Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko powiatu rzeszowskiego
Sagitum - IT dla Twojego biznesu
Podkarpacki Fundusz Rozwoju - preferenyjne pożyczki dla firm
Wolne mieszkania. Osiedle Karoliny.pl w Rzeszowie

Podkarpackie firmy chcą rozwijać eksport

Opublikowano: 2016-06-17 10:07:41, przez: admin, w kategorii: Biznes

Eksperci ogólnopolskiego Programu Rozwoju Eksportu (PRE) uważają, że podkarpacki potencjał eksportowy ma wiele źródeł: od bogactw naturalnych po zaawansowane technologie. Szanse regionu na zagraniczny sukces dodatkowo rosną dzięki unikalnym specjalizacjom przemysłowym.

Pixabay/CC0

Pixabay/CC0

 

Na Podkarpaciu nie brak irmy, które z powodzeniem zdobywają zagraniczne rynki. Z wynikiem 4,9 mld euro w 2014 r. województwo zajmowało 8. miejsce pod względem wartości eksportowanych towarów wśród polskich województw, odpowiadając za ok. 5% całości polskiego wywozu.

 

W eksporcie z regionu zdecydowanie wyróżniają się produkty przemysłu lotniczego, maszynowego i sektora automotive. Eksperci PRE twierdzą, że warto umacniać tę specjalizację.

 

– Handel zagraniczny analizuje się na poziomie gospodarek poszczególnych krajów, ale coraz częściej również na poziomie regionów czy wręcz mikroregionów. Jeśli którekolwiek z polskich województw ma predyspozycje do wypracowania własnej marki eksportowej, to jest to właśnie Podkarpacie – podkreśla Jacek Pacosz, dyrektor Centrum Bankowości Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK w Rzeszowie.

 

Ekspert wskazuje, że krajem, który zgłasza szczególny popyt na produkty sektora lotniczego i motoryzacyjnego jest obecnie Meksyk. Jeśli chodzi o nieco bliższe kierunki, to podkarpaccy eksporterzy swoich szans powinni szukać na rynkach Europy Środkowej, gdzie coraz mocniej rozwija się przemysł motoryzacyjny i gdzie lokują swoje zakłady czołowe koncerny.

 

Podkarpackie może z sukcesem eksportować produkcję przemysłu drzewnego, papierniczego i meblarskiego.

 

- W naszym rankingu Eksportowe TOP50 2016 meble i elementy wystroju wnętrz umieściliśmy na 1. miejscu wśród branż, które mają największe szanse na sukces w eksporcie w najbliższych latach. Powinny zwrócić na to uwagę liczne podkarpackie firmy meblarskie, zarówno te, które już eksportują, jak i te, które dopiero o tym myślą. To doskonały moment na rozwinięcie sprzedaży zagranicznej – dodaje Jacek Pacosz.

 

Województwo ma też osiągnięcia w IT i nowoczesnych technologiach. Są też liczne huty szkła oraz zakłady produkujące m.in. chemię budowlaną. Eksportowymi rarytasami województwa są słodycze i miód.

 

Twój e-pit czeka na Ciebie
ZakupyWRzeszowie.pl - lokalny przewodnik zakupowo-gastronomiczny

W Europie najważniejszymi kierunkami eksportu z województwa podkarpackiego są Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Rosja i Ukraina. W czołówce eksportowych kierunków firm województwa są Stany Zjednoczone i Kanada. Tam bowiem trafia eksport komponentów z dużych firm lotniczych,

 

Wg ekspertów PRE szanse na sukces zagraniczny Podkarpacia dodatkowo podnosi drogowa inwestycja połączenia Litwy z Grecją, czyli tzw. Via Carpatia (w Polsce droga ekspresowa S19). Nowa arteria Europy może w znaczący sposób wpłynąć na ożywienie wymiany handlowej między krajami będącymi na jej trasie.

 

– Podkarpackie zostanie połączone szybkim kanałem komunikacyjnym z ogromną częścią Europy i jednocześnie z basenem Morza Czarnego oraz mórz okalających Grecję, łączących się z Morzem Śródziemnym. Na razie Via Carpatia jest w fazie projektu, ale w dalszej perspektywie zachęcałbym firmy do rozejrzenia się na rynkach leżących wzdłuż jej trasy – mówi Jacek Pacosz.

 

Już teraz przedsiębiorcy z województwa podkarpackiego mogą rozglądać się za możliwościami uzyskania dotacji unijnych, które będą wspierały lokalne firmy w rozwijaniu działalności w kierunku eksportu. W ramach programu Polska Wschodnia wsparte zostaną działania związane z przygotowaniem do wdrożeniowego modelu biznesowego w MSP w oparciu o internacjonalizację. Wiele firm będzie mogło skorzystać także z dotacji przewidzianych w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój, np. w ramach Działania: 3.3.1. Polskie Mosty Technologiczne; 3.3.2 Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktów - Marka Polskiej Gospodarki Brand czy 3.3. Wsparcie MSP w promocji marek produktowych Go to Brand.Pl.

 

Przedsiębiorcy obecni na konferencji PRE w Rzeszowie uważają, że do osiągnięcia sukcesu w ekspansji zagranicznej trzeba czegoś więcej niż dobrego produktu. Wśród najczęściej wskazywanych czynników sukcesu na pierwszym miejscu pojawił się „dostęp do kompleksowej informacji o potencjalnym rynku” (68%) a na drugim (ex aequo) „produkty finansowe minimalizujące różne ryzyka” (28%) i „zaangażowanie instytucji państwowych w udzielanie pomocy na rynku docelowym” (również 28%).

 

Jednocześnie podkarpaccy przedsiębiorcy przyznali, że największe trudności w prowadzeniu działalności eksportowej sprawia im znalezienie zagranicznych odbiorców na docelowym rynku (48%) oraz skomplikowane przepisy i procedury prawne (40%).

 

Podczas konferencji mówiono o portalu SantanderTrade.com, zawierającym z jednej strony analizy, opracowania, raporty, czyli wiedzę o zagranicznych rynkach, z drugiej zapewniającyc łatwy dostęp do potencjalnych klientów.

 

Program Rozwoju Eksportu (PRE) to ogólnopolski projekt skierowany do firm, które chcą rozpocząć działalność poza Polską lub które są już obecne za granicą, ale mają dalsze ambicje rozwoju działalności za obcych rynkach.

 

Inicjatorem PRE jest Bank Zachodni WBK, zaś Partnerami Merytorycznymi Bisnode, Google, Crido Taxand, KPMG i Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A.

 

 

Więcej o: eksport, BZ WBK

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij