Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko powiatu rzeszowskiego
Oferta wakacyjna Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka
Pożyczki obrotowe w Podkarpackim Funduszu Rozwoju

Centrum Badawczo-Rozwojowe Pratt&Whitney Rzeszów już otwarte

Opublikowano: 2016-04-06 13:35:29, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

RZESZÓW.

Centrum Badawczo-Rozwojowe Pratt&Whitney Rzeszów już otwarteFot. Michał MielniczukCentrum Badawczo-Rozwojowe Pratt&Whitney Rzeszów już otwarteFot. Michał Mielniczuk
Centrum Badawczo-Rozwojowe Pratt&Whitney Rzeszów już otwarte

 

W Pratt & Whitney Rzeszów (dawniej WSK – PZL Rzeszów) w środę 6 kwietnia 2016 roku otwarte zostało nowoczesne Centrum Badawczo-Rozwojowe.

Na otwarciu był obecny wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki, wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak, a także liczni przedstawiciele licznych firm lotniczych. Byli też wojewoda Ewa Leniart, marszałek Władysław Ortyl, prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc oraz starosta rzeszowski Józef Jodłowski. Był także Dariusz Szewczyk, wiceprezes Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu. Pratt Whitney Canada reprezentował prezes John Savas.

Nowe Centrum Badawczo-Rozwojowe to jedno z naszych największych osiągnięć poprywatyzacyjnych. Zmienia ono naszą firmę na dziesięciolecia i umacnia naszą pozycję czołowej firmy lotniczej w Europie Środkowej – mówi Marek Darecki, prezes Pratt & Whitney Rzeszów.

W ramach projektu, który był dofinansowany ze środków Unii Europejskiej (Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej) zostały zrealizowane następujące inwestycje: biuro konstrukcyjne, wydział montażu eksperymentalnego, wydział hamowni składający się z komory śmigłowej oraz komory z hamulcem wodnym, laboratorium materiałowe oraz wydział prototypowni.

- Rozpoczynaliśmy ten projekt osiem lat temu chcąc dodać do naszej podstawowej działalności, jaką jest produkcja, nowy przyszłościowy element. Chcieliśmy zbudować nowoczesne centrum badawcze składające się z biur konstrukcyjnych, laboratorium, prototypowni i stanowisk badawczych. – dodaje szef PWR.

Początki CBRu sięgają roku 2006, gdy rozpoczęto pierwsze rozmowy na szczeblu WSK Rzeszów – Pratt &Whitney Canada – rząd Polski.

Ostatecznie, po 6 latach przygotowań, określenia zakresu oraz negocjacji, umowa z PARP-em została podpisana 16 stycznia 2012 roku. Realizacja projektu rozpoczęła się w czwartym kwartale 2012 – start budowy biura konstrukcyjnego. Realizacja pozostałych obiektów rozpoczęła się w czwartym kwartale 2013.

Pod koniec 2015 r. w hamowni, w komorze testowej przeprowadzony został pierwszy rozruch silnika lotniczego BT6A 42. Próba zakończyła się sukcesem.

 

Instytut Polityki Energetycznej prowadzi projekt Historia Sektora Energii

Całkowita wartość projektu to 213,2 mln zł. Dofinansowanie to ponad 81 mln zł.

W ramach projektu aktywnie było zaangażowanych 87 pracowników PWR. Prowadzona była współpraca z czterema biurami projektowymi z Polski i Kanady. Biura te odpowiadały za projekty budowlane dla wszystkich obiektów. By można było zrealizować projekt, w sumie pozyskano 13 pozwoleń budowlanych oraz jedną decyzję środowiskową

Powierzchnia dwóch nowych obiektów wynosi – 5 300 m2, natomiast trzech zmodernizowanych 5 500m2

Do budowy wyłoniono dwóch generalnych wykonawców, a w sumie w całym etapie projektu zaangażowanych było kilkudziesięciu podwykonawców oraz 300 pracowników firm budowlanych.

Realizując projekt ogłoszono 150 przetargów oraz zapytań ofertowych. Wpłynęło na nie ponad 300 ofert.

Podpisano  150 umów w ramach których dostarczono 660 środków trwałych.

Budynek konstrukcyjny otrzymał certyfikat LEED. Prowadzone są też starania by otrzymać taki certyfikat dla hamowni.

 

Pratt & Whitney Rzeszów (część koncernu United Technologies Corporation) obecnie zatrudnia blisko 4000 pracowników i wytwarza gotowe silniki oraz krytyczne części napędów do najnowocześniejszych samolotów pasażerskich i militarnych w świecie, m.in. A320 neo, Boeinga, F35 i innych oraz uczestniczy w najważniejszych programach Pratt & Whitney.

Według deklaracji, w ciągu 14 lat amerykańsko-kanadyjski koncern zainwestował w Rzeszowie 500 mln dolarów. Przyjęto 3,6 tys. Ludzi. 125 mln zł wydano na BHP, 1000 pracowników skorzystało z programu Scholar – finansowania studiów.

Jak mówił John Savas, rzeszowski zakłąd osiągnął bardzo wiele, produkcja jest zaawansowana. Przykładem jest silnik PW 1000, dla Airbusa.

- Rzeszów przeszedł ewolucję, ma wielu zróżnicowanych klientów - dodał szef PWC. - zaczęliśmy produkcję silników certyfikowanych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa. Do Rzeszowa przyjeżdżają Amerykanie i Kanadyjczycy. Rozwój nie byłby możliwy bez zaangażowania polskich pracowników. Zakład osiągnął światowy poziom jakości.

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij