Aero Gearbox – trwa budowa nowej fabryki lotniczej
ROPCZYCE. Wmurowanie kamienia węgielnego.
Od lewej dyrektor zarządzający Aero Gerabox Alan Davies, burmistrz Ropczyc Bolesław Bujak, prezes Aero Gearbox International Etienne Boisseau, marszałek Władysław Ortyl i prezes Aero Gearbox w Polsce Benoit Broudy. Fot. Tadeusz Poźniak/Sagier
Dziś (31 marca 2016 roku) w Ropczycach obyło się symboliczne wmurowanie kamienia węgielnego od budowę fabryki Aero Gearbox International - wspólnego przedsięwzięcia francuskiego Safran i brytyjskiego Rolls Royce (po 50 procent udziałów). Umowa spółki została podpisana jeszcze w październiku 2014 roku. Decyzję o budowie w Ropczycach ogłoszono w w sierpniu 2015 roku, a sama budowa rozpoczęła się w grudniu 2015 roku. Produkcja ma zostać uruchomiona w grudniu 2016 roku.
Na początku pracę ma znaleźć 60 osób, a liczba zatrudnionych ma stale rosnąć i przekroczyć 100 osób (informacja 600 osobach została zdementowana). Oprócz produkcji, w kolejnym etapie firma zamierza świadczyć usługi serwisowania.
Obydwie firmy matki są obecne w Polsce, a Safran ma zakład w Hispano Suiza w Sędziszowie Małopolskim. Spółka AGI ma już zakłady w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Natomiast portfel zamówień ma opiewać na pół miliarda dolarów.
W Ropczycach będą produkowane przekładni mocy do wszystkich cywilnych silników produkowanych przez Rolls Royce. Będzie wyłącznym dostawcą do nowych silników angielskiej firmy. Mowa o silnikach odrzutowych np. do Airbus 376.
W tej chwili cały czas trwa nabór pracowników.
- Poszukujemy inżynierów produkcji, specjalistów chemików, metalurgów, inżynierów jakości, operatorów, specjalistów łańcucha dostaw, marketingu, SAP – mówi Benoit Broudy, prezes polskiego oddziału Aero Gearbox. - Płace będą zgodne z warunkami rynkowymi, tak by przyciągały utalentowanych i zdolnych pracowników. budowa jest szybka, szukamy już doświadczonych w przekładniach mocy, ponieważ potrzebujemy zarówno z doświadczeniem jak i uczących się.
Przedstawiciele firmy niechętnie mówią o wartości inwestycji. Dopytywani przez dziennikarzy wymienili kwotę 200 mln zł. Wiadomo, że koszt budowy hali to 47,5 mln zł (58,5 mln zł brutto). Maszyny mają zostać sprowadzone np. z Japonii, Stanów Zjednoczonych czy Włoch. Benoit Broudy zapewnił, że będzie to sprzęt nowy i najnowocześniejszy z możliwych.
Hale będą mieć około 12 tys mkw. Głównym wykonawcą jest Mostostal Zabrze. Zakończenie budowy planowane jest na październik 2016 roku a rozpoczęcie produkcji na listopad 2016.
Przy okazji wmurowania kamienia węgielnego w konstrukcji symbolizującej przekładnię silnika lotniczego przedstawiciele firmy, jak i zaproszeni goście (marszałek władysłąw Ortyl i burmistrz Ropczyc Bolesław Bujak) umieścili tabliczki z hasłami symbolizującymi wartości firmy.były to: Mądrość - Smart - Klient – Customer, Ciągły Rozwój - Continuos Improvement, Zaufanie - Trust oraz Zgrany Zespół - One Team.
Imprezę z okazji otwarcia przygotowała firma Sagier, a prowadził Paweł Kielanowski.