Guhring Aviation Tools Services już działa
JASIONKA, TAJĘCINA. Kolejna firma w Inkubatorze RARR.
Dziś (wtorek, 17 listopada 2015) Guhring Aviation Tools Services oficjalnie rozpoczęła swoją działalność. To spółka-córka niemieckiej firmy Guhring, która powstała w Edingen w Niemczech jeszcze w 1898 roku. Przez cały czas pozostaje w rękach rodziny Guhring. Np. Oliver Guhring jest dyrektorem ds. dystrybucji i marketingu.
W Polsce działa od 1996 roku, siedzibę posiada w Dąbrowie Górniczej. Pracuje dla Volkswagena w Polkowicach, dla Fiat Chrysler w Bielsku Białej i innych firm motoryzacyjnych. Kilkanaście miesięcy temu przedstawiciele firmy rozmawiali z przedstawicielami Doliny Lotniczej i postanowili rozpocząć świadczenie usług także firm z tego klastra.
Produkcja i usługi
- Główny dział to oczywiście produkcja narzędzi rotacyjnych. W katalogu mamy 45 tysięcy produktów, w tym także na specjalne zamówienie.Produkujemy narzędzia standardowe dla wyspecjalizowanych gałęzi przemysłu, jako motoryzacja i lotnictwo, następnie przemysł maszynowy, chemiczny, budownictwo – mówi Dietram Eisem, dyrektor sprzedaży. - Zajmujemy się też ich regeneracją, co klientom zapewnia niższe koszy, ale też pozwala na oszczędność zasobów naturalnych – rzeczy bardzo ważnej w obecnym czasie. Produkujemy też węgliki spiekane czyli komponenty do narzędzi. Węgliki oferujemy także innym producentom narzędzi.
Zatrudnia 7 tysięcy pracowników na wszystkich kontynentach. 40 proc. obrotów notowane jest w Niemczech.
Firma sama produkuje szlifierki dla swoich potrzeb, nie wprowadzając ich na rynek. Prowadzi też działalność badawczo-rozwojową, która stanowi 5 procent wartości sprzedaży. Wśród objętych patentami wynalazków są system zaciskowy HSK czy powłoki TiN z z azotku tytanu. GATS świadczy też usługę „tool management” czyli kompleksowe zarządzanie narzędziami, ich przydatnością, zastosowaniem do konkretnych procesów.
Tolls Service zamiast narzędziowni
- Dla nas produkcja narzędzi to główny biznes, „core business”. Natomiast dla Volkswagena w Polkowicach core business to produkcja silników diesla, zaś dla Pratt & Whitney Rzeszów to części lotnicze - mówi Rafał Subbotko, prezes Guhring Aviation Tools Services. - Dlatego takie firmy nam powierzają tę część swojej działalności. Tradycyjne narzędziownie tracą rację bytu.
Rafał Subbotko podaje przykład współpracy z Volkswagenem: od opracowania narzędzia od momentu zamontowania go w obrabiarce zajęło trzy godziny.
Spółka ponadregionalna
GATS ulokowała się w Inkubatorze Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego Aeropolis na pograniczu Jasionki i Tajęciny (zarządzanym przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego). Zajmuje część hali o powierzchni 600 mkw. W tej chwili w Rzeszowie pracują 22 osoby, docelowo – w połowie roku 2016 - ma ich być 45. Część kadry to pracownicy przejęci z Pratt & Whitney (dawniej WSK Rzeszów). W tej chwili forma pracuje 5 dni w tygodniu, docelowo pracować ma 7 dni w tygodniu (podobnie jak w Niemczech).
Rzeszowska spółka Guhring Aviation Tools Services określana jest jako pierwsza w historii firmy „spółka podregionalna”. Guhring posiada bowiem 51 spółek córek, które działają tylko na konkretnym obszarze. Natomiast GAST, jako spółka ponadregionalna będzie świadczyć usługi i sprzedaż na całym świecie.
Firma planuje także współpracować z Politechniką Rzeszowską.
ac