Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Festiwal Nauki w Rzeszowie

Opublikowano: 2015-11-11 18:24:23, przez: admin, w kategorii: Region

RZESZÓW. Fundacja Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu "Dolina Lotnicza" organizują w 9-11 grudniu 2015 r. Festiwal Nauki. Impreza odbędzie się w obiektach Politechniki Rzeszowskiej.

Festiwal Nauki w Rzeszowie

 

Festiwal Nauki to trzydniowa impreza naukowa skierowana do uczniów wszystkich szczebli edukacji szkolnej: podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. Jego ideą jest promocja nauki, przede wszystkim nauk ścisłych, kierunków politechnicznych oraz pokazanie, że nauka może być doskonałą przygodą, zabawą i pasją.

Więcej informacji znajduje się oficjalnej stronie festiwalu https://dolina-wiedzy.pl/festiwal

W trzecim dniu Festiwalu Nauki tj. w piątek 11.12.2015 odbędą się również zawody robotów w kategorii minisumo, organizowane przez pomysłodawców Międzynarodowych Zawodów Robotów ROBO~motion. Do uczestnictwa w zawodach mogą zgłaszać się max. pięcioosobowe grupy złożone z uczniów szkół ponadgimnazjalnych, które będą walczyć o nagrody z puli wynoszącej 5 tys. złotych, sponsorowane przez Fundację.

Partnerami wydarzenia są: Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza, firma ABB, Pratt & Whitney Rzeszów (dawniej WSK) oraz Koło Naukowe Automatyków i Robotyków Robo. Festiwal został objęty patronatami marszałka, starosty rzeszowskiego, prezydenta Rzeszowa oraz podkarpackiego kuratora oświaty.

 

Każdy dzień festiwalu skierowany jest do innej grupy odbiorców:

9 grudnia (środa) – do szkół podstawowych

10 grudnia (czwartek) – do gimnazjalnych

11 grudnia (piątek) – do szkół ponadgimnazjalnych

Każdy z dni festiwalu odbywa się wg. harmonogramu podzielonego na trzy panele:

Panel wykładowy w godzinach 9.00 -13.00 (prelekcje)

Panel naukowy 12.00 – 16.00 (stanowiska naukowe)

Panel warsztatowy 18.00-20.00 (laboratoria i warsztaty)

W trzecim dniu Festiwalu Nauki równolegle do panelu naukowego odbywać się będą zawody robotów minisumo, do których mogą się zgłaszać max. 5 -osobowe drużyny składające się z uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Drużyny będą walczyć o nagrody z puli o wartości 5 tysięcy złotych, sponsorowane przez Fundację. Więcej o zawodach w zakładce Zawody robotów.

 

Plan festiwalu

9 grudnia 2015 (środa), szkoły podstawowe

Panel Wykładowy godz. 9:00-13:00 Budynek V Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12

Wykład inauguracyjny – dziennikarz, popularyzator nauki Radosław Brzózka

„Zabawy z fizyką” – dr Krystyna Chłędowska – Politechnika Rzeszowska

„Chemia wokół nas” – prof. Wiktor Bukowski Politechnika Rzeszowska

 

Panel Naukowy godz. 12:00-16:00 budynek Z Politechniki Rzeszowskiej, ul. Akademicka 8

Stanowiska Politechniki Rzeszowskiej

Roboty ABB Polska

Symulatory lotów

Strefa Doświadczeń

Roboty Lego

BOLID Formuły Student

Demonstratory Naukowe

Stanowiska Uniwersytetu Rzeszowskiego

Interakcja Człowiek- Komputer

Lotnictwo

Robotyka

Mechatronika

Panel Warsztatowy godz. 17:00-20:00

Lotnictwo – przedstawiciel Fundacji Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu Dolina Lotnicza

Optyka – dr Sławomir Wolski Politechnika Rzeszowska

Roboty Lego – Koło Naukowe Elektroniki i Technologii Informacyjnych (Rzeszowska Grupa IT)

Robotyka- Koło Naukowe ROBO Politechniki Rzeszowskiej

 

10 grudnia 2015 (czwartek) szkoły gimnazjalne

Panel Wykładowy godz. 9:00-13:00, budynek V Politechniki Rzeszowskiej, , al. Powstańców Warszawy 12

„Czy pioruny mogą być pożyteczne” – prof. Grzegorz Masłowski Politechnika Rzeszowska

„Robotyka dla każdego” – Katedra Informatyki i Automatyki – Politechnika Rzeszowska

Bajki Robotów – ABB Polska

Panel Naukowy godz. 12:00-16:00 budynek Z Politechniki Rzeszowskiej, ul. Akademicka 8

 

Stanowiska Politechniki Rzeszowskiej

Roboty ABB Polska

Symulatory lotów

Roboty Lego

BOLID Formuły Student

Demonstratory Naukowe

Łazik Marsjański

Mechatronika

Interakcja Człowiek- Komputer

Stanowiska Uniwersytetu Rzeszowskiego

Lotnictwo

 

Panel Warsztatowy godz. 17:00-20:00

Roboty Lego – Koło Naukowe Elektroniki i Technologii Informacyjnych (Rzeszowska Grupa IT)

Robotyka – Koło Naukowe ROBO Politechniki Rzeszowskiej

Optyka – dr Sławomir Wolski Politechnika Rzeszowska

Lotnictwo – Aeromentors

Chemia – Koło Naukowe Studentów Chemii „Esprit”

Mechatronika- Studenckie Koło Naukowe Mechatronik

 

11.12.2015 (piątek), szkoły ponadgimnazjalne

Panel Wykładowy godz. 9:00-13:00, budynek V Politechniki Rzeszowskiej, al. Powstańców Warszawy 12

„Z Londynu do Rzeszowa w 3 minuty” – Krzysztof Horodecki

„Robotyka dla każdego” – Katedra Informatyki i Automatyki – Politechnika Rzeszowska

Bajki Robotów – ABB Polska

Panel Naukowy godz. 12:00-16:00 budynek Z Politechniki Rzeszowskiej, ul. Akademicka 8

 

Stanowiska Politechniki Rzeszowskiej

Roboty ABB Polska

Symulatory lotów

Roboty Lego

BOLID Formuły Student

Demonstratory Naukowe

Łazik Marsjański

Mechatronika

Interakcja Człowiek- Komputer

Lotnictwo

 

Zawody Robotów – 12:00-16:00

Budynek Z Politechniki Rzeszowskiej, ul. Akademicka 8

Panel Warsztatowy godz. 17:00-20:00

Roboty Lego – Koło Naukowe Elektroniki i Technologii Informacyjnych (Rzeszowska Grupa IT)

Mechatronika- Studenckie Koło Naukowe Mechatronik

BOLID Formuły Student – PRz Racing Team

Łazik Marsjański – Koło Naukowe Lotników Politechniki Rzeszowskiej

Projektowanie i budowa bezzałogowych statków latających – Koło Naukowe EUROAVIA

Lotnictwo – Aeromentors

  

Zawody robotów

W trzecim dniu Festiwalu Nauki tj. w piątek 11.12.2015 odbędą się zawody robotów w kategorii minisumo, organizowane przez pomysłodawców Międzynarodowych Zawodów Robotów ROBO~motion.

Do uczestnictwa w zawodach mogą zgłaszać się max. pięcioosobowe grupy złożone z uczniów szkół ponadgimnazjalnych, które będą walczyć o nagrody z puli wynoszącej 5 tys. złotych, sponsorowane przez Fundację. Zgłoszenia na zawody przyjmowane są do 15.11.2015 wg. wytycznych zawartych w Regulaminie i Harmonogramie:

Konsultacje dla konstruktorów co tydzień we wtorek w sali D1 o godz. 18:00 (bud. D PRz, ul. M. Curie-Skłodowskiej 8/2, wejście przez bud. F). Każdorazowo udział w konsultacjach należy zgłosić na adres mailowy robo@kia.prz.edu.pl

 

Fundacja Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu Dolina Lotnicza

Koło Naukowe ROBO Politechniki Rzeszowskiej

1. Ogłoszenie konkursu – 22.10.2015 r.

2. Przesłanie zgłoszenia do konkursu – max 15.11.2015 r.

3. Potwierdzenie udziału w zawodach – do 30.11.2015 r.

4. Zawody – 11.12.2015 r.

 

Regulamin Zawodów Minisumo

1. Informacje ogólne

1. Celem zawodów jest promowanie robotyki, dobrej zabawy oraz współzawodnictwa w ramach zasad fair play.

2. Za przeprowadzenie mini zawodów robotów w kategorii minisumo odpowiadają organizatorzy profesjonalnych Międzynarodowych Zawodów Robotów ROBO~motion.

3. Pomoc w zakresie budowy Robota będzie można uzyskać na stronie internetowej Koła Naukowego ROBO (www.robo.kia.prz.edu.pl) oraz na stronie Międzynarodowych Zawodów Robotów ROBO~motion (www.robomotion.rzeszow.pl) w specjalnie utworzonych zakładkach. Dodatkowo, co tydzień (do zawodów) we wtorek o godz. 18:00 w Sali D1 (bud. D PRz, ul. M. C Skłodowskiej 8/2) będą odbywać się specjalne konsultacje dla chętnych uczestników.

Chęć przybycia na konsultacje należy każdorazowo potwierdzić poprzez kontakt z organizatorami (robo@kia.prz.edu.pl).

4. Zawody odbędą się 11.12.2015r. na Politechnice Rzeszowskiej w godz. 12-16.

5. Zawody przeznaczone są wyłącznie dla uczniów szkół średnich.

6. Zgłoszenia na zawody należy dokonać do 15.11.2015 r. na adres mailowy robo@kia.prz.edu.pl na specjalnym formularzu dołączonym do niniejszego regulaminu.

7. Udział w zawodach należy potwierdzić do 30.11.2015 r. przesyłając na adres robo@kia.prz.edu.pl aktualne zdjęcie budowanego robota.

 

2. Definicje

1. Drużyna - grupa osób składająca się z Uczestników i Zawodników, którzy samodzielnie stworzyli Robota lub jego algorytm, biorąca udział w Zawodach.

2. Konstruktor - osoba opiekująca się danym Robotem w czasie trwania Zawodów.

3. Organizator - osoba nadzorująca i wpływająca na przebieg Zawodów, posiadająca imienny identyfikator z napisem Organizator.

4. Robot - urządzenie mechatroniczne zasilane energią elektryczną poruszające się autonomicznie i w pewnym, zauważalnym stopniu reagujące na otoczenie.

5. Sędzia - osoba nadzorująca przebieg konkurencji w dniu Zawodów.

6. Uczestnik - osoba, która bierze aktywny, lub bierny udział w zawodach. Może to być zawodnik, sędzia, organizator lub widz.

7. Zawodnik - patrz Konstruktor.

8. Pilot, moduł startowy - komplet urządzeń zdolnych do komunikacji bezprzewodowej w celu jednoczesnego wystartowania robotów. Organizator ma obowiązek poinformować zawodników o używanych podczas zawodów protokołach komunikacji.

9. Remis - sytuacja, w której 2 roboty odbyły już wszystkie walki oraz mają tyle samo punktów.

10. Ring - okrągła plansza, na której odbywają się walki.

11. Strefa walki - strefa wyznaczona wokół ringu, która podczas walki musi pozostać pusta.

12. Test kartki - test mający na celu sprawdzenie, czy Robot nie ma zbyt lepkich kół. Polega na położeniu robota na czystej kartce formatu A4 i gramaturze 80 g/m2 tak, żeby wszystkie koła dotknęły powierzchni papieru, a następnie podniesieniu go. Nawet minimalne podniesienie kartki skutkuje niedopuszczeniem robota do walki.

 

3. Specyfikacja konkurencji

1. W zawodach biorą udział Roboty, których celem jest wypychanie siebie nawzajem z Ringu.

2. Robot musi być wyposażony w Moduł Startowy (moduł jest udostępniany przez Organizatorów).

3. Jedna drużyna może wystartować tylko z jednym Robotem.

4. Drużyna może liczyć maksymalnie 5 osób.

5. Konkurencje składają się z eliminacji oraz finału lub samego finału w przypadku gdy liczba robotów jest mniejsza od 9.

6. W eliminacjach Roboty będą podzielone na grupy.

7. Eliminacje odbywają się zgodnie z systemem rozgrywek każdy z każdym.

8. Do finału awansują roboty z największą liczbą zwycięstw po odbyciu się wszystkich walk, lub upłynięciem określonej przez Organizatora ilości czasu od rozpoczęcia konkurencji.

9. W przypadku Remisu na miejscach pretendujących do finału, brany będzie pod uwagę wynik z bezpośredniej walki tych robotów. Do finału przechodzi zwycięzca.

10. Finały odbywają się zgodnie z pucharowym systemem rozgrywek.

11. Organizator zapewnia stolik, krzesło oraz dostęp do gniazdka elektrycznego Drużynie.

Inne potrzeby należy zgłosić organizatorowi w trakcie elektronicznej rejestracji. Organizator nie ma obowiązku spełnić tych potrzeb, ale ma obowiązek powiadomić czy zostaną one spełnione.

12. Roboty przez cały czas trwania zawodów mogą być oglądane przez uczestników, a członkowie Drużyny zobowiązują się do uprzejmego odpowiadania Uczestnikom na wszelkie pytania.

 

4. Specyfikacja Robota i Ringu

1. Maksymalne wymiary Robota w kategorii minisumo to 10 x 10 cm. Waga nie może przekraczać 500 g. Wysokość robota jest dowolna.

2. Roboty przekraczające wymiary oraz wagę nie zostaną dopuszczone do rozgrywek.

3. Pomiar tych parametrów, obowiązkowo dla każdego Robota, odbędzie się przed zawodami.

4. Dopuszcza się możliwość wykonywania pomiarów wyrywkowo, lub na życzenie przeciwnika w trakcie trwania zawodów.

5. Ring musi być koloru czarnego z białym marginesem przy krawędzi.

6. Wymiary Ringu w kategorii minisumo to wysokość min. 2,5 cm, średnica 77 cm oraz biały margines 2,5 cm.

7. Dopuszczalna tolerancja wymiarów ringów oraz białego marginesu wynosi 5%.

8. Zawodnicy są bezwzględnie zobowiązani do dbania o bezpieczeństwo Uczestników podczas walk ich Robotów.

 

5. Zasady rozgrywek

1. Walka polega na wzajemnym spychaniu się z Ringu dwóch Robotów tej samej kategorii.

2. O kolejności i sposobie ustawiania Robotów decyduje Organizator. 3.

3. Zawodnicy po ustawieniu Robotów na Ringu opuszczają wyznaczoną strefę walki.

4. Roboty startowane są przez sędziego za pomocą Pilota.

5. W przypadku gdy jeden z Robotów nie wystartuje, walka jest przerywana, a następnie powtarzana. Jeżeli ten sam Robot nie wystartuje 5 razy z rzędu to przegrywa walkę.

6. Robot, który jako pierwszy dotknie podłoża znajdującego się w Strefie Walki przegrywa rundę.

7. W przypadku gdy nie będzie można rozstrzygnąć który z robotów przegrał rundę walka zostaje powtórzona.

8. Gdy obaj zawodnicy wyrażą zgodę – runda jest przerywana i zostaje powtórzona. Gdy wielokrotnie dojdzie do takiej sytuacji i walkę ciężko będzie rozstrzygnąć sędzia uznaje remis.

9. Zawodnik ma prawo przerwać walkę w każdej chwili. Skutkuje to przegraniem rundy.

10. Runda może trwać maksymalnie 1 min – po tym czasie następuje powtórzenie walki.

11. Zawodnik, który wygrał rundę otrzymuje 1 pkt.

12. Walki toczą się aż do momentu uzyskania przez jednego z Zawodników 2 pkt.

13. W przypadku remisu, Zawodnicy nie otrzymują punktów.

14. Przyznane punkty mają znaczenie wyłącznie podczas wyłonienia zwycięzców grup.

15. Pomiędzy rundami Zawodnicy mają 30 sekund na drobne naprawy Robota oraz przygotowanie go do następnej walki.

16. Dopuszcza się możliwość wyrywkowego przeprowadzania Testu kartki.

17. Dopuszcza się też możliwość przeprowadzania Testu kartki na życzenie przeciwnika.

18. Po przejściu Testu kartki przed walką, Zawodnik ma obowiązek odłożyć Robota od razu na Ring. Niedopuszczalne jest wtedy czyszczenie, lub smarowanie kół.

19. W przypadku nie przejścia Testu kartki, Robot przegrywa walkę. Ma następnie prawo zmienić koła, lub zmodyfikować konstrukcję.

20. Przebieg walk nadzorować będzie co najmniej dwóch sędziów.

21. Do finału w poszczególnych konkurencjach awansuje 2n robotów, dla n>=3.

 

6. Kwestie sporne, odpowiedzialność i dyskwalifikacja

1. Wszelkie kwestie sporne związane z kategorią opisaną niniejszym regulaminem rozstrzyga sędzia.

2. Wszelkie spory i sytuacje nie opisane w niniejszym Regulaminie rozstrzyga sędzia główny.

3. Odpowiedzialność za wszelkie działania każdego z członków Drużyny ponosi Drużyna.

4. W przypadku nieprzestrzegania zasad rozgrywek fair-play przez jednego z członków Drużyny, Sędzia Główny ma prawo nałożyć na Drużynę karę w postaci punktów karnych. Zasady przyznawania punktów karnych nie są zawarte w niniejszym regulaminie.

5. W przypadku zachowania członka drużyny, które narusza: normy moralne, dobre obyczaje, godność człowieka, uczucia religijne lub bezpieczeństwo Uczestników, Sędzia Główny ma prawo nałożyć na Drużynę karę w postaci punktów karnych lub dyskwalifikacji.

6. Dyskwalifikacja Drużyny powoduje unieważnienie wszystkich wyników uzyskanych przez Drużynę w dniu trwania Zawodów.

7. Zdyskwalifikowana Drużyna ma obowiązek zwrócić wszystkie nagrody zdobyte w dniu zawodów.

8. Decyzja Sędziego Głównego jest ostateczna.

 

7. Zgoda na publikację

1. Rejestracja robota w zawodach oznacza wyrażenie zgody na publikację podstawowych informacji na jego temat tj. nazwy robota, nazwy drużyny, nazwy Szkoły, zdjęć, filmów oraz zajętego miejsca przez Organizatorów i Partnerów Zawodów bez konieczności informowania o tym Konstruktora lub Drużyny.

 

 

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij