COVID-19 nakręca ceny, klient płaci więcej
COVID-19 nakręca ceny, a klient płaci podwójnie - za usługę i za bezpieczeństwo - donosi serwis Prawo.pl. Według portalu opłaty covidowa lub gabinetowa już na stałe wpisały się do cennika usług stomatologicznych i lekarskich, ale wprowadziło ją też wiele innych firm, np. kurierskie.
Fot. Pixabay/CC0
Klient często dopiero przy płatności dowiaduje się, że musi dopłacić za ochronę przed koronawirusem.
Według ekspertów, cytowanych przez Prawo.pl, niektórzy przedsiębiorcy wprowadzili dodatkowe opłaty za usługi w formie tzw. opłaty covidowej, czyli dodatkowej opłaty mającej pokrywać koszty związane z podniesieniem wymogów sanitarnych podczas świadczenia usług. „W świetle stanowiska Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pobieranie dodatkowych opłat jest dopuszczalne, o ile przedsiębiorca poda całkowity koszt usługi przed jej wykonaniem” - komentuje dla Prawo.pl Sebastian Kałuża, aplikant adwokacki doradca podatkowy w Zespole ds. PIT KPMG w Polsce.
Jak na podwyżki opłat reagują klienci? Jak podaje Prawo.pl, wielu z nich próbowało przeczekać okres wiosennego lockdownu, jesiennej drugiej fali i maksymalnie ograniczało kontakt np. z dentystą.
Według Prawo.pl już w czerwcu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały skargi na istotny rozrzut w „opłatach covidowych” - od 10 zł do nawet 350 zł. Zgodnie z informacją przekazywaną w odpowiedzi przez prywatne placówki medyczne, opłaty te mają pokrywać koszty związane z zabezpieczeniem gabinetów przed wirusem np. dodatkowe środki czystości, maseczki, fartuchy. I ponad 30 proc. skontrolowanych placówek stosowało takie opłaty, na ogół z wyłączeniem sieciowych centrów medycznych.
„Apeluję do wszystkich świadczących różne rodzaje usług, w szczególności do prywatnych gabinetów medycznych, o uczciwość i rzetelne informowanie o cenach i opłatach przed realizacją usług” – cytuje Prawo.pl Tomasza Chróstnego, prezesa UOKiK.
Niedopuszczalne są sytuacje, w których o dodatkowych kosztach klienci informowani są np. po zabiegu, wizycie czy wykonaniu usługi. Prawidłowość uwidaczniania cen w tym zakresie kontroluje Inspekcja Handlowa.
Jak informuje UOKiK Za nieprawidłowości dotyczące oznakowania cen inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 20 tys. zł.
Pełen tekst artykułu: https://www.prawo.pl/biznes/oplata-covidowa-czy-i-kiedy-trzeba-placic,505855.html