Życzenia starosty rzeszowskiego Marka Sitarza z okazji Wielkanocy
Życzenia Waldemara Szumnego z okazji Wielkanocy
Adam Dziedzic - kandydat na prezydenta Rzeszowa
Maria Fajger - kandydatka do sejmiku województwa podkarpackiego

Spada spożycie pieczywa w Polsce

Opublikowano: 2016-01-12 09:42:09, przez: admin, w kategorii: Biznes

W 2015 roku spożycie pieczywa wyniosło ponad 45 kg i było niższe o 2,5 kg niż w 2014 roku. Na malejąca konsumpcję wpływa przede wszystkim moda na zdrowe odżywianie i niska świadomość na temat zdrowych gatunków pieczywa.

Fot. pixabay/CC0

Fot. pixabay/CC0

 

Życzenia posłanki Ewy Leniart z okazji Wielkanocy
Ryszard Wisz kandydat do Rady Powiatu Rzeszowskiego

Konsumpcja pieczywa w Polsce spada z roku na rok. GUS podał, że w 2014 roku spadek wyniósł 4,6 proc. Z danych Instytutu Polskie Pieczywo wynika, że w 2015 roku przeciętny Polak zjadł 45,3 kg pieczywa, czyli o 2,5 kg mniej niż rok wcześniej. Dla porównania w 1981 roku na jednego Polaka przypadało 100 kg konsumowanego rocznie pieczywa. Na wciąż malejącą sprzedaż wpływa przede wszystkim moda na zdrowe żywienie, która nakazuje eliminację węglowodanów pochodzących zwłaszcza z pieczywa białego z codziennej diety. Duże znaczenie ma także niska jakość produktów obecnych na rynku.

– Mamy pieczywo z wszelkiego rodzaju dodatkami, z chemią, z barwnikami. To nie wpływa dobrze na jakość i powinniśmy zrobić wszystko, żeby w Polsce konsumenci mieli do dyspozycji pieczywo z całego ziarna, zdrowe. Dzisiaj już prawie 60 proc. piekarni takie pieczywo przygotowuje – mówi Stanisław Kacperczyk, prezes zarządu Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych.

Dużym problemem jest także sprzedaż pieczywa produkowanego z głęboko zmrożonego ciasta. Ciasto to wyrabiane jest w fabrykach, mrożone w temperaturze -70°C, a następnie miesiącami przechowywane w oczekiwaniu na transport do supermarketu. Takie pieczywo zawiera wiele polepszaczy m.in. propionian wapnia i sorbianian potasu, które mogą powodować silne reakcje alergiczne. Obecnie co dziesiąty wyrób piekarniczy produkowany jest właśnie z ciasta głęboko mrożonego.

– To ciasto jest importowane z różnych części świata, można je przetrzymywać nawet przez dwa lata. Słyszałem, że Rumunia produkuje ponad 1,2 mln ton takiego ciasta, które jest eksportowane do Włoch czy Francji, a myślę, że poprzez sieć dystrybucji również trafia do Polski – mówi Stanisław Kacperczyk.

Zdaniem eksperta na zwiększenie sprzedaży pieczywa może wpłynąć wzrost podaży produktów na zakwasie, z mąki żytniej zamiast pszennej, bez sztucznych barwników i konserwantów. Konieczne jest także propagowanie spożycia ciemnego pieczywa w społeczeństwie. Dlatego Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych angażuje się w akcje popularyzujące jedzenie zdrowego pieczywa m.in. akcję „Chleb Dobry” czy „Pan Kanapka”.

– Chcemy zahamować spadek spożycia, a nawet liczymy na wzrost. Staramy się nie tylko oddziaływać na konsumentów, lecz także sami od siebie wymagamy produkcji dobrego jakościowo, zgodnego ze wszystkimi wymogami, zintegrowaną ochroną roślin, z najnowszymi technologiami ziarna konsumpcyjnego, które będzie potem przedmiotem wypieku pieczywa – mówi Stanisław Kacperczyk.

Akcja „Chleb Dobry” ma też przypomnieć Polakom, że ciemne pieczywo jest źródłem wielu składników odżywczych, m.in. glukozy dostarczającej organizmowi niezbędną dawkę energii. Całkowita eliminacja pełnoziarnistego chleba z diety może więc niekorzystnie odbić się na funkcjonowaniu organizmu.

Newseria

Życzenia senatora Józefa Jodłowskiego z okazji Wielkiej Nocy
Życzenia od posła Bogdana Rzońcy z okazji Wielkanocy

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij