Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Otwarcie Laboratorium Badań Kół Zębatych Politechniki Rzeszowskiej

Opublikowano: 2015-02-04 12:27:20, przez: admin, w kategorii: Biznes

RZESZÓW. Przemysł lotniczy zyskał jedno z najnowocześniejszych laboratoriów w Europie.

Otwarcie Laboratorium Badań Kół Zębatych Politechniki Rzeszowskiej

 

Dzisiaj (środa, 4 lutego 2015) na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej otwarte zostało Laboratorium Badań Kół Zębatych.

Laboratorium Badań Kół Zębatych ma służyć naukowcom, studentom, ale także firmom, głownie z Doliny Lotniczej, ale zainteresowanie wyraża też np. LiuGong czyli producent maszyn budowlanych ze Stalowej Woli.

 

Aparatura w laboratorium pozwoli na dokonywanie prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych napędów lotniczych oraz analizy konstrukcji, technologii, pomiarów i badań przekładni zębatych. Jak mówi kierownik Laboratorium Badań Kół Zębatych prof. Adam Marciniec, stanowisko do badań zmęczeniowych przekładni stożkowych i hipoidalnych jest pierwszym takim rozwiązaniem na świecie takie, wykonawca dopiera teraz włącza je do swojej oferty .

 

- Badania, które będziemy wykonywać pozwolą zwiększyć wytrzymałość przekładni, pozwolą na doskonalenie ich konstrukcji, na stosowanie lepszych materiałów, warstw wierzchnich, pokryć, które zmniejszają wagę przekładni, która przekłada się na niższe zużycie paliwa – mówi prof. Marciniec. - Firmy będa też mogły zaoszczędzić na obrabiarkach. Politechnika Rzeszowska chce być poważnym graczem w Europie w tym zakresie. Zainteresowanie współpracą z nami wyraziły już firmy z zagranicy.

 

Profesor dodaje, że wbrew niektórym opiniom technologia kół zębatych „nie jest przeszłością” - takie opinie były wyrażane na konferencji naukowej poprzedzającej otwarcie obiektu. W dalszym ciągu bowiem silniki elektryczne są słabsze i mniej wydajne od tradycyjnych jednostek napędowych

 

Projekt „Rozbudowa infrastruktury naukowo – badawczej Politechniki Rzeszowskiej – etap II” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013. Kosztowało 11 mln zł, to koszt aparatury, bo budynek (mieści się w pomieszczeń w gmachu L) istniał wcześniej.

 

Wyposażenie Laboratorium Badań Kół Zębatych

Szlifierka numeryczna Klingelnberg G27

Szlifierka jest przeznaczona do wykonywania uzębień kół stożkowych o najwyższej dokładności. Przeznaczeniem szlifierki jest jednostkowe i małoseryjne wytwarzanie kół do badań testowych i na potrzeby podmiotów przemysłowych.

Współrzędnościowa maszyna pomiarowa Klingelnberg P40

Jedno z najbardziej nowoczesnych centrów pomiarowych, pracujące w cyklu zautomatyzowanym i przeznaczone do pomiarów kół zębatych i innych elementów maszynowych o wysokich dokładnościach wykonania. Centrum pomiarowe pracuje w sprzężeniu zwrotnym ze szlifierką, tj. na podstawie zmierzonej geometrii uzębienia generuje poprawki do ustawień szlifierki, automatycznie wprowadzane do programu sterującego nacinaniem kół. Dzięki temu konieczne jest tylko jedno próbne nacięcie koła do uruchomienia serii z gwarancją jej zgodności z założeniami konstrukcyjnymi. Zakupione oprogramowanie maszyny pomiarowej umożliwia pomiary kół zębatych walcowych, stożkowych oraz wałków
i może być rozbudowane o kolejne moduły.

Stanowisko do badań wytrzymałości zmęczeniowej przekładni stożkowych Klingelnberg TS30

Unikalne w skali europejskiej stanowisko do badań zmęczeniowych przekładni stożkowych i hipoidalnych. Stanowisko umożliwia programowanie cykli badawczych, odwzorowujących rzeczywiste warunki pracy przekładni. Testy w warunkach laboratoryjnych pozwalają na wszechstronne przebadanie nowych konstrukcji pod względem ich nośności, emisji drgań i jakości pracy, a także bezpieczeństwa użytkowania, co jest szczególnie ważne w statkach powietrznych. Na stanowisku można prowadzić badania śladu współpracy zazębienia i dokładności kinematycznej przekładni pod obciążeniem, ustalać częstości drgań własnych elementów przekładni (analiza widmowa dźwięku) oraz wykonywać pomiary ugięcia u stopy zęba w trybie dynamicznym z użyciem systemu telemetrii.

Pomiary właściwości użytkowych przekładni mogą być prowadzone w jej ustawieniu idealnym oraz z uwzględnieniem błędów montażowych i błędów wykonania korpusów, jakie mogą występować w praktyce. Cykle badawcze mogą być programowane indywidualnie, a pomiary momentu, mocy i innych parametrów dokonywane w sposób ciągły.

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij