Jak rzeszowski oddział GDDKiA przygotował się do zimy
PODKARPACIE. Pod nadzorem rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest blisko 885 km dróg krajowych na Podkarpaciu.\n
Fot. Adam Cyło
Zima do tej pory raczej tylko straszyła kierowców, ale ostatnio są dni, że rzeczywiście jest się czego obawiać podróżując, samochodem po naszym regionie.
Po pierwsze, rzeszowskiemu oddziałowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, czego jak czego, ale sprzętu zabraknąć nie powinno. W sumie do akcji walki z atakami zimy, przygotowanych zostało 188 jednostek sprzętowych, w tym 28 pługów lemieszowych, 7 odśnieżarek wirnikowych i 113 solarek. W magazynach na terenie Podkarpacia przed nadejściem zimy zgromadzono blisko 10 tys. ton materiałów uszorstniających do przemieszania z solą, 30,3 ton soli drogowej oraz ponad 1,4 ton chlorku magnezu. Wzdłuż dróg krajowych ustawiono też ok. 70 km zasłon przeciwśnieżnych.
A co, jak naprawdę sypnie śniegiem?
Drogi krajowe na Podkarpaciu utrzymywane będą w trzech standardach:
- w standardzie I - to w sumie blisko 182 km, czyli ok. 20 proc. wszystkich dróg. Chodzi o A4, S19, DK9, DK19, DK97.
„W tym standardzie jezdnia utrzymywana jest w takich samych parametrach jak
w standardzie II, z tym, że drogi utrzymywane w tym standardzie objęte są wzmożonym nadzorem, a na jezdni nie powinna występować warstwa zajeżdżonego śniegu.
- w standardzie II – to blisko 616 km - ok. 70 proc. całości dróg. Są to DK9, DK19, DK28, DK73, DK77, DK84, DK94.
„W standardzie II jezdnia jest odśnieżona a śliskość zimowa zlikwidowana na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, luźny śnieg może zalegać do 4 godzin, błoto pośniegowe może występować do 6 godzin, na nawierzchni może występować warstwa zajeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu. Czas jaki zarząd drogi posiada na usunięcie (ograniczenie) występowania zjawiska śliskości zimowej od stwierdzenia jego wystąpienia wynosi: dla gołoledzi, szronu i szadzi - 3 godziny, dla śliskości pośniegowej - 4 godziny, dla lodowicy - 4 godziny.”
- w standardzie III – to zaledwie ok. 88 km, czyli zaledwie ok. 10 proc podkarpackich dróg krajowych - DK28 i DK77.
„W standardzie III jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z drogami publicznymi o naw. utwardzonej, skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, odcinkach o pochyleniach ponad 4 proc, przystankach autobusowych, innych miejscach ustalonych przez zarząd drogi. Po ustaniu opadów śniegu, luźny śnieg może zalegać do 6 godzin, na nawierzchni może występować warstwa zajeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych - zaspy mogą występować - do 6 godz. Czas jaki zarząd drogi posiada na usunięcie (ograniczenie) występowania zjawiska od stwierdzenia jego wystąpienia wynosi: dla gołoledzi, szronu i szadzi - 5 godzin, dla śliskości pośniegowej - 6 godzin, dla lodowicy -
5 godzin.”
Niemal 639 km dróg, „co stanowi ok. 72 proc całej administrowanej przez Oddział w Rzeszowie sieci dróg utrzymywanych ma być w systemie: Utrzymaj standard/kompleksowe utrzymanie. W systemie tym całość zadań w zakresie zimowego utrzymania realizowana jest przez firmy zewnętrzne. Są to następujące drogi: autostrada A4, droga ekspresowa S19 oraz odcinki DK9, DK19, DK28, DK73, DK77, DK94, DK97.
Na odcinkach dróg nr 9, 28, 73 i 84 o łącznej długości 112 km, o dużym pochyleniu podłużnym, na zaśnieżonej nawierzchni obowiązuje nakaz jazdy samochodów ciężarowych w łańcuchach przeciwpoślizgowych wprowadzony znakami C-18.”
Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych dostępne są pod całodobowym numerem infolinii drogowej GDDKIA 19 111 oraz w serwisie internetowym GDDKiA w zakładce "Serwis dla kierowców".