Autosan nadal w wyścigu na budowę „narodowego elektrobusu”
WARSZAWA. SANOK. Sanocki producent, w ramach konsorcjum, znalazł się wśród 10 firm zakwalifikowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju do kolejnego etapu realizacji projektu.
Pierwszy autobus elektryczny Autosana. Fot. Autosan
O zakończeniu wstępnej kwalifikacji wniosków NCBR poinformowało jeszcze 10 grudnia.
Autosan należy do konsorcjum, w którym znajdują się też Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Elektrotechniki, Zakład Elektroniki Przemysłowej ENIKA, Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, Sieć Badawcza Łukasiewicz- Przemysłowy Instytut Motoryzacji, oraz Politechnika Warszawska.
Konkurenci są mocni, bo m.in. Man, Solaris, Volvo, konsorcjum WB Electronics SA i Nysa Zakład Pojazdów, czy konsorcjum spółek Rafako i Agencji Rozwoju Przemysłu.
Jak informuje portal transport-publiczny.pl „W tej fazie firmy będą musiały skonstruować jeden prototyp autobusu. Do drugiej dostanie się maksymalnie 7 producentów i tu trzeba będzie skonstruować trzy rodzaje autobusów. Faza trzecia, czyli wdrożeniowa, jest przeznaczona dla najlepszych, ale formalnie mogą się w niej znaleźć wszystkich siedmiu z fazy drugiej”.
To już drugie podejście NCBR do wyłonienia wykonawcy. Który będzie miał za zadanie opracować i dostarczyć innowacyjne, bezemisyjne pojazdy transportu publicznego. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione. Co prawda wyłoniony został wówczas zwycięzca - Ursus Bus, ale ostatecznie konsorcjum to zostało z postępowania wykluczone. Realizację programu trzeba było zacząć od początku.
Przypomnijmy, wykonawca, który wygra konkurs będzie musiał wyprodukować ok. 1 tys. innowacyjnych autobusów. Trafić mają docelowo do samorządów, z którymi NCBR podpisało wcześniej umowy. Z podkarpackich miast są to Rzeszów, Mielec i Krosno. Zakup ma być dofinansowany przez NFOŚiGW. Cały program ma kosztować 2,2 mld zł.