Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

S19 Rzeszów-Babica – którędy będzie przebiegać nowa droga

Opublikowano: 2016-07-08 11:22:09, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

POWIAT RZESZOWSKI.

Fot. GDDKiAŹródło GDDKiA
Fot. GDDKiA

Fot. GDDKiA

 

Odcinek drogi ekspresowej S-19 Świlcza – Babica to część projektowanej międzynarodowej trasy Via Carpatia, która przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji

 

Historia przygotowań do budowy drogi ekspresowej S-19 na terenie obecnego powiatu rzeszowskiego liczy sobie już kilkadziesiąt lat. Planowana inwestycja najpierw miała przebiegać doliną rzeki Wisłok, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 19 a następnie podjęto decyzję o odsunięciu trasy w kierunku zachodnim.

 

Biuro projektowe „Profil” Aleje Jerozolimskie 144, 02-305 Warszawa dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie w 2005 roku opracowało koncepcje programową budowy drogi ekspresowej S-19 na odcinku Świlcza – Wyżne, która zakładała budowę węzła drogowego „Lutoryż” na drodze krajowej nr 9 Rzeszów-Barwinek-Słowacja (obecnie drodze krajowej nr 19) w Lutoryżu (gmina Boguchwała). Droga przebiegać miała na zachód od miasta Boguchwała, następnie przecinać miała drogę krajową nr 9 w miejscowości Lutoryż. Na przecięciu tej drogi miał zostać wybudowany węzeł drogowy „Lutoryż”. W ramach tego wariantu przewidywano poprowadzenie drogi ekspresowej S-19 pomiędzy linią kolejową Nr 106 Rzeszów – Jasło a rzeką Wisłok do miejscowości Wyżne (Babica). Następnie projektowana droga miała dochodzić do istniejącej ówczesnej drogi krajowej nr 9 w Wyżnem.

 

Proces budowy drogi ekspresowej S-19 przyśpieszył 2014 r., kiedy to w rzeszowskim Oddziale GDDKiA podpisano umowę na realizację odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza (DK4) do węzła Rzeszów-Południe (Kielanówka) zakładający budowę węzła Rzeszów Południe na pograniczu miejscowości Kielanówka i Racławówka.

 

Następnie w dniu 06.11.2015 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wydał decyzję ustalającą środowiskowe uwarunkowania dla kolejnego odcinka drogi ekspresowej S-19 (wariantu WB1). Przebieg tej drogi został ustalony na zachód od drogi krajowej nr 19. Przecina miejscowość Racławówka oraz drogę powiatową nr 1409R i rzekę Lubczę. Omija po stronie zachodniej Zagrody (przysiółek Racławówki). Następnie trasa przebiega przez tereny rolne, omijając od strony wschodniej Mogielnicę biegnąc dalej w kierunku południowo-zachodnim i omijając od zachodu Lutoryż, w okolicy której, zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych po obu stronach drogi. Około km ok. 18+500 droga zaplanowana jest w tunelu długości ok. 1,3 km. Następnie trasa wariantu przebiega przez teren leśny, omija miejscowości Czudec i Wyżne, następnie przecina drogę wojewódzką nr 988 oraz tory kolejowe. Około km 21+400 znajduje się węzeł drogowy Babica. Za węzłem Babica w km ok.21+700 planowany jest koniec pierwszego odcinka.

 

Zdaniem przedstawicieli rzeszowskiego starostwa i Powiatowego Zarządu Dróg w Rzeszowie koncepcja budowy S-19 pomiędzy linią kolejową Nr 106 Rzeszów – Jasło a rzeką Wisłok do miejscowości Wyżne (Babica) wraz z budową węzła „Lutoryż” spowodowałaby bardziej równomierne rozłożenie ruchu na wlotach do Rzeszowa od strony południowej. Ponadto pozwalała na ominięcie Babiej Góry. Obecny przebieg drogi wymusza budowę tunelu o długości 1,35 km za Lutoryżem. Znaczna części ruchu z Rzeszowa i Boguchwały, w tym ruchu szczególnie uciążliwych samochodów ciężkich przeszłaby na ten odcinek. Zmniejszyłby się hałas, zanieczyszczenia powietrza, gleby i wód, a poprawiło bezpieczeństwo .

 

Wykonywane obecnie prace na węźle Rzeszów – Południe (Kielanówka) przez konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A. oraz Warbud S.A są bardzo trudne i kosztowne – to efekt ukształtowania terenu i niskiej nośności gruntu (temat był opisywany na portalu gospodarkaPodkarpacka.pl).

 

Według przedstawicieli Zarządu Dróg Powiatowych w Rzeszowie, budowa węzła wraz z budową drogi wojewódzkiej w kierunku Zwięczycy nie spowoduje rozwiązania obecnego problemu wąskiego gardła drogowego w Boguchwale a wręcz przeciwnie. Obecnie wydaje się, iż optymalnym rozwiązaniem problemu komunikacyjny w obrębie węzła komunikacyjnego Rzeszów od strony południowej było poprowadzenie drogi ekspresowej S-19 doliną rzeki Wisłok, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 19 wraz z budową węzła „Lutoryż”.

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij