Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Ceny paliw na koniec października 2016

Opublikowano: 2016-10-31 10:34:12, przez: admin, w kategorii: Biznes

Komunikat cenowy Polskiej Izby Paliw Płynnych, Warszawa, 28 października 2016 r.

Fot. Pixabay/CC0

Fot. Pixabay/CC0

 

W końcówce 43. tygodnia 2016 r. na polskich stacjach benzyna i olej napędowy tanieją 1 gr/l, a ceny autogazu pozostają na poziomie notowania z 26 października.

Zmiany na światowych rynkach surowcowo-walutowych, a zarazem zmiany w hurcie paliwowym polskich rafinerii dają asumpt do przewidywań na przyszły tydzień dalszych spadków cen. O wszystkim zadecyduje dzisiejsze zamknięcie giełdy w Londynie (tzw. ceny ARA) oraz w konsekwencji tego zmiany cenników hurtowych, jakie wprowadzą w sobotę 29 października rafinerie płocka PKN Orlen i gdańska Grupy LOTOS (w soboty w hurcie zachodzą zwykle największe zmiany).

Średnie detaliczne ceny paliw 28 października 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,42 zł/l olej napędowy; 4,56 zł/l benzyna 95-oktanowa (Pb98 +33 gr/l) i 1,98 zł/l autogaz*. Paliwo kierowców indywidualnych (benzyna) jest więc dziś o 18 gr/l droższe niż rok temu, ON (tzw. diesel - paliwo transportu publicznego oraz ciężarowego) o 15 gr/l, a autogaz (LPG – paliwo alternatywne do benzyny i gazu) notuje +2 gr/l.

Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,35 zł/l (-2 gr/l od 26 października), najdroższy zaś zachodniopomorskie: 4,46 zł/l (-2 gr/l od środy). Największe zmiany tego notowania to lubelskie: -3 gr/l przy średniej 4,39 zł/l.

Stacje śląskie mają też najtańszą benzynę: średnia 4,48 zł/l (-2 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,65 zł/l (-1 gr/l). Największe zmiany tego notowania to pomorskie: -3 gr/l przy średniej 4,60 zł/l.

Województwo podkarpackie to od pewnego czasu najtańszy autogaz: 1,92 zł/l (bez zmian od środy). Najdroższy ponownie zachodniopomorskie: 2,06 zł/l (-1 gr/l). Największe zmiany tego notowania to śląskie: -3 gr/l przy średniej 1,98 zł/l.

Zmiany w ofercie PKN Orlen i Grupy Lotos to odzwierciedlenie bardzo niestabilnej sytuacji na światowych rynkach paliwowych. Po tym, jak w ostatnim tygodniu benzyna zdrożała 34, a olej napędowy 40 zł/m3, w wyniku czego w czwartek, 20 października ON po raz pierwszy w tym roku stał się w hurcie droższy od benzyny, dziś polskie rafinerie obniżyły cenę benzyny średnio o 4 zł/m3 (Pb98 -6 zł/m3), a oleju napędowego podwyższyły o 7 zł/m3 (netto w temp.ref.15°C). W ciągu ostatnich 30 dni Pb95 zdrożała jednak średnio o 126 zł/m3 [Pb98 o 139 zł/m3], a ON o 178  zł/m3.

W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, oba paliwa podstawowe w hurcie są dziś droższe odpowiednio: 18 i 23% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +30%!).

W przeliczeniu na liczby bezwzględne oznacza to, że dziś benzyna kupowana w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom jest droższa ok. 65 gr/l brutto, a olej napędowy 74 gr/l brutto.

W wyniku intensywnych wahań hurtu polskich rafinerii (zmiany praktycznie codziennie, czasem również w niedzielę), motywowanych zmianami rynków światowych (tzw. ceny ARA), średnia marża detaliczna stacji ukształtowała się w okresie 01.01-28.10 2016 r. na poziomie 1,8% ceny litra paliwa.

Silne wzrosty na polskim rynku paliwowym są odbiciem wydarzeń światowych, a tam zaś – mimo wciąż istotnej nadpodaży ropy naftowej i jej przetworów – utrzymuje się trend wzrostowy.

Wg agencji Bloomberg dziś benzyna na giełdzie w Londynie notowała +0,12%, a olej napędowy -2%. Nie niweluje to jednak ostatnich wzrostów - w okresie 07.09-19.10.2016 benzyna odnotowała bowiem wzrost prawie 12-proc. Olej napędowy w tym czasie drożał ponad 13%. Jak z kolei podaje Polska Agencja Prasowa, przez ostatni rok na rynku ARA benzyna zdrożała 40%; a olej napędowy 11%. Najmniejszy wzrost zanotowało paliwo lotnicze (JET - tankowany przez duże samoloty, w przeciwieństwie do benzyny AVGAZ do awionetek) - "tylko" 9%.

Skąd te wzrosty?

Coraz bardziej uwidacznia się negatywna strona spekulacji na rynku paliw gotowych. Jeżeli weźmie się pod uwagę, że najwięksi producenci ropy inwestują we własne moce przetwórcze, zarabiając w okresie wysokich cen tego surowca, a jego przetworów [zwłaszcza oleju napędowego] w okresie dekoniunktury, z dość dużą dozą prawdopodobieństwa można przypuszczać, że obszar ich dyktatu cenowego przesunął się z rynku surowcowo-walutowego w obszar giełdowych notowań paliw gotowych (patrz np. ARA).

Przykładem, że ceny paliw gotowych stwarzają dziś większe pole do spekulacji, są np. działania Rosji, która wykorzystuje rurociągi "Drużba" [bo TAK brzmi oryginalna nazwa tej instalacji] czy ESPO do eksportu ropy, ale już terminale bałtyckie [jak Ut-Ługa] przede wszystkim do eksportu oleju napędowego i benzyn.

 

Więcej o: ceny, paliwa, gaz, benzyna

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij