Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Centralny Port Komunikacyjny – wpływ na podkarpacką kolej

Opublikowano: 2018-07-23 20:01:00, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

WARSZAWA, PODKARPACKIE. Komitet Sterujący Komponentu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego zatwierdził 20 lipca 2018 r. przebieg linii obsługujących podstawowe relacje składające się na krajowy system przewozów pasażerskich, budowany w oparciu o węzeł komunikacyjny CPK.

Fot. Pixabay/CC0

Fot. Pixabay/CC0

 

Zatwierdzone zostały następujące relacje:

 

1. Warszawa – Olsztyn

2. Warszawa – Ostrołęka – Pisz - Giżycko

3. Warszawa – Białystok – Suwałki (Rail Baltica)

4. Warszawa – Terespol (Brześć)

5. Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów)

6. CPK – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz

7. Warszawa – Katowice/Kraków/Bielsko-Biała

8. CPK – Częstochowa – Opole – Nysa

9. Łódź – Sieradz – Wrocław

10. Łódź – Sieradz – Kalisz – Leszno – Głogów – Zielona Góra

11. Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin

12. CPK – Poznań – Gorzów Wlkp.

13. CPK – Płock – Włocławek – Bydgoszcz – Koszalin/Kołobrzeg

14. CPK – Radom – Rzeszów

15. CPK – Gdańsk

 

- To przełomowa decyzja dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce i następny krok w kierunku budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – powiedział pełnomocnik rządu RP ds. CPK oraz przewodniczący Komitetu Sterującego, Mikołaj Wild. - Ponad 1300 km nowych linii kolejowych pozwoli na potężny impuls rozwojowy dla polskiej kolei i pozytywnie wpłynie na długoterminową kondycję polskiego przemysłu: wykonawców, dostawców i producentów infrastruktury i taboru.

 

Aby możliwe było zbudowanie kompletnej sieci kolejowej, konieczne jest uzupełnienie istniejącego układu o ponad 20 nowych odcinków jedno- i dwutorowych linii kolejowych. Horyzont czasowy prac inwestycyjnych sięga 2030 roku. Dzięki planowanej przebudowie sieci kolejowej radyklanemu skróceniu ulegnie czas podróży po Polsce, np. podróż z Gdańska do Krakowa przez węzeł komunikacyjny CPK zajmie około 3 godzin. Obecnie podróż ta trwa 5 godzin 16 minut.

 

Korzyści z inwestycji odczują również pasażerowie połączeń regionalnych, ponieważ istotne zmiany będą dotyczyły także wewnątrzregionalnego transportu kolejowego. I tak na przykład czas przejazdu ze Stalowej Woli do Rzeszowa skróci się z obecnej 1 godziny 52 minut do niecałych 30 minut, a w przypadku podróży Lublin – Zamość: z 2 godzin 16 minut do około 45 minut.

 

System oparty na węźle komunikacyjnym CPK umożliwi wygodne skomunikowanie wszystkich regionów Polski z co najwyżej jedną przesiadką. Zakładana częstotliwość kursowania pociągów na zatwierdzonych relacjach to jedna godzina.

 

Finansowanie tych inwestycji pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej przeznaczanych w nowej perspektywie finansowej na transport kolejowy. Inwestycje w węzeł kolejowy CPK oraz linie kolejowe Warszawa – CPK – Łódź - Wrocław oraz linia Łódź – Poznań znalazły się w projekcie nowego rozporządzenia UE dotyczącego instrumentu Łącząc Europę (Conecting Europe Facility).

 

Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej wszystkie inwestycje podlegać będą procesowi obiektywnej oceny z zastosowaniem najnowocześniejszych metod modelowania, w oparciu o dane dostępne m.in. od operatorów systemów sieci komórkowych.

 

- Centralny Port Komunikacyjny to również impuls i powód do pozyskiwania i zastosowania nowoczesnych technologii wspierających rozwój gospodarczy Polski – podkreślił M. Wild.

 

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij