Fibrain został inwestorem startupu WiseGlass, oferującego lustra reklamowe
PODKARPACKIE. Startup, który rozpoczynał działalność Preinkubatorze Akademickim Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego zyskał w inwestora z Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego Aeropolis, także zarządzanego przez RARR.
Od lewej Rafał Kalisz i Waldemar Bieniek
WiseGlass założyli w 2017 roku Waldemar Bieniek i Gabriel Myśliwiec. WiseGlass oferuje lustra, które obok odbicia wyświetlają reklamy. Trzy lata temu pomysł, wykorzystujący zaawansowane czujniki i sztuczną inteligencję wygrał konkurs dla startupów zorganizowany przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego, a jego autorzy w Preinkubatorze Akademickim otworzyli spółkę WiseGlass. Udało im się umieścić w miejscach publicznych 200 interaktywnych luster (są np. w Galerii Rzeszów czy w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka). Firma wypracowała także nową, unikatową taflę szkła. Teraz produkt w całości będzie produkowany w Aeropolis. Zajmie się tym Grupa Fibrain (dawniej Elmat), która postanowiła zainwestować w startup. Do końca przyszłego roku wyprodukuje i zaoferuje reklamy na 8 tysiącach innowacyjnych nośników.
Fibrain pod koniec lipca objęła udziały startupu i ma zapewnić mu rozwojowy skok.
- Postanowiliśmy poszukać nowego wspólnika, który pomoże nam dynamicznie rozwinąć biznes – mówi Waldemar Bieniek. - Tematem zainteresował się prezes Grupy Fibrain, która wśród swoich marek posiada także D.A. Glass (zakład także w Aeropolis, w Głogowie Małopolskim-Rogoźnicy – przyp. red.) jedynego w Polsce producenta szkła, mogącego zrobić lustro według naszych potrzeb. Do tej pory zamawialiśmy lustra za granicą i implementowaliśmy do nich naszą elektronikę, ale kiedy okazało się, że możliwa jest współpraca w tym zakresie z firmą z „Aeropolis”, uznaliśmy to za najkorzystniejsze rozwiązanie. Była obawa, że kiedy wspólnie opracujemy technologię produkcji luster reklamowych, D.A. Glass będzie mogła sprzedawać ją również naszej konkurencji. Powiązanie kapitałowe w ramach jednej Grupy Fibrain ten problem rozwiązuje. Nie zmieniamy modelu sprzedaży, marki, ani produktu. To potwierdza, że pomysł, którym trzy lata temu wygraliśmy konkurs dla startupów, od początku był dobry i właściwie rozwijany.
WiseGlass produkuje nośniki w postaci luster reklamowych, ale ich nie sprzedaje. – Lustra wstawiamy w miejsca, w których przebywa duża liczba osób i wyświetlamy na nich reklamy spersonalizowane. Obraz zależy od tego, kto przegląda się w lustrze. Inną reklamę zobaczy obok swojego odbicia młoda kobieta, a inną rodzice z małym dzieckiem. Klient płaci za liczbę i czas wyświetleń, ale tylko tych, które trafiły do właściwych osób. Lustra rozpoznają wiek, płeć czy kierunek patrzenia dzięki odpowiednim czujnikom i oprogramowaniu. Są skonstruowane tak, aby pojawiające się reklamy nie irytowały, nie przeszkadzały w przeglądaniu się. Nikt nie jest nagrywany, ani fotografowany.
Klienci sami dostarczają filmy reklamowe albo zlecają ich przygotowanie firmie WiseGlass.
– Oferujemy ciekawe i bardzo skuteczne rozwiązania. Przykładowo, możemy powiązać treść reklamy ze stanem magazynowym sklepu. Jeśli na wyprzedaży jest 10 par butów, to reklama może informować, że w galerii jest właśnie taka oferta i odliczać, że zostało już tylko 9, 8 czy 7 par. Reklamy można uzależniać także od cen, liczby osób w sklepie, a nawet od pogody – w odpowiednim momencie reklamować kawę albo wodę z lodem.
W tej chwili firma ma 200 nośników w Polsce. Do końca roku chce ich mieć tysiąc, a do końca 2021 roku – 8 tysięcy.
Grupa Fibrain obok głównej działalności, jaką jest produkcja kabli światłowodowych i osprzętu do budowy sieci światłowodowych, inwestuje w nowe dziedziny.
- Inwestujemy w firmy, które są obiecujące. Głównie z branż technologicznych, oferujących innowacyjne produkty. Nie interesuje nas wejście kapitałowe i później sprzedaż, ale budowanie grupy opartej na silnych firmach, które chcemy rozwijać. Zainteresował nas pomysł WiseGlass i zaprosiliśmy tę markę do naszej grupy. Zobaczymy, czy połączenie naszej wiedzy, potencjału kapitałowego i ludzkiego razem z tym, co udało się już wypracować startupowi, da efekt synergii i wielokrotny zysk – mówi Rafał Kalisz, prezes Fibrain. – Produkt WiseGlass oceniłem jako innowacyjny i dostrzegłem szanse związane z szybkim wejściem na rynek. Fibrain da nie tylko swoje możliwości produkcyjne. Wesprzemy WiseGlass finansowo, by rozmieścić lustra w obiektach użyteczności publicznej. Mamy wiele kontaktów w Polsce i za granicą, więc zamierzamy szybko zainstalować tysiące tych inteligentnych nośników reklamowych.