„Rzeszów Zachodni” – nowy przystanek kolejowy już gotowy
RZESZÓW. Mieszkańcy osiedli Baranówka czy Staromieście będą mogli wsiadać czy wysiadać na nowym przystanku kolejowym. W niedzielę (9 czerwca 2019 r.) zatrzymają się tam pierwsze kursowe pociągi w stronę Lublina i Stalowej Woli.
To jeden z efektów Krajowego Programu Kolejowego - poprawa komunikacji w regionie i aglomeracji. Zapewni on dostęp do 14 pociągów, jadących min. w stronę Lublina i Stalowej Woli Południe. Dla podróżnych przygotowano wiaty i ławki. Peron ma oświetlenie, zamontowano czytelne oznakowanie oraz tablice informacyjne z rozkładami jazdy. Osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się, pochylnia oraz ścieżki dotykowe, pola uwagi i pasy ostrzegawcze ułatwią komunikację.
W grudniu, Rzeszów Zachodni będzie miał także drugi peron – peron wyspowy, przy którym z obu stron będą mogły zatrzymywać się pociągi. Podróżni będą z niego wyjeżdżać i przyjeżdżać pociągami kursującymi na trasie Kraków - Rzeszów – Przemyśl. Dla osób z problemami przy poruszaniu się będzie winda.
Nowy przystanek Rzeszów Zachodni powstaje w ramach wielkiego, wartego ponad 200 mln zł projektu modernizacji stacji Rzeszów Główny. Do połowy 2021 r. ma powstać stacja z windami i schodami ruchomymi, nowymi wiatami, ławkami, tablicami informacyjnymi, ponadto bez barier architektonicznych. Powstanie też nowe przejście pod torami, które zastąpi kładkę.
Jak informowali dziś dziennikarzy przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., prace przebiegają zgodnie z planem. Na przełomie czerwca i lipca rozpoczną się roboty już na stacji Rzeszów-Główny oraz przy wiadukcie na ul. Batorego. Do końca czerwca gotowe będą też mosty nad Al. Wyzwolenia. Pociągi płynnie pojadą po trzech nowych obiektach. Kończą się prace na przejeździe kolejowo-drogowym przy ul. Marii Konopnickiej, ma on być gotowy do końca czerwca.
Inwestycja w Rzeszowie, realizowana jest z Krajowego Programu Kolejowego, w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM)”.
Wartość podpisanej w czerwcu 2018 r. umowy na stację Rzeszów „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap III Rzeszów Główny” będzie dofinansowany ze środków unijnych Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wart jest 205 mln zł netto. .