Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko powiatu rzeszowskiego
Sagitum - IT dla Twojego biznesu
Podkarpacki Fundusz Rozwoju oferuje preferencyjne finansowanie dla firm: pożyczki, poręczenia, faktoring

Rynek artykułów kosmetycznych w Polsce w 2018 roku

Opublikowano: 2019-02-01 07:11:00, przez: admin, w kategorii: Biznes

W latach 2018-2024 rynek artykułów kosmetycznych wzrośnie łącznie o 19%, jak pokazuje raport „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”.\n

Fot. Pixabay/CC0

Fot. Pixabay/CC0

 

Polski rynek artykułów kosmetycznych jest rynkiem dojrzałym, na którym działa wielu graczy zagranicznych i polskich, oferujących różnorodne formaty. Pomimo powolnej konsolidacji i wysokiego nasycenia rynku szczególnie w dużych miastach, jest to wciąż rynek perspektywiczny, co jest związane m.in. z poprawiającą się sytuacją materialną Polaków, a także zmianami przyzwyczajeń, co do większego używania kosmetyków, zwłaszcza ze średniej i wyższej półki cenowej.

Wartość (mln zł) i dynamika (%) rynku artykułów kosmetycznych w Polsce, 2015-2019

 

2015

2016

2017

2018s

2019p

Wartość

20 945

22 051

22 875

23 723

24 485

Dynamika

4,8%

5,3%

3,7%

3,7%

3,2%

s - szacunek

p - prognoza

Źródło: PMR, 2019

 

 

W ubiegłym roku utrzymała się wysoka dynamika wzrostu gospodarczego, który napędzany był głównie przez silny popyt wewnętrzny. Obok nasilających się inwestycji, wspieranych przez rosnącą absorpcję środków unijnych, kluczową determinantą rozwoju pozostała konsumpcja gospodarstw domowych. Rekordowo niskie (i wciąż spadające) bezrobocie, mocno rosnące płace (wspierane przez rosnącą nierównowagę pomiędzy popytem a podażą pracy) oraz dochody ludności, jak również sprzyjające otoczenie makroekonomiczne miały korzystny wpływ na optymizm gospodarstw domowych, odzwierciedlając się w ich zwiększonej skłonności do konsumpcji. W efekcie, dynamika konsumpcji prywatnej pozostała silna, choć nieznacznie spowolniła w stosunku do 2017 r. (w wyniku m.in. efektu wysokiej bazy oraz wygasania wpływu impulsu w postaci wprowadzenia programu Rodzina 500+).

 

Pozytywne przełożenie na dochód rozporządzalny gospodarstw domowych miała stosunkowo niska inflacja (poniżej 2%). Choć ceny surowców energetycznych istotnie wzrosły (w stosunku do 2017 r.), wciąż dość wolno rosnące ceny w strefie euro jak i wyhamowanie dynamiki cen żywności ustabilizowały inflację. W rezultacie był to dobry okres dla handlu detalicznego artykułami kosmetycznymi.

 

Na przestrzeni lat zmieniał się nie tylko rynek (struktura, udziały, gracze), ale również podejście konsumenta. Obecnie Polacy mają coraz szerszą wiedzę na temat własnych potrzeb oraz oferowanych im produktów.

 

Dla aż 59% badanych ważne lub bardzo ważne jest zapoznanie się ze składem kosmetyku. Kwestia ta jest częściej wskazywana przez kobiety niż mężczyzn (62% vs. 51%). Odsetek osób, dla których skład kosmetyków jest ważny lub bardzo ważny jest najwyższy wśród osób powyżej 54 lat (70%).

 

Osoby w wieku 55 lat i więcej podobnie często wskazywała na wysoką wagę zakupów kosmetyków w większych, bądź szklanych opakowaniach przyjaznych środowisku (69%) oraz zakupy kosmetyków polskich marek (68%). Świadomość tego z jakiego kraju pochodzi dany kosmetyk jest najważniejsza dla osób w wieku 55 lat i więcej (58% vs. 40% wśród osób w wieku do 40 lat).

 

Kobiety częściej niż mężczyźni gotowe są zapłacić więcej za kosmetyk zrobiony z naturalnych składników (58% vs. 51% wśród mężczyzn).

 

Kobiety o wiele częściej zasięgają również opinii znajomych, lub szukają dodatkowych informacji przed podjęciem decyzji o zakupie nowego, nieznanego im wcześniej produktu kosmetycznego (55% vs. 41% wśród mężczyzn).

 

 

Zwyczaje dotyczące zakupów i korzystania z kosmetyków (%), 2019

 

Ogółem

Kobieta

Mężczyzna

18-34 lata

35-54 lata

55 lat i więcej

Często zwracam uwagę na skład kosmetyków

59%

62%

51%

56%

57%

70%

Wolę kupić kosmetyk w większym opakowaniu lub szklanym, bo są bardziej przyjazny dla środowiska

58%

59%

54%

54%

58%

69%

Jestem w stanie zapłacić więcej za kosmetyk, który jest zrobiony z naturalnych składników

57%

58%

51%

55%

55%

58%

Jeśli mam wybór częściej sięgam po kosmetyki polskich marek

53%

54%

47%

42%

59%

68%

Po nowości najczęściej sięgam pod wpływem zobaczenia produktu w sklepie, nie planując wcześniej

52%

50%

55%

49%

53%

55%

W ostatnim czasie coraz częściej sięgam po kosmetyki specjalistyczne (np. dermokosmetyki, kosmetyki z linii profesjonalnych)

52%

54%

41%

50%

52%

45%

Na ogół czytam recenzje lub słucham opinii innych, zanim kupię kosmetyk, którego nigdy nie używałam/em

51%

55%

41%

51%

51%

49%

Kraj pochodzenia kosmetyków jest dla mnie bardzo ważny

48%

50%

41%

40%

52%

58%

Rzadko sprawdzam, czy produkt był testowany na zwierzętach

47%

45%

48%

47%

48%

36%

Kupując produkt kosmetyczny, szukam tych hipoalergicznych

45%

47%

38%

40%

49%

45%

Mimo, że nie mam alergii, często wybieram kosmetyki dla alergików

39%

41%

31%

35%

41%

42%

Kupuję kosmetyki wegańskie, tylko z produktów pochodzenia roślinnego

32%

33%

26%

35%

28%

27%

Wyjaśnienie: na podstawie odpowiedzi w skali 1-5, gdzie 1 oznacza zdecydowanie się nie zgadzam, a 5 – zdecydowanie się zgadzam.” Suma odpowiedzi 4 i 5. n=488.

Źródło: PMR, 2019

 

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij