Via Carpathia szansą dla Polski Wschodniej? Opinia Cushman & Wakefield
PODKARPACKIE, POLSKA. Eksperci Cushman & Wakefield, amerykańskiej firmy zajmującej się doradztwem na rynku nieruchomości o tym, jak budowa drogi ekspresowej S19 w ciągu szlaku Via Carpathia może wpłynąć na gospodarkę.
Fot. Adam Cyło
Via Carpatia, jako unijny szlak transportowy jest długo wyczekiwaną inwestycją, która powinna pobudzić gospodarkę Europy Wschodniej, od Bałtyku aż po Morze Egejskie. W Polsce jej trasa ma przebiegać przez województwa: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie, po śladzie drogi ekspresowej S61, S16 i S19 – dokładnie z Kłajpedy i Kowna na Litwie, przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, aż do Rumunii, Bułgarii i Grecji. W Polsce trasa ma liczyć łącznie niecałe 700 km. Drogowy szlak Via Carpatia na Podlasiu z drogami S-19 i S-8 będzie łączyć kraje Europy Południowej ze Skandynawią. Inwestycje w drogi ekspresowe, łączące wschodnie miasta będą dodatkowym motorem rozwoju dla np. Białystoku, Lublina, czy Rzeszowa. Inwestorzy patrzą na te rynki z optymizmem. Już w 2015 roku na lubelskim rynku rozpoczęto inwestycje w infrastrukturę logistyczną i obecnie znajduje się tam około 130 000 mkw. powierzchni magazynowej do wynajęcia. Via Carpatia będąc łącznikiem dla głównych miast wschodniej Polski sprawia, że rośnie zainteresowanie inwestowaniem w tej części kraju.
Urszula Duval Rasmussen, starszy negocjator w dziale powierzchni przemysłowych i logistycznych w Cushman & Wakefield
Zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowo-przemysłowej w regionie wschodniej Polski wynoszą 400 000 mkw. i skoncentrowane są w dwóch lokalizacjach: w Rzeszowie i Lublinie. Większość powierzchni stanowią nowe obiekty – około 265 000 mkw. powstałe w ciągu ostatnich trzech lat za sprawą inwestycji takich firm jak Panattoni, MLP, Goodman, CLM i Waimea Group. Nowe obiekty powstaną wkrótce w Kielcach i Białymstoku, które dzięki inwestycjom drogowym S7 i S8 uzyskają szybkie połączenie z największym rynkiem logistycznym, czyli Warszawą.
Pomimo wzrostu zainteresowania rynkiem Polski Wschodniej, zapotrzebowanie na powierzchnie logistyczne wśród najemców wciąż ogranicza się do niewielkich transakcji, z których większość nie przekracza 3 000 mkw. Trend ten może jednak ulec zmianie w związku z kluczowymi inwestycjami włączającymi region w nowoczesną sieć transportową w skali międzynarodowej, do czego z pewnością przyczyni się realizacja trasy Via Carpatia.
Adrian Semaan, konsultant w dziale powierzchni przemysłowych i logistycznych, Cushman & Wakefield
Powstanie trasy Via Carpatia w znacznym stopniu poprawi wizerunek wschodniej Polski w oczach inwestorów, w szczególności z branży logistyczno-magazynowej. Trasa nie tylko usprawni komunikację z krajami położonymi na północ i południe od granic Polski, lecz również znacznie skróci czas przejazdu pomiędzy miastami takimi jak Rzeszów, Lublin czy Białystok. Zakończenie budowy polskiego odcinka trasy planuje się w 2024 roku. Można zakładać, że część terenów inwestycyjnych w ośrodkach traktowanych przez inwestorów jako priorytetowe, zostanie do tego czasu w znacznym stopniu zagospodarowana, dlatego tereny położone wzdłuż Via Carpatii mogą być w przyszłości ciekawą alternatywą.
Kamil Żach, specjalista ds. gruntów w dziale powierzchni przemysłowych i logistycznych, Cushman & Wakefield