Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Branża public relations: sytuacja stabilna, ale wymagająca poprawy

Opublikowano: 2017-11-03 22:58:45, przez: admin, w kategorii: Biznes

RZESZÓW, WARSZAWA. Branża public relations rozwija się, ale trudno mówić o istotnej dynamice wzrostu – to jeden z wniosków będących efektem badań przeprowadzonych wśród specjalistów i ekspertów zajmujących się kwestiami budowania wizerunku.

Branża public relations: sytuacja stabilna, ale wymagająca poprawy

 

Szczegółowe wyniki ukażą się niebawem na rynku w ramach raportu pt. „Analiza kondycji branży public relations”. Jego prezentacja odbędzie się 24 listopada br. na Uniwersytecie Warszawskim podczas seminarium dotyczącego obecnego stanu PR w Polsce.

Badania wykazały, że wskaźnik kondycji branży public relations w Polsce wynosi 57% (w skali od 0 do 100%). Oznacza to, że specjaliści oceniają jakość PR w Polsce przeciętnie – jego kondycja jest stabilna, jednak istnieją sfery wymagające usprawnień.

Eksperci i specjaliści definiowali kondycję PR w Polsce bazując na 10 składowych wymiarach, które można było ocenić w siedmiostopniowej skali, gdzie 1 to najniższa nota, a 7 – najwyższa. Wśród tych wymiarów znalazły się m.in. rozwój branży, wartość rynkowa branży, jakość usług agencji, etyczny wymiar działań w PR czy dostępność profesjonalnej kadry oraz poziom systemu kształcenia. To właśnie na bazie powyższych założeń wyliczono wskaźnik kondycji branży PR.

Najlepiej postrzeganymi wymiarami, które poddano analizie, były kwestie związane z rozwojem branży PR oraz zapotrzebowaniem biznesu na usługi PR. Jako jedyne uzyskały one średnią notę powyżej 5,00. Większość badanych ekspertów i specjalistów zauważa więc systematyczny rozwój PR w Polsce. Branża ulega profesjonalizacji, co przekłada się na większą świadomość przedsiębiorców, którzy wraz z rozwojem swoich firm coraz częściej dostrzegają zasadność korzystania z usług public relations. Stąd też względnie dobra ocena zapotrzebowania na usługi PR-owe w kręgach biznesu.

Wyniki badań uwidoczniły również aspekty wymagające usprawnienia. Najczęściej wskazywano na niedobory w systemie kształcenia. Zdaniem ekspertów nadal można zaobserwować problemy z przygotowaniem młodych ludzi do pracy w branży public relations. Zebrane dane wykazały także problem związany ze zbyt niską świadomością części klientów w zakresie działań public relations. Może to świadczyć o niepełnej wiedzy na temat obszarów działań i zakresu możliwości PR-u. Średnie noty tych wymiarów jako jedyne w zestawieniu nie przekroczyły wartości 4,00.

Podział badanych ze względu na płeć, stanowisko, reprezentowany sektor czy też na pracowników agencji PR oraz pozostałych profesjonalistów z tego środowiska nie wykazał istotnej różnicy w poziomie na jakim oscyluje wskaźnik kondycji. Inaczej jest przy dywersyfikacji względem doświadczenia zawodowego. W grupie pracujących najkrócej (od roku do 3 lat) i w grupie osób z najdłuższym stażem (ponad 10 lat) poziom wskaźnika był zbliżony i oscylował na poziomie 55%. Natomiast osoby z doświadczeniem od 4 do 10 lat oceniły branżę relatywnie lepiej – 60%.

Celem autorów raportu było usystematyzowanie i ocena kondycji branży, sfer zadaniowych i skuteczności wykorzystywanych narzędzi komunikacyjnych. Aby to osiągnąć, przeprowadzono badania wśród osób zawodowo związanych z PR-em, którzy uczestniczyli w Kongresie Profesjonalistów Public Relations w kwietniu br. w Rzeszowie. Łącznie przebadano grupę 157 osób, w skład której weszli eksperci specjalizujący się w kształtowaniu stosunków organizacji z jej otoczeniem. Są to osoby zatrudnione zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym, zajmujący stanowiska zarządzające lub wykonawcze i posiadający zróżnicowany staż pracy w branży – od roku do ponad 15 lat.

Powyższe to tylko jeden z elementów przeprowadzonych analiz. Prezentacja całego raportu nastąpi 24 listopada br. o godz. 9:30 na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego podczas seminarium naukowego pn. „Kondycja branży Public Relations w Polsce”. Udział w tym wydarzeniu jest bezpłatny, należy jednak wypełnić oraz wysłać w formie elektronicznej formularz zgłoszeniowy. Uczestnicy seminarium otrzymają bezpłatne egzemplarze raportów.

Partnerami merytorycznymi projektu są: Press-Service Monitoring Mediów oraz Agencja PR Partner of Promotion. Za realizację badań odpowiadał Dział Badań i Analiz Strategicznych Exacto oraz Instytut Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Projekt badawczy oraz publikacja realizowane były przy współpracy Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Newsline, które są również organizatorami seminarium „Kondycja branży Public Relations w Polsce”.

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij