Umowa na koncepcję programową drogi S19 Via Carpathia do Barwinka
PODKARPACKIE. Dziś (wtorek, 24 kwietnia 2018) w Dukli podpisana została umowa na wykonanie koncepcji programowej dla odcinka S19 Dukla-Barwinek.
Wykonawcą dokumentacji tego ponad 18-kilometrowego odcinka trasy Via Carpatia jest firma Multiconsult Polska Sp. z o.o., która zrealizuje zadanie za kwotę 8 410 641,60 zł w terminie 22 miesięcy.
To ostatni etap 75-kilometrowego fragmentu S19 Babica-Barwinek, dla którego zostanie przygotowana szczegółowa koncepcja programowa z pełnym rozpoznaniem geologicznym.
Koncepcja Programowa doprecyzuje wypracowane dotychczas przez GDDKiA założenia projektowe i przedstawi wariantowe rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Celem jej będzie umożliwienie podjęcia decyzji dotyczących preferencji GDDKiA dla etapu Projektu Budowlanego odnośnie docelowych rozwiązań projektowych i technologii realizacji, uściśli również zakres rzeczowy i finansowy inwestycji.
Stoi przed nami zadanie przygotowania koncepcji programowej budowy drogi na niełatwym odcinku - od węzła Dukla do granicy ze Słowacją. Planowana inwestycja ma przebiegać przez teren wymagający budowy obiektów inżynieryjnych takich jak estakady, wiadukty czy most. Ponadto dotyczy obszarów chronionych. Wykorzystamy nasze wieloletnie doświadczenie i wiedzę ekspercką, aby zaproponować rozwiązanie, które będzie odpowiadało potrzebom regionu, okolicznych mieszkańców, a przede wszystkim będzie spełniało swoje zasadnicze funkcje korytarza transportowego. Liczymy na dobrą współpracę z GDDKiA – zaznacza prezes Multiconsult Polska Jarosław Wielopolski.
Odcinki drogi ekspresowej S19 od węzła Babica przez węzły Domaradz, Miejsce Piastowe i Dukla aż do Barwinka o łącznej długości 75 km, stanowiące część szlaku Via Carpatia, przewidziane są do realizacji w systemie „projektuj-buduj”. Droga będzie posiadać przekrój poprzeczny dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Dziś podpisano umowę na ostatni, 18-kilometrowy odcinek ekspresówki prowadzący do granicy ze Słowacją.
W ramach podpisanych umów zostanie przygotowane m.in. kompleksowe rozpoznanie geologiczne, analiza i prognoza ruchu, wariantowe rozwiązania techniczne planowanej drogi wraz z obiektami inżynierskimi, opracowania ekonomiczno-finansowe, analiza zagrożenia powodziowego oraz organizacja i bezpieczeństwo ruchu. Rozwiązania projektowe koncepcji programowej pozwolą na opracowanie programu funkcjonalno – użytkowego, w oparciu o który zostanie wyłoniony przyszły wykonawca drogi ekspresowej S19.
- Podpisana dzisiaj umowa jest kolejnym krokiem do spełnienia marzeń mieszkańców Podkarpacia, ale także wszystkich kierowców podróżujących na kierunku północ-południe. Na całym odcinku S19 od Rzeszowa do granicy państwa w Barwinku trwają już prace koncepcyjne, które po zakończeniu pozwolą na ogłoszenie przetargu na projekt i budowę szlaku Via Carpatia. Droga ekspresowa S19 to priorytetowa inwestycja dla polskiego rządu i bardzo ważna trasa dla transportu międzynarodowego, dlatego tak istotne jest, abyśmy domknęli jej realizację - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
- W tym roku to już kolejna ważna decyzja w zakresie budowy S19 między Babicą a Barwinkiem. Dwa miesiące temu podpisano umowę na przygotowanie koncepcji programowej na odcinku Babica-Domaradz, a następnie także dla dwóch kolejnych odcinków, tj. węzeł Domaradz - węzeł Miejsce Piastowe oraz węzeł Miejsce Piastowe - węzeł Dukla - mówi Tomasz Poręba. Europoseł zauważa, że wcześniej GDDKiA dokonała także wyboru wykonawców liczących w sumie 22 km odcinków Nisko Południe-Podgórze i Podgórze-Kamień - będą to odpowiednio Strabag i Budimex.
Tomasz Poręba przypomina, że tak dynamiczne prace przy S19 nie byłyby możliwe bez ubiegłorocznej decyzji o podpisaniu aneksu do kontraktu terytorialnego z rządem na kwotę 24 mld zł na budowę S19 od Babicy do Barwinka.
Europoseł PiS podkreśla, że Via Carpathia to także szansa dla polskich portów. Trasa, która w Polsce będzie biegła z Barwinka przez Rzeszów na Lublin, następnie drogą S17 na Warszawę, a ze stolicy drogą S7 i A1 do polskich portów pozwoli Węgrom, Rumunom, Słowakom, Bułgarom wysyłać towary i usługi do portów w Polsce, przyczyniając się do ich rozwoju.