MTU poszerza produkcję o silniki GTF zwiększa zatrudnienie
RZESZÓW, JASIONKA. Oficjalnie otwarta została rozbudowana część zakładu lotniczego.
Decyzja o ulokowaniu zakładu niemieckiej firmy MTU pod Rzeszowem, na pograniczu wsi Jasionka i Tajęcina (Podkarpackie Park Naukowo-Technologiczny Aeropolis, objęty Specjalną Strefą Ekonomiczną Euro-Park Mielec) zapadła w 2007 roku. Produkcja seryjna rozpoczęła się w kwietniu 2009 roku. Wtedy zatrudnionych było 240 osób, a produkowano 10 wyrobów. Pod koniec 2014 roku pracę miało w Jasionce 530 osób, a asortyment obejmuje 100 wyrobów. W perspektywie najbliższych kilku lat jest jeszcze przyjęcie kolejnych 250 osób.
Rozbudowa zakładu
Dziś (piątek, 27 lutego 2015) odbyło się uroczyste otwarcie rozbudowanego zakładu. Inwestycja kosztowała 195 milionów złotych. Powierzchnia zwiększyła się o 10 tys. mkw, czyli o 50 proc. Wykonawcą była Skanska.
Jak mówił Rainer Martens, członek zarządu Grupy MTU ds. spraw technicznych, polski zakład jest bardzo ważny i wpisuje się w plany rozwojowe, a bez niego sukces nie byłby możliwy.
Rozbudowa wynika z nowych zleceń, które ma MTU. W Rzeszowie produkowane będą moduły niskiego ciśnienia do nowej generacji silników GTF czyli Geared Turbo Fan. Używane będą w maszynach Airbus A320.
Rozwój Centrum Badawczo-Rozwojowego
Zakład w Rzeszowie dostarcza komponenty i usługi dla silników z rodziny PW1000G, wykorzystywanych m.in. w samolotach Airbus A320neo. Poza tym w Rzeszowie został powiększony wydział montażu modułów turbin niskiego ciśnienia, który docelowo osiągnie pełną zdolność produkcyjną w 2017 roku. Zwiększony zostanie również zakres prowadzonych w Polsce prac w Centrum Badawczo-Rozwojowym. Tutejszy zespół inżynierów ma rangę równorzędnego partnera biznesowego w bieżących projektach dla centrali w Monachium.
Cały czas produkujemy łopatki, ponadto elementy wirujące, moduły niskociśnieniowe – dodaje Krzysztof Zuzka, prezes MTU Aero Engines Polska.
Rewolucyjny GTF
Zdaniem prezesa klastra Dolina Lotnicza (i równocześnie prezesa WSK Rzeszów) Marka Dareckiego, GFT to „rewolucyjny silnik”. Pozwala nie tylko na obniżenie emisji spalin i poziomy hałasu, ale redukuje też zużycie paliwa. Wskutek tego użytkowanie samolotu z takim silnikiem jest o około 1 milion dolarów rocznie tańsze.
- Prawie 20 proc. komponentów tego samolotu powstawać będzie w Polsce – mówił Marek Darecki. - Przekładnie w WSK Rzeszów, a w MTU turbiny
Herb ze srebra
Obecny na otwarciu Marszałek Władysław Ortyl wręczył prezesowi Krzysztofowi Zuzakowi wykonany ze srebra herb województwa podkarpackiego.
- Jeśli firma będzie się rozwijać, to wręczymy herb z droższego materiału – zapowiedział marszałek.
***
Na otwarciu wystąpił z krótkim recitalem fortepianowym Krzysztof Herdzin, znany i ceniony muzyk i kompozytor. Zaprezentował ciekawą wiązankę utworów polskich i niemieckich.
ac