowano: 2021-04-27 21:53:23, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

PODKARPACKIE. Dziś w Rzeszowie podpisana została umowa z wykonawcą prac, konsorcjum firm Inżynieria Rzeszów i Agat z Koluszek.

Podpisaną umowę prezentują (od lewej) prezes Inżynierii Rzeszów Grzegorz Król i marszałek Władysław Ortyl. Fot. Adam Cyło

Podpisaną umowę prezentują (od lewej) prezes Inżynierii Rzeszów Grzegorz Król i marszałek Władysław Ortyl. Fot. Adam Cyło

 

Powstanie hala technologiczna wraz układem torowym, stacją paliw i myjnią taboru kolejowego.

Hala o długości około 140 metrów będzie wyposażona w stanowiska do utrzymania stanu technicznego i czystości pojazdów szynowych. Budynek zaplecza wraz z bocznicą kolejową położony będzie w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa na powierzchni blisko 4 ha. Wartość przedsięwzięcia opiewa na kwotę ponad 136 mln złotych, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich wynosi około 50 procent. Dofinansowanie pochodzi z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dla projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Hala zostanie oddana do użytku we wrześniu 2023 r.

- Podpisanie umowy na budowę zaplecza dla obsługi, dla remontów, dla napraw naszych pociągów jest bardzo ważnym momentem. Zmieniamy jakościowo podejście do tej sprawy, ale też spowodujemy, że będą znacznie zmniejszone koszty dla naszego przewoźnika, który używa naszych pojazdów szynowych. Dotychczas trzeba było jeździć do Nowego Sącza, do Bydgoszczy, czy do innych miejsc w Polsce, a to wydłużało czas remontu, napraw i dodatkowo generowało koszty. Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna ruszyła od pierwszego stycznia. Już w pierwszym kwartale przewiozła ponad siedemdziesiąt tysięcy pasażerów. Częste kursy pociągów, w godzinach szczytu powodują, że kolej jest dostępna i wiele osób z niej korzysta. Cieszymy się bardzo, że ten wynik osiągnęliśmy w czasie pandemii, trzeba mieć na uwadze także brak studentów, uczniów, co powoduje, że te wyniki byłyby znacznie lepsze w normalnych warunkach - powiedział Władysław Ortyl, marszałek województwa.

Z kolei, jak zapewnił dziś dodał Marek Bajdak, pełniący funkcję prezydenta Miasta Rzeszów, miasto aktywnie włączy się w ten projekt:

- Jesteśmy już w trakcie małej rewolucji jeśli chodzi transport publiczny wewnątrz miasta i aglomeracyjny. Bardzo się cieszę, że dziś zostanie podpisana umowa, w wyniku której zostanie przeprowadzona inwestycja o wartości stu trzydziestu sześciu milionów złotych i to tym bardziej, że wykonawcą jest firma z Podkarpacia. To zadanie wymusza integrację terenów wokółaglomeracyjnych z miastem, które jest stolicą tego regionu. Pragnę zapewnić, że Rzeszów włączy się do tej rewolucji i będzie jej aktywnym uczestnikiem - mówił Marek Bajdak.

 

- Dla nas jest to bardzo ważna inwestycja, ze względu na samą wartość i bardzo ciekawy projekt. To dość spora inwestycja jak na nasze warunki lokalne Grzegorz Król, prezes Inżynieria Rzeszów . Czas na wykonanie tego projektu to dwadzieścia dziewięć miesięcy, z czego około dziesięć miesięcy zakładamy na prace projektowe, pozostałe około dwadzieścia miesięcy to jest realizacja robót, gdzie głównym sercem będzie hala z wyposażeniem technicznym.

Grzegorz Król zwrócił uwagę, że wykonawcą będzie podkarpacka firma.

 

Zaplecze techniczne umożliwi dokonywanie napraw i bieżącego utrzymania pociągów przede wszystkim do obsługi składów Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, a także pociągów regionalnych. Dzięki temu w naszym regionie powstanie jedyne na obecną chwilę o odpowiednim standardzie centrum utrzymaniowe, co zapewni znaczącą poprawę jakości świadczonych usług, obniży koszty eksploatacyjne i korzystnie wpłynie na poprawę ochronę środowiska. Z kolei budowa automatycznej myjni taborowej zapewni możliwość całorocznego mycia pojazdów a nie jak obecnie tylko poza sezonem niskich temperatur.

Obecnie województwo posiada 37 własnych pojazdów, których wartość szacowana jest na około 445 mln zł.

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna została uruchomiona z początkiem stycznia 2021 r. Do końca marca bieżącego roku pociągi Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej na trzech liniach: Rzeszów-Dębica-Rzeszów, Rzeszów-Przeworsk-Rzeszów oraz Rzeszów-Strzyżów-Rzeszów, przewiozły w sumie ponad 70 tys. pasażerów.

Na projekt związany z budową Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej składają się dwa główne komponenty. Pierwszy to zakup taboru wraz z budową zaplecza technicznego. Obejmuje on zakup 10 sztuk taboru, w tym 8 sztuk trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, 2 sztuk dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych oraz budowę wspomnianego już zaplecza technicznego w rejonie stacji Rzeszów-Staroniwa. Łączna wartość realizacji tego zadania to ponad 336 mln zł, z czego koszty zakupu 10 pojazdów szynowych to blisko 196 mln zł. Dofinansowanie z CUPT dla projektów współfinansowanych w ramach POIŚ wynosi 116,9 mln zł.

Kolejnym komponentem związanym z budową Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej jest budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej. Obejmuje on budowę linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka, oraz budowę dodatkowych przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie park and drive. Dodatkowo projekt obejmuje wprowadzenie biletu zintegrowanego wspólnie z ZTM Rzeszów oraz Spółką Przewozy Regionalne.

Od 1 stycznia bieżącego roku w ramach projektu uruchomiono ruch pociągów PKA w relacji: Rzeszów-Dębica-Rzeszów, Rzeszów-Przeworsk-Rzeszów oraz w ograniczonym zakresie w relacji Rzeszów-Strzyżów-Rzeszów z powodu braku mijanek. Po zakończeniu prac związanych z elektryfikacją linii 71, które nastąpią z końcem 2021 r. zostaną uruchomione kolejne pociągi w relacji Rzeszów-Kolbuszowa-Rzeszów. Natomiast w 2023 r., po wybudowaniu linii kolejowej do lotniska w Jasionce, zostaną uruchomione relacje pociągów na linii Rzeszów-Jasionka-Rzeszów.

Łączna wartość realizacji tego etapu to kwota ponad 405 mln zł, z czego koszty budowy infrastruktury kolejowej to blisko 369 mln zł. Dofinansowanie z CUPT dla projektów współfinansowanych w ramach POIŚ wynosi 208 mln zł.

W projekcie biorą udział: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego: miasto Rzeszów, Boguchwała, Czarna, Czudec, miasto Dębica, Głogów Małopolski, miasto Kolbuszowa, Krasne, Łańcut, miasto Łańcut, Przeworsk, miasto Przeworsk, Sędziszów Małopolski, Strzyżów, Świlcza oraz Trzebownisko.

 

 .

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij