Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Kolejny przetarg na aranżację i wyposażenie rzeszowskich podziemi

Opublikowano: 2019-05-22 21:33:07, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

RZESZÓW.

Fot. materiały przetargowe

Fot. materiały przetargowe

 

Za pierwszym razem się nie udało. Oferta była, ale za droga. I to aż o 10 mln zł (28,9 mln zł).

Inwestycja ma być zrealizowana w ramach projektu „Rzeszowskie piwnice - Interaktywna instytucja kultury”.

 

Podziemna Trasa Turystyczna wraz z jej holem mają zostać na nowo zaaranżowane i wyposażone w nowoczesne urządzenia multimedialne, umożliwiające stworzenie nowej, także wirtualnej, ekspozycji.

 

Z kolei w części nadziemnej powstać ma tzw. „skwer kultury”, na którym organizowane będą różne wydarzenia kulturalne (skwer będzie wyposażony m.in. w rozkładaną scenę). Planowana powierzchnia skweru, to ponad 647 m2.

 

Tym razem Ratusz czeka na oferty do 25 czerwca. Miasto chciałoby, aby całość powstała do listopada przyszłego roku.

 

 Jak ma Rynek i trasa podziemna wyglądać po zakończeniu inwestycji

 

Skwer kultury:

1. Mobilna scena

Przeznaczona na większe wydarzenia kultury organizowane przez interaktywną instytucję kulturalny „Rzeszowskie Piwnice”.

Mobilna mała architektura

To mobilne siedziska i podesty drewniane o zróżnicowanych kątach nachylenia i różnych wysokościach oparć – tworzące swoiste zewnętrzne fotele, leżaki, stoliki i kwietniki. Zestawione razem tworzą przestrzeń, która jest wykorzystana przez użytkownika w dowolny sposób: umożliwia integrację z innymi lub indywidualny wypoczynek. Połączenie drewnianych podestów i siedzisk zestawione jest z donicami zieleni. Mobilność modułowych elementów pozwala na dowolne układy aranżacyjne. Na czas funkcjonowania sceny siedziska w łatwy sposób mogą zostać zdemontowane.

2. Interaktywna posadzka LEDowa

LEDowa posadzka jako medium posłuży artystom, grafikom, vj’om do prezentacji video wzbogaconego o interakcję z osobami chodzącymi po niej (np. wizualizacja hejnału rzeszowskiego, aplikacja “fortepian” - wyświetlone wielkie klawisze instrumentu, które po nadepnięciu na nie odgrywają określone dźwięki). Posadzka zostanie wyposażona w system zabezpieczeń umożliwiający na organizowanie koncertów bez konieczności demontażu.

3. Interaktywna studnia

Studnia stojąca na rzeszowskim Rynku doczeka się wzbogacenia o ekrany LEDowe i system audio. Pozwoli to na interakcję z mieszkańcami i turystami – przygotowanie komunikatów audiowizualnych, które np. poinformują o nadchodzących wydarzeniach kulturalnych lub zaproszą na przygodę do Rzeszowskich Piwnic.

 

Salka projekcyjna

Podstawową funkcją tej wydzielonej przestrzeni jest prezentacja spektaklu multimedialnego z elementami kina 5D, który będzie spektakularnym rozpoczęciem ścieżki zwiedzania Rzeszowskich Piwnic. Ponadto może pełnić rolę miejsca projekcji rozmaitych form filmowych oraz sztuk interdyscyplinarnych, eksplorujących przestrzenie wizualne, dźwiękowe i ruch. W salce, na siedziskach, będzie mogło jednorazowo przebywać około 12 osób. Salka wyposażona jest w modułowy ekran główny, przestrzenny system dźwiękowy oraz rozwiązania potęgujące wrażenia (nadmuch powietrza, ruchome fotele).

Główny ekran wykonany jest z modułów (7 cm x 7 cm). Każdy moduł to prostopadłościan poruszający się horyzontalnie (w osi x). Podział na moduły daje możliwość stworzenia różnego rodzaju form przestrzennych, dynamicznie zmieniających kształty w czasie rzeczywistym (np. zmieniający się na przestrzeni lat układ urbanistyczny miasta). Ekran modułowy pokryty jest farbą projekcyjną, by możliwe było rzutowanie na niego obrazów z projektorów.

 

 

Rzeszowskie Piwnice

Założenia aranżacyjne i programowe

Rzeszowskie Piwnice umiejscowione są w piwnicach pod staromiejskim Rynkiem. Pod kątem aranżacyjnym istotne jest uwypuklenie zalet przestrzennych trasy zwiedzania, umieszczenie w nich treści dotyczących historii miasta oraz przedstawienie rozmaitych funkcji, jakie piwnice pełniły na przestrzeni wieków.

W warstwie programowej priorytetem jest zbudowanie opowieści o dziejach Rzeszowa i Podkarpacia, w których perspektywa lokalna przeplata się z makro historią.

Dodatkowym ważnym celem wystawy, poza odpowiednim przedstawieniem faktografii, jest zbudowanie nastroju, który umożliwi turystom posmakowanie niepowtarzalnego klimatu otwartości i poszanowania dla rozmaitych wyznań i kultur, szczególne diaspory żydowskiej, cechujący stolicę Podkarpacia.

Historyczne obiekty, o ograniczonej przestrzeni, nie stwarzają szerokich możliwości adaptacji ich na potrzeby wystawy. Stąd nacisk położony został na wykorzystanie najnowocześniejszych multimedialnych technologii wystawienniczych, które zapewnią zbudowanie odpowiedniej atmosfery i, co najważniejsze, wciągną zwiedzających w niezwykłą opowieść. Oryginalne, ultranowoczesne narzędzia, które są założone do stworzenia opowieści, potwierdzą ponadto wizerunek Rzeszowa jako stolicy innowacji.

 

Idea

Koncepcja Interaktywnej Legendy

Przyszła wystawa poprzez immersyjną opowieść, opartą przede wszystkim na zaangażowaniu i wrażeniach, ma stworzyć unikatowe miejsce na mapie Polski, w którym zwiedzający z „biernych” uczestników narracji staną się „aktywnymi” bohaterami snutej opowieści.

Takie założenia spełnia interaktywna legenda – wystawa narracyjna, w której środki formalne (w tym wypadku głównie techniki multimedialne) mają służyć nie tylko przedstawieniu zakładanej tematyki, ale również wykorzystywać je do budowania zaangażowania zwiedzających i podjęcia przez nich działania w ramach opowiadanej historii.

Interakcja to pojęcie z dziedziny komunikacji oznaczające odbieranie informacji od drugiej strony i możliwość reagowania na nie. W tym sensie Rzeszowskie Piwnice będą miejscem w stu procentach interaktywnym. Jedną z najbardziej charakterystycznych cech współczesnej technologii jest jej interaktywność. Istotne jest więc zapewnienie najlepszych i najbardziej optymalnych narzędzi multimedialnych, dzięki którym możliwe będzie stworzenie oryginalnej, zapadającej w pamięć przygody, możliwej do przeżycia jedynie w Rzeszowie.

By podnieść atrakcyjność walorów edukacyjnych oferowanych przez Rzeszowskie Piwnice, przewidziane jest stworzenie oryginalnego scenariusza wystawy, opartego na specyfice legendy. Ten typ przekazu kulturowego zakłada opowiadanie historii mającej podstawy historyczne, lecz posiłkującej się przy tym motywami nierealnymi.

Tym samym scenariuszowi wystawy bliżej będzie do opowieści stawiającej na zaangażowanie i wrażenia, niż do tradycyjnej wystawy narracyjnej. Ponadto dzięki systemom sterowania multimediami przewidziane jest stworzenie alternatywnej wersji ścieżki zwiedzania, w której goście preferujący tradycyjne („bierne”) obcowanie z wystawą będą mogli odbyć tę samą podróż bez potrzeby wchodzenia w interakcję.

Najważniejsze elementy składowe Interaktywnej Legendy

• Podział zwiedzających.

Charakter miejsca implikuje wprowadzenie podziału zwiedzających na 4‒6 osobowe grupy pod opieką przewodnika. Kolejne grupy będą wchodzić na wystawę w 10‒15 minutowych karencjach. Ograniczenie ilości osób w grupie ma na celu zapewnienie komfortu zwiedzania oraz większe zaangażowanie gości.

• Narrator.

Postać historyczna, która zwraca się do zwiedzających opowiadając o swoich losach. Poznajemy go w strefie B 04 na spektaklu multimedialnym w salce edukacyjnej, gdzie prezentowana jest historia miasta.

Na koniec spektaklu narrator zaprasza zwiedzających na wspólną przygodę, pełną wrażeń i wiedzy, w trakcie której odbędą podróż w czasie i przestrzeni, poznają burzliwe dzieje Rzeszowa i regionu oraz dowiedzą się, kim byli znamienici arystokraci, uczeni, artyści, wynalazcy, wojskowi związani z miastem.

Funkcję narratora w poszczególnych strefach będą pełnić kolejne, wybrane postaci (Jan Pakosławic, Mikołaj Spytek Ligęza, Hieronim Augustyn Lubomirski, Stanisław Konarski, Ignacy Łukasiewicz), dobrane wg klucza poruszanej tematyki (akt lokacyjny miasta, najazdy Tatarów, etc.).

• Przewodnik.

Pełni bardzo istotną funkcję – wprowadza zwiedzających w kontekst przedstawianych wydarzeń i zagadnień oraz moderuje ich aktywności – naprowadza na tropy, jego wskazówki w razie potrzeby pomagają rozwiązać przygotowane zadania. Jest niczym Mistrz Gry w popularnych grach RPG.

• Activity Pack.

Rodzaj sakwy/plecaka/przybornika, w którym znajdą się najprzeróżniejsze przedmioty, które pomogą zwiedzającym rozwiązywać kolejne zadania. Moment użycia danego przedmiotu należy do gości – muszą się oni wykazać pomysłowością, sprytem i logicznym myśleniem.

• Multisensoryczność.

Trasa zwiedzania zostanie tak zaprojektowana, by angażowała wszystkie zmysły zwiedzających. Odniesienia do poszczególnych zmysłów mają budować klimat przedstawianych zagadnień. Ponadto zadania do wykonania także będą wykorzystywać wzrok, słuch, dotyk, smak i węch w możliwie różnorodny sposób.

• Grywalizacja.

Przewidywane jest wprowadzenie mechanizmów znanych z gier fabularnych i komputerowych, które zwiększą zaangażowanie uczestników przygody.

Mogą to być np. dukaty (wirtualne pieniądze, którymi członkowie grupy będą mogli zapłacić za podpowiedzi i które będą zdobywać za rozwiązanie zadań), specjalne umiejętności (każdy ze zwiedzających otrzyma wyjątkowy „dar” lub przedmiot, który na pewnym etapie będzie niezbędny do rozwiązania zadania), odznaki (nagrody indywidualne przydzielane przez przewodnika w trakcie zwiedzania).

 

Rzeszowskie piwnice

C 01 Podróż w czasie

Korytarz o zaokrąglonym rzucie wprowadzający do świata Interaktywnej Legendy. W momencie wejścia do przestrzeni uruchamia się projekcja na ścianach przedstawiająca obrazy podróży w czasie. Po przejściu rozświetlonego tunelu gaśnie światło, dźwięki zostają wyciszone. Rozświetla się następna strefa.

 

C 02 Piwnice Bławatników

Dominujący element scenograficzny — wyświetlacz wkomponowany w tkankę zabytkową, prezentujący widzom postać wirtualnego narratora. Po “rozmowie” z narratorem i wykonaniu poleconych zadań, zwiedzający udają się do wąskiego korytarza.

C 03 Piwnice Bławatników

Pierwszym przystankiem w tej strefie jest wykonanie zadania posługując się urządzeniem “hands on”. Poprawne rozwiązanie uruchamia animację na ścianie i suficie wnętrza — chmury zostają rozpędzone przez wiatr,

ukazując nocne, rozgwieżdżone niebo. Drzewa rozstępują się, ukazując w dalszym planie panoramę małej osady — przedlokacyjnego Rzeszowa.

Po chwili zza drzew wyłania się postać podróżującego św. Wojciecha, błogosławiącego przyszłe miasto. Aby przedostać się do następnej przestrzeni zwiedzający rozpala wirtualną pochodnię.

 

C 04 Komora Łukowa

Stojąc u wejścia rozpościera się widok nad rozświetlanymi kolejnymi modułami wnętrza. Kiedy iluminacja sztucznej pochodni dociera do końca tunelu, uruchomiona zostaje animacja na ekranie. Po bokach uruchomione zostają interfejsy na ekranach dotykowych. Przewodnik wprowadza grupę w zagadnienia dotyczące heraldyki i historii rodów władających miastem. Historie rodów są również pretekstem do poruszenia tematu lokacji miasta.

Kolejnym etapem podróży jest wykonanie zadań na urządzeniach hands on.

Umożliwia to Zwiedzającym przedostanie się dalej. Kulminację strefy stanowi ekran dotykowy, który wspomaga przewodnika w prezentacji zagadnień poruszanych w strefie.

Aby oświetlić Korytarz Herbowy uczestnik rozwiązuje zadanie posługując się urządzeniem “hands on”

 

C 05 Korytarz Herbowy

Na zamknięciu korytarza, w ciemności ukazuje się postać narratora. Skąpe oświetlenie korytarza powoduje, że wygląda jak duch. Dodatkowo “ożywione” portrety władców Rzeszowa tworzą surrealistyczny klimat i poczucie przebywania w bajkowej przestrzeni. Wyświetlany narrator daje wskazówki jak przedostać się dalej i rozpływa się w ciemności.

C 06 Gruba Kochanowicza

Podchodząc w pobliże tej strefy słychać coraz głośniejsze odgłosy modlitw w różnych językach. Poruszane są tu tematy przedstawiające otwartość miasta na różnorodne wyznania i kultury. W tym celu zaaranżowana została forma ekumenicznej świątyni. Trójwymiarowy efekt dźwiękowy i charakterystyczny pogłos wnętrz sakralnych uzyskany jest poprzez specjalny system audio.

Przed wejściem do świątyni zwiedzający znajdują się w przedsionku. Ich uwagę zwracają plamy światła na posadzce. Gdy umieszczą dłonie w snopie światła, uruchamia się projekcja wody, która stanowi nawiązanie do sakralnych przypowieści. Kolejnym istotnym obiektem w tej strefie jest interaktywna „święta” księga. Jej karty są wypełniane obrazem za pomocą mappingu. Na ekranie

multimedialnym zwiedzający obejrzą odtworzone wnętrza wybranych świątyń miasta. Ekran dotykowy służy jako pomoc edukacyjna przewodnikowi. Symbole religijne będą wyświetlane za pomocą systemu holograficznego.

 

C 07 Przesmyk

Przejście Przesmykiem do Piwnicy Rzeszowskich odbywa się w gwarze dochodzącym z rzeszowskiego Rynku sprzed wieków, kiedy osada, dzięki różnorodnym przywilejom handlowym przeżywała swój rozkwit. Słychać różne języki, co podkreślają multikulturowość miasta. Życie miejskie ukazujemy a pomocą ekranów dotykowych przeplatanych przestrzennie z obrazami. Obrazy są stylizowane na dawne w formie i treści.

