Czym jest technologia Robotic Process Automation (RPA)? - robotyzacja procesów biznesowych?
Zgodnie z opiniami ekspertów, kryzys związany z deficytem kadrowym w wielu branżach będzie pogłębiał się coraz bardziej z roku na rok. W związku z tym realnym zagrożeniem coraz częściej mówi się o popularyzacji tematu robotyzacji procesów biznesowych. Czym jest ta koncepcja i w jaki sposób może wpłynąć na przyszłość wielu firm?
Czym jest technologia Robotic Process Automation (RPA)
Robotic Process Automation to zbiór technologii i algorytmów, których zadaniem jest wykonywanie powtarzalnych procesów, które dotychczas należały do zakresu obowiązków pracowników. Sam w sobie proces biznesowy to szereg czynności, które w powtarzalny sposób prowadzą do jednoznacznego rozwiązania. Obecnie rozwój technologii umożliwia nam delegowanie tych procesów robotom, które automatycznie wykonują pracę taką jak wypełnianie faktur, wprowadzanie danych do systemów i kompletowanie raportów.
W zależności od potrzeb konkretnego procesu robot może działać niestrudzenie przez 24 godziny na dobę, lub być uruchamiany na żądanie przez pracownika w momencie, gdy zachodzi taka potrzeba.
Kiedy warto wdrożyć w firmie procesy RPA?
Robotyzacja procesów biznesowych powinna być wdrożona w naszej firmie w momencie, gdy zidentyfikujemy powtarzalność w obowiązkach wykonywanych przez pracowników. RPA umożliwi zwolnienie pracowników z wymogu wykonywania nudnych i mało kreatywnych zadań, które ze względu na swoją mało skomplikowaną strukturę mogą być zautomatyzowane. Robotyzacja procesów RPA znacznie poprawi wydajność całego biznesu - jeśli w cyklu tworzenia usługi lub produktu zauważamy tak zwane wąskie gardła, które mogą wynikać z nieefektywności pracowników, warto wziąć pod uwagę automatyzację tego obszaru procesu.
RPA jest również doskonałym motorem napędowym w przedsiębiorstwie, które jednocześnie szuka oszczędności i stara się wprowadzić przewagę konkurencyjną na rynku.
W jaki sposób powinniśmy zautomatyzować procesy biznesowe w przedsiębiorstwie?
Automatyzacja powinna być świadoma i wdrażana miarowo. Decydując się na RPA, warto wziąć pod uwagę długoterminowe skutki i potencjalne zagrożenia, które niesie za sobą to rozwiązanie. Początek doświadczeń z robotyzacją w firmie powinien polegać na przetestowaniu algorytmu na jednym lub dwóch procesach. To pozwoli nam na zweryfikowanie potencjalnych oszczędności czasu i środków finansowych oraz umożliwi nam przyzwyczajenie się do nowych udoskonaleń w firmie.
Przed wprowadzeniem automatyzacji wielu procesów, należy stworzyć odpowiednie procedury w firmie, wyznaczyć osoby, które będą odpowiedzialne za stały nadzór jakości wykonywanych procesów oraz ewentualne poprawki.
Wdrożenie technologii RPA w firmie to ogromna zmiana, nie tylko dla kierownictwa firmy, ale również dla całej kadry - niezbędne może okazać się równoległe wprowadzenie kampanii informacyjnej, która wyjaśni zalety automatyzacji wprowadzonej w firmie.
Jakie korzyści niesie ze sobą RPA?
Problem rynku pracy związany z brakiem wykwalifikowanych pracowników stanowi duże wyzwanie dla przedsiębiorstw, które posiadają duże zapotrzebowanie na nowe ręce do pracy. Z podobnym problemem borykają się te przedsiębiorstwa, które ze względu na niską efektywność i wydajność tracą swoją przewagę konkurencyjną, a co za tym idzie, również klientów. Oba problemy da się jednak rozwiązać poprzez zastosowanie technologii RPA. Automatyzacja codziennych procesów pozwoli na wyraźne zwiększenie efektywności i alokowanie pracowników do bardziej kreatywnych zadań.
Robotyzacja procesów to również gwarancja niezawodności - w grę nie wchodzą żadne ludzkie pomyłki i błędy, a odpowiednio zoptymalizowany robot może wykonywać żmudną pracę nawet przez 24 godziny na dobę.
Artykuł partnera