 

C 08 Piwnica Rzeszowskich

Piwnica Rzeszowskich podzielona jest na 2 strefy. Pierwsza (kolor niebieski) poświęcona jest tematowi życia codziennego ówczesnych mieszczan oraz architekturze. W strefie tej możemy zobaczyć model kamienicy, dzięki któremu możemy poznać życie mieszczan, zaglądając przez okna (animacja). Peryskopy pokazują ulice i place miejskie z różnych czasów, tętniące życiem (wideo).

 

C 09 Piwnica Rzeszowskich

Drugą (kolor zielony) strefę otwiera wejście do wnętrza najstarszego obiektu na trasie. Przez otwory okienne i portal podziwiać można widoki średniowiecznego miasta. W oknach obiektu będziemy oglądać widoki, a u góry delikatne światła średniowiecznego nieba. Teatrzyk opowiada legendę zapisaną przez Marka Czarnotę - o świątyni pw. Św. Feliksa i Adaukta zapadającej się pod ziemię. Teatrzyk będzie wykorzystywał ruchome elementy mechaniczne, efekty dźwiękowe i świetlne oraz maszynę dymową. W strefie tej można przebrać się w wirtualne stroje z epoki i przejrzeć się w nich w wirtualnym lustrze.

 

C 10 Zamek

W strefie tej zwiedzający wchodzą na „mury obronne” Trzy makiety przedstawiają różne stadia rozbudowy zamku i towarzyszących mu fortyfikacji. Sala ta stanowi wstęp do tematyki militarnej, poruszanej w kolejnych przestrzeniach.

 

C 11 Trakt Lubomirskich

Trakt Lubomirskich poświęcony został tematyce konfliktów zbrojnych w całej historii miasta. Konflikty zbrojne są także pretekstem do opowieści o losach konkretnych osób (np. historia wziętych w jasyr, historia żydów rzeszowskich podczas II wojny światowej, getto, opowieści o żołnierzach AK). Na lewej ścianie traktu został umieszczony pas monitorów bezszwowych. Wyświetlane są na nich obrazy walczących żołnierzy z najważniejszych bitew. Chronologicznie, opowieść rozpoczyna się najazdem Tatarów, by przez potop szwedzki, konfederatów barskich, I wojnę światową zakończyć opowieść II wojną światową.

Po prawej stronie, vis-à-vis ekranów prezentowane są sylwetki najważniejszych wojskowych powiązanych z konfliktami. Na ścianach umieszczone zostaną repliki broni z różnych okresów. System multimedialnych, przesuwnych prezenterów pozwala zaznajomić się ze szczegółami ich konstrukcji. W przedsionku, przed poprzecznym korytarzem zainstalowany został peryskop przez który można spoglądać na płytę rynku z okresu II wojny światowej. Widoczny jest przejazd niemieckich wojsk pancernych na front wschodni. Aby przedostać się dalej należy rozwiązać zadanie korzystając z urządzenia “hands on”.

 

C 12 Piwnica Ligęzy

W piwnicy Ligęzy zwiedzający będą mogli skorzystać z wirtualnej strzelnicy. Stanowisko będzie przeznaczone dla dwóch osób. Aplikacja pozwoli wybrać broń - np. kuszę lub strzelbę. Zwiedzający będą mogli strzelać do wirtualnych tarcz strzeleckich.

 

C 13 Piwnica Zajezdna

Wąski przesmyk wprowadza zwiedzającego do Piwnicy Zajezdnej. Opisywanym zagadnieniem tej przestrzeni jest handel i jego wpływ na rozwój Rzeszowa. Dominującą atrakcją tej strefy jest projekcja ukazująca Rzeszów w kontekście najważniejszych szlaków handlowych. Posadzka będzie prezentować szlaki handlowe wyrysowane na mapie Europy. Na ścianie wyświetlona zostanie animowana infografika prezentująca szlaki handlowe z perspektywy regionu. W tej strefie prezentujemy również najważniejsze produkty handlowe związane z Rzeszowem. Minimalistyczna scenografia ustępuje tutaj efektom dźwiękowym. Słyszymy gwar tętniącego życiem placu miejskiego — okrzyki sprzedawców, targowanie się, śpiewy etc.

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